Gå til innhold

Brukererfaringer Valtra 900


Gjest

Anbefalte innlegg

Fikk tilslaget på en 2001 modell i går kveld. For mitt bruk er det mest skog, ved og brøyting. Den er byttet mot en Zetor 7245 som jeg har hatt i en del år nå.

Er det noen som vil dele sine erfaringer med Valtran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snubber_1

Fikk tilslaget på en 2001 modell i går kveld. For mitt bruk er det mest skog, ved og brøyting. Den er byttet mot en Zetor 7245 som jeg har hatt i en del år nå.

Er det noen som vil dele sine erfaringer med Valtran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ganske enkel og grei traktor, relativt sprek. Trang hytte. det har du vel allerede merket... Kløtsjen er et svakt punkt. den er itte selvjusterende, så pass på å juster så det er 2-3 cm klaring på kløtsjpedalen. Motor og framaksling er omtrent uslitelige på dom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at den har tillatt høyt framakseltrykk. Men det virke som at framakslinga på dom tåle omtrent alt.... Styrekulene blir slitte. Men ellers er det ingen problemer. Høggera sier at framakslinger fra slike traktorer bare blir liggende, det er ingen etterspørsel etter det......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snubber_1

Hei

takker for tilbakemeldinger, alltid godt å få med seg slike erfaringer.

Jeg får den ikke før om en tre ukers tid, da forrige eier venter på nytraktor.

Hadde egentlig ikke tenkt å bytte, fikk bare et infall å la Zetoren inn på Finn. Det ble helt vilt, folk ringte hele tiden, og den ble solgt med en gang.

Ser virkelig fram til å få Valtraen nå å få prøve den i skogen, den ser ikke så stor ut, så den er sikkert smidig å komme seg fram med.

 

Skal nok få belyst det med clutch og gir før det blir overlevering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest snubber_1

Da har jeg omsider fått hentet traktoren. Ble en del veikjøring for å få den heim. Virker kompakt og fin på alle måter, bortsett fra at jeg synes den er lat. Er Ålø 540 laster med 800 l kombiskuffe på den. Ennå måtte jeg gire ned på plasser der Zetoren gikk opp i direkten. Vet at Zetoren gikk bare 30kmt og denne gjør vel 40 kmt, men denne skal ha 25 hk mere.

Mulig at jeg vurderer feil, men synes den er urimelig lat.

Har lyst til å sjekke opp i dette, og tror det kan være lurt å få sjekket turboen. Mener at den skal levere ca 1 bar overtrykk ved full belastning, er det noen som vet noe mere eksakt? Også om det er noe tilkoblingspunkt for måling av turbotrykk?

Er det andre ting som bør sjekkes først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn_1

Kan nå sjekke hvor lenge siden det er skiftet diesel filter og luft filter

 

Prøv å bytte diesel filter og luft filter i første omgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snubber_1

Det har nettopp vær service på traktoren, før jeg fikk den. Der var det skiftet bla. dieselfilter, olje og oljefilter. Luftfilter ble sjekket. Det ryker ikke noe spesielt av den heller.

Det sikreste hadde noe vært å fått testet den på et dynamometer for å se effekten. Blir en ganske lang kjøretur for å komme meg dit, så jeg vil bare sjekket ut det jeg kan gjøre selv før jeg tar den turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...