Gå til innhold

Strømmangel


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en TS110 98 mod som mangler strøm i uttaket til sigaretttenner og et uttak som kalles arbeidsstrøm. Det er et problem fordi jeg henter strøm til styreboksen til plogen gjennom dette uttaket.

Alle sikringer er ok. Hvor kan feilen ligge?

 

Er lite el kjyndig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en TS110 98 mod som mangler strøm i uttaket til sigaretttenner og et uttak som kalles arbeidsstrøm. Det er et problem fordi jeg henter strøm til styreboksen til plogen gjennom dette uttaket.

Alle sikringer er ok. Hvor kan feilen ligge?

 

Er lite el kjyndig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke strøm til kontakten. Har sjekka med prøvelampe og kabelskoa til kontakten er uten strøm.

Men sikringen er ok og alt annet på samme sikring virker, bare ikke sigarettenner og denne arbeidsstrømkontakten som jeg så sårt trenger.

 

S å det må være mellom sikringen og kontakten eventuellt et relee. Men Alt annet elektrisk virker som det skal, hadde det vært et relee hadde vel mer vært borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda AK fikser det sikkert. Men AK fakturerer 1000,- pluss mva i timen. Og du får garantert rergning på 7-8 timer. Så hvis det lar seg gjøre på egenhånd gjør jeg det.

 

Jeg greide nå og koble støm + jord fra et lite lys ved sigarettenneren og til denne koblingen. Så nå er det liv i plogen igjen. Får håpe det holder til april så kan jeg ta en kikk på det neste sommer.

Er strøm til styringsboksen til en tre meter tellefsdal vikeplog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Karl Daniel, hvis du jobber i A-K så bør du vel ikke skrive slik:

\'\'\'\'Må ikke høre på alt FK selgerne sier.. \;-)\'\'\'\'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen,

 

Det er faktisk en frognertier pluss mva pr time på mitt lokale AK verksted. Jeg er ingen FK mann men har et besøk på AK verkstedet bak meg hvor jeg fikk montert to halogen arbeidslamper til ca 1000,- mens med arbeid kom faktura på 12000,- + mva!?

Finner ikke faktura nå men mener det sto 1000 pluss mva, og det er for to år siden.

 

Men jeg sier ikke at AK er dyrt. Eik er like ille og FK driver ikke veldedighet de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Ellers er jeg enig i at det er risikabelt å ta strøm til magnetventiler fra et lite instrumentlys. Det er tynne ledninger og kanskje bare 5 A sikring. Dersom feilen er vanskelig å finne så er det ganske fort gjort å legge opp en provisorisk ledning rett fra plusspolen på batteriet. Sett bare en ringkabelsko på skruen på batteriskoen. Koble inn en sikring i ledningen så nær batteriet som mulig, slik at det ikke tar fyr om denne ledningen kommer i klem et sted. I verste fall drar du bare ledningen under hytta og opp ved bakvinduet, eller inn gjennom høyre døra. Dette er altså bare et forslag, for å få kjørt ferdig dette snøfallet! Husk å slå av strømmen på plogen når du parkerer, ellers kan batteriet være tomt om en dag eller to, om en funksjon på plogen står og trekker strøm.

 

En annen risiko med å koble magnetventiler til ledninger en finner inni hytta er spenningssjokk, såkalt PEAK. Når en magnetventil slås av så virker den nesten som en coil og det blir et spenningssjokk i el-anlegget som kan måles til over tusen volt i et mikrokort øyeblikk. Det kan sammenlignes med at en vannkran står og renner for fullt, og når man brått stenger igjen kranen så stiger trykket så det smeller i vannrørene i hele huset. Noen, men ikke alle magnetventiler og relèer har innebygde dioder som fjerner dette sjokket. Slike sjokk kan skade ømfintlig elektronikk, og mange av disse elektronikkboksene er plassert inne i førerhuset, gjerne i høyre konsollen.... Dersom dine magnetventiler lager slike spenningssjokk så er det bedre å koble det til en ledning som går rett til batteriet. Batteriet vil fungere som en stabilisator og spise opp mye av denne sjokkspenningen. Tar du strømmen fra en tilfeldig ledning så kan du være uheldig og lede dette sjokket rett inn i f.eks. hydraulikkhjernen eller girkassestyringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at en magnetventil fungerer som en coil. coil betyr spole. og det er en spole i magnetventilen. det som lager denne peaken er at spolen induserer en spenning ved brudd for og prøve og holde kretsen oppe. smelle i rørene i huset kommer av dårlig klamring. det blir ikkje meir en 4-5bars trykk. ta ut sikringen og mål om det er kontakt mellom kontakten og sikringen. følg ledningen og finn feilen. denne kan vere en fremtidig batteritapper, det tar tid men er vert d....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Til \'\'elektrikeren\'\' i forrige innlegg:

Joda, jeg har sikkert uttrykt meg litt uklart, og jeg vet at det ikke er vitenskapelig korrekt. Men når jeg sier at magnetspolen virker omtrent som en coil så tenkte jeg på den coilen som lager gnist til tennpluggene. Det er jo mange som vet at tennplugg-coilen lager en gnist med en spenning på flere tusen volt. Det hadde vel vært like korrekt av meg å si at å slå av magnetventilen er omtrent som å bråstoppe et tungt svinghjul, det er i allefall store krefter i sving.

 

Men vet du hvorfor jeg sammenligner det med å smelle igjen ei vannkran? Fordi når trådstarteren selv skriver at han er lite el.kyndig, så er det mye lettere å skjønne eksempler med vann som renner i springen, enn at det induseres en spenning i en vikling. Jeg hadde en instruktør på et kurs for mange år siden som alltid sammenlignet strøm med vannet i springen, og hans eksempler var lette å forstå, og jeg husker dem omtrent ordrett den dag i dag. OK????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her også et strømproblem med JD. Når jeg kjører rauch gjødselspreder med quantron betjening (elektrisk mengdejustering), sviver klima/kupevifter selv om jeg stopper traktor og tar av tenning. Jeg må enten dra ut fartsensor til rauch, eller ta strømmen. Dette er en 20 serie Jd med ap kasse og klimaanlegg. Det samme problemet er på naboens jd 2o serie med aq og vanlig vifteapparat......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Hvis varmeapparatvifta sviver på den med manuell AC, har du prøvd å slå bryteren til aircondition (den med kaktusen på) helt av, eller trekke ut kontakten på AC kompressoren? Det er helt utrolig hva som kan påvirke hverandre i slike tilfeller. På lastebiler har slike lurefeil med f.eks. et instrumentlys som står og gløder blitt borte ved at man forbedrer jordingen mellom ramma og motoren, og mellom ramma og førerhuset. På JD står motoren på gummiputer i ramma, og dermed kan det bli jording gjennom andre overføringer i stedet. På lastebiler vet jeg at gasspedalstag, håndgassvaiere og stoppvaiere har smeltet fordi de har blitt fungerende som jordledninger til motoren og dermed blitt for varme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...