Gå til innhold

Urunde Michelin dekk.


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte 2 nye Michelin XM 108 å monterte bak på min traktor. Jeg er ikke noe særlig fornøyd med disse da det viser seg at traktoren hopper mye etter veien. Noen her som har samme problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Hei!

 

Kjøpte 2 nye Michelin XM 108 å monterte bak på min traktor. Jeg er ikke noe særlig fornøyd med disse da det viser seg at traktoren hopper mye etter veien. Noen her som har samme problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Dette er vel dessverre et kjent problem med XM108, har kjørt de på mange forskjellige traktorer, og uten belastning hopper de etter vei - omtrent samme hva for lufttrykk man har prøvd med. De gikk ganske fint på en JD 6420S når jeg slapp de ned til 0,7 bar, men til veikjøring er vel dette litt i minste laget.

 

Men det skal ikke mer til enn vekta av en tom henger på kroken før de går rolige - og strengt tatt er det vel ikke SÅ ofte man kjører mye etter vei med helt ubelasta traktor? Jeg gjør det ikke mye i alle fall, når jeg tenker meg om.

 

Hvordan etterfølgeren til XM108 er veit jeg ikke, men er det ikke Agrobib de heter? Dessuten har jeg gode erfaringer med GoodYear DT812, der i gården kan man virkelig snakke om at det har skjedd ei utvikling de siste ti åra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Heisann!

Takk for svar!

 

Har samme dekktype på en annen traktor også, den har jeg kjørt med mye luft, lite luft, uten luft!(ikke spør), den går like rolig både med og uten last.

Synes dette blir for dårlig da Michelin reklamerer med gode kjøreegenskaper på vei.. Kan det være produksjonsfeil på dekkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Tviler på at det er noen produksjonsfeil, da jeg har vært borti samme problemet med eksakt samme diameter på XM108-dekka på vidt forskjellige traktorer.

 

På en Valtra jeg kjører er det å ha lasteren på som er avgjørende, enda hvor ulogisk det virker med tanke på den opprinnelige vektfordelinga på den traktoren.

 

Riktignok var JD\'\'n roligere etter vei uten laster enn hva Valtraen er, men bra var den ikke før man fikk noen få kilo i hekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Valtraen er det vel akselavstanden som er gjør den ømfintlig for hopping. Ellers vil jeg bare si at jeg enda ikke vært borti Good Year traktordekk som har vært brukende på vei. Alle jeg har prøvd har hoppet. Men aldri opplevd det på XM108, hvilken dim. er det snakk om??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

bredden på felgen har veldig mye å si på om XM 108 hopper, er felgene for smale blir det hopping.

 

Hva slags dimensjon er det på dekk og felger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Det er vel kanskje ikke akselavstanden som er problemet på Valtra, den er faktisk ganske \&quot\;normal\&quot\; i forhold til sammenlignbare traktorer, men vektfordelinga er jo noe annet.

 

Men diskusjonen gikk på dekk, og kan si i mitt tilfelle at jeg ærlig talt ikke aner hva felgbredda er, men i begge tilfellene er det snakk om orginalmonterte 600/65R38, så jeg får i alle fall tro og håpe at felgen er passende i bredda.

 

De GoodYear-dekka jeg snakka om sitter på en Case Ares 697 jeg har kjørt noe med, og den hopper i alle fall ikke - men tro meg, det er de første GoodYear-dekka jeg har vært fornøyd med og. Kjørt mye slengete GY jeg og :)

 

Et lite apropos til - Michelin-dekka er jevnt over litt smalere enn konkurrenter i tilsvarende dimensjon. Kan vel ha noe med hvordan de måler, men jeg har hørt (merk\; HØRT) at Michelin måler \&quot\;over buen\&quot\; på dekket, mens andre merker måler \&quot\;luftlinje\&quot\; fra kant til kant - og da blir det jo breiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror xm 108 er erstattet av Multibib. tror ikke felgbredda har så mye å si for hoppinga, men mer for hvor stabil traktoren er sideveis..... Har også vært borti hopping på xm dekka. Har også hørt at selve felgen kan være litt u-rund. I alle fall dersom den ikke er helsveist. He he case ares ja....fort gjort med en skrivefeil.......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Felgbredden har noe med volumet på lufta i dekket å gjøre, den påvirker og krumminga på dekket og du må ha mer luft i et dekk med smal felg. Er dekket da litt urundt vil du få hopping.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Kjører med 600/65-34 på 15\&quot\; bred felg, så felgen er nok ikke bredere en den må være:). Men har samme dimensjon/ merke dekk og felg på en annen traktor som er helt likedan, den går uten hopp etter vei. Kan legge til at jeg har slitt ut 1 sett Barum dekk og 1 sett Nokian TRI på samme felgene. Disse gikk og fint uten hopp, så felgene er nok uten kast.(helsveiste felger)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Den var nok fortjent den Robert... mener jeg har skjønt hva som er forskjellen på Case og Claas, men merkelig nok har jeg en tendens til å blande navna når de skal ut, først og fremst muntlig, men nå også skriftlig :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en TL 90, 02 mod med orginale 16,9 Firestone dekk, den hopper som en kengeru etter veg både med full kalkvogn og uten noke belastning bak. har prøvd med forskjellige lufttrykk uten noke særleg forskjell.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...