Gå til innhold

Hvilken traktor er den rette for meg?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Nils_Neteland_1

Eg har den rette for deg,TS 100.God sving og god plass til kjetting.

So tung at du ikkje treng bruke lodd bak.Står til sals på finn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L/TL/TL-A og T 5000 er alle registrert for 2 personer, men desverre er sitteplassen på \&quot\;skjermen\&quot\; ved siden av førersetet. Helt greit for den som er under 170 cm lav,men for de som er høye vil de skalle i taket.

 

Så forresten en som hadde satt inn et JD passasjersete på en TL, til salgs på finn før i høst.

 

Det er elektronisk bryter for på/av av sperren, i tillegg er det mulig å velge autofunksjon (treveis bryter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

Flott traktor du har Neteland, ser du skryter av den i tidligere innlegg. det var før problemene begynte å komme det da. 9000 timer er mye men når traktoren ser så bra ut så kan en vel regne med at den er påpassa. Jeg ser at EIK har en sånn så jeg får se om den står på det lokale senteret.

TL har ikke pass.sete for noen i vår familie for vi passerer 170 allerede i tiårsalderen.

Mulig å velge autofunksjon, det hørtes veldig bra ut. Det er vel sikkert sånn det er på JD R5100 og G5060.

Zetor hadde jo noe sånt i 1984.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Raugland_1

Hva med å kjøpe en traktor som passer for deg når du alene skal ut og jobbe (betale for traktoren). Så gir du Zetoren til din sønn/datter og lærer han/hun opp i å bruke den, fra sidesetet, når det er tid for den slags. Om du skulle ha et ønske om at neste generasjon tar over driften på et tidspunkt, så kunne det være fint om de har lært seg å behandle/vedlikeholde en traktor fra starten av.

 

Om porten din på 2,9 ikke går helt opp til taket, så ville jeg utvidet den i høyden og bredden. Å ha et slikt mål å måtte ta hensyn til i årevis vil jo bare føre til at du før eller siden alikevel må utvide porten. Gjør det nå, om du kan.

 

Nå vet ikke jeg hvordan ditt redskapshus ligger til eller hvor stort det er. Jeg tror svært få redskapshus er lagt opp til at en skal snu på kryss og tvers. Fokuser heller på en fornuftig logistikk hvor det du bruker til den årstiden det skal brukes på er nærmest. Så kan heller såmaskinen stå helt der inne bak sprøyta og plogen.

 

Du har for mange særkrav go vil kanskje ende opp med den ene traktoren du tror er bra som muligens koster mer fordi den er spesiell, kjøp noe basic, rimelig og omsettelig, bruk så litt av mellomlegget på å utvide porten og sette på friretur og skogskjetting, etc. Så ender du ikke opp med å prøve å selge noe som dette: http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=31118716

 

Peter.

 

ps. ja traktoren i eksemplet er både billig og solgt, men håper du tar poenget alikevel. lykke til uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

Porten er det minste problemet selv om planen var en 3,2m så bygger selve porten 25cm ned . og så må en jo ha noen Cm å gå på. De fleste aktuelle traktorer er under 2,7m. Porten er 5m bred og det gjør at jeg kan svinge traktoren og sette fra meg vedsekker og vinsj ved sideveggen slik at andre redskap er tilgjengelig. Det er så vidt det går så om jeg kjøper en større traktor kan jeg få problem med det. Det kommer jo an på svingen også da. Det er ikke aktuelt å ha beholde zetoren, jeg har ikke plass til flere og det er ikke aktuelt å ha en stående ute pga risiko for hærværk. Nå driver ikke jeg jordbruk så det er ikke så veldig sesongbetont.

Friretur kan ordnes, Kjettinger må kjøpes, plass til kjettinger derimot, det må jeg tenke før jeg handler.

Skal jeg bruke flere hundre tusen må jeg ha lov til å stille krav. Jeg er ikke impulsiv når det gjelder store pengesummer. Prisene på traktor holder seg godt. det er dumt for den som skal kjøpe brukt.

 

Nå har jeg funnet en laster som jeg tror passer på min traktor. den har ikke tredjefunksjon men det går an å ordne. http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object?finnkode=31325437

Så kanskje jeg skal slite noen år til på Zetorn. Den blir jo ikke 30 før neste år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg, Peter! Jeg prøvde meg på en kortversjon tidligere i tråden, men vet ikke om det førte fram...

Fiat hadde No-spin en periode på 1980-tallet, med aut. innkopling av sperre foran. Dette ga en del (unødvendig) sluring i åker, særlig i sving.

NH TL-serie har elektrohydraulisk innkopling av sperre på alle 4 hjul, ikke fotpedal. Det er helt uproblematisk å kjøre vedpaller og \&quot\;normale\&quot\; stokker uten vekt bak, men du må kjøre med vett og forstand og gjerne planlegge jobben litt hvis stokkene er tunge og du skal løfte dem høyt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan
det med størrelsen skjønner jeg kan være vanskelig, det handler om å finne en gylden middelvei. valmet665 syns jeg blir for liten valmet6200 syns jeg blir for stor. hvilke traktorer er det som kommer mellom de på størrelse?, og jeg vet at 6200 blir for fremtung som lastetraktor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristan
Vurderer nå en TS 115 på grunn av større hytte og gunstigere pris. Panseret er jo spist så jeg håper den skal være lettkjørt selv om den er større enn det jeg strengt tatt behøver. Er det diffsperre på alle 4 på den og må den også ha ekstra bunnpanne i skogen? finner ikke så mye om den så da er den vel feilfri...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke akkurat den første som falt meg inn da du skrev at den må være smidig/lett å snu inne i redskapshuset, men det kan jo ofte være fornuftig å skifte mening. Jeg kan dessverre for lite om traktoren til å råde deg/fraråde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan
Vel, jeg fant ut at den hadde bedre svingradius enn zetoren så da håper jeg at det skal gå bra alikevel å snu på tvers i redskapshuset.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dersom du skal bruke lasteren uten lodd på trepunkten bør du verkelig vurdere væskefyllte hjul eller hjulvekter. De tar ingen plass, og gjør samme nytte som lodd på trepunkten.

 

Uten at eg snakker om erfaring så vil eg okså seie at New Holland TL høres ut som traktoren for deg. men dersom du ser etter noe billig kunne du jo se på:

 

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=32418535

 

 

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=32418920

 

 

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=32400456

 

 

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=32383815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan
Har kjøpt meg TS 115 turbo. Den går som ett uvær og løfter mer med lasteren enn det zetoren gjør bak. På grunn av laster og brede dekk blir den utrolig ruvende. Selv åpne plasser har blitt trangere. Det er utrolig mye utstyr i den. Blandt annet automatsperre + tannhjulssperre. Til tross for at traktoren er stor syns jeg hytta er trang. Til tross for hurtiggir og vendegir får jeg ikke til å utføre lasterarbeid uten å slure med clutchen. så da sliter jeg like mye clutch som før. Den mangler bukbeskyttelse men jeg tar sjansen på å prøve den i skogen uansett. er usikker på om jeg har lavt nok gir til å bruke i skogen og vinsjen har jeg ikke prøvd enda. Vinsjen er vel for liten men det skulle vel gå greit. Vinsjen løser jo ut ved overbelastning. Regner med at Lasteren blir god å ha når jeg skal rydde opp i rotveltene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Hva slags gearkasse har du i den? ElectroShift, eller vanlig manuell med 3 gearstenger i konsoll på høyre siden?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan
Da går jeg ut fra at det er ElectroShift. To girstenger med knapper for hurtiggir på venstre spake pluss vendegirspake ved rattet. 16 gir fremover og 16 gir bakover.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan
Jepp, dette er samme giring som jeg har. Ble fort komfortabel med gira. Men får ikke til å gire samtidig med kjøring av laster. det er knapper for tredje og fjerdefunksjon i lasterspaken. Skulle jeg ha fått til å gire samtidig så måtte hurtiggirene sittet i lasterspaken. Men da hadde det vel blitt mye knapper å holde styr på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...