Gå til innhold

Hvilken traktor er den rette for meg?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Kristan

Jeg har kikket på traktor i flere år nå men jeg føler ikke at noen erstatter Zetoren fra 82 og samtidig har alt det jeg savner. Jeg ønsker meg en traktor som har\;

-laster med 3.funksjon for lasting av tømmer.

manuell diff.sperre på alle hjul.

-Ett godt passasjersete for å inkludere neste generasjon.

-Traktoren må være så stor at den ikke trenger motvekt når en bruker laster, men samtidig så liten at en kan snu på tvers inni redskapshuset slik at en kan utnytte plassen.

-Den må heller ikke være høyere en 2,9m pga porten.

-Det må også være god plass til skogskjettinger under skjermene.

-God bakkeklaring og ingen utsatte deler på undersiden.

-Så må den se bra ut med ikke for mye rust, (krav fra Kona)

-Ønsker meg også noen flere gir bakover. har to idag.

-Den bør være snerten å snu retningen (vendegir)

-Så bør den ikke svette olje. folk liker ikke at en legger igjen en flekk på nylagt stein.

-minst to duble uttak bak (klo) og med ett fri retur.(vinsj)

-Pris, så lav som mulig, prøver jo å tjene penger her.

Hadde også vært greit om den befant seg på møre slik at jeg kunne kikke på den før jeg handlet.

Finnes denne traktoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kikket på traktor i flere år nå men jeg føler ikke at noen erstatter Zetoren fra 82 og samtidig har alt det jeg savner. Jeg ønsker meg en traktor som har;

-laster med 3.funksjon for lasting av tømmer.

manuell diff.sperre på alle hjul.

-Ett godt passasjersete for å inkludere neste generasjon.

-Traktoren må være så stor at den ikke trenger motvekt når en bruker laster, men samtidig så liten at en kan snu på tvers inni redskapshuset slik at en kan utnytte plassen.

-Den må heller ikke være høyere en 2,9m pga porten.

-Det må også være god plass til skogskjettinger under skjermene.

-God bakkeklaring og ingen utsatte deler på undersiden.

-Så må den se bra ut med ikke for mye rust, (krav fra Kona)

-Ønsker meg også noen flere gir bakover. har to idag.

-Den bør være snerten å snu retningen (vendegir)

-Så bør den ikke svette olje. folk liker ikke at en legger igjen en flekk på nylagt stein.

-minst to duble uttak bak (klo) og med ett fri retur.(vinsj)

-Pris, så lav som mulig, prøver jo å tjene penger her.

Hadde også vært greit om den befant seg på møre slik at jeg kunne kikke på den før jeg handlet.

Finnes denne traktoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp den finst.. Har du sjekka opp Valtra A-serie..? Den har alt du beskriver,einaste minuset kan vera litt trang hytte og liten passasjer sete... Pga da er skogshytte på A-serien...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Fins mange av dei...

Valtra A eller 100 serie, mf 300/4200/4300/5400

Jd 6000 (40-50 serie har bare diff brems framme)

NH veit eg ikkje om har sperre.

 

Alt du elles savner er jo utstyr og kan fås på omtrent alt av traktor frå siste 20 år...?

Laster utan motvekt er ein balanse mellom str på traktoren og laster.

Somregel vil ein passande laster greie å gjera traktoren lett bak, hvis ikkje det er ein ganske stor seksar...

Kanskje hopp over Valtra, som er framtunge ?

Det er ein smal sak å gjera ein for lett traktor tung nok...

 

Bakkeklaring og plass nok til kjetting er jo eit kompromiss over rett str hjul..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

Er ganske sikker på at rådet til jatilneiogneitilja er det mest økonomiske så lenge jeg gidder å mekke selv.

 

Thomas:) mener du at en ikke trenger motvekt på Valtra A når en har last i lasteren. Prøvde å sitte i en Valtra A på en messe og jeg må si jeg syns den var svært liten. Det var som å kle på seg traktoren. Husk jeg er vant til Zetor hvor jeg har plass til min far, min sønn, to motorsager, to ryggsekker, bensin og olje inni hytta.

De andre Valtraene syns jeg ble for stor igjen. Er alle Valtra A like stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøre sjøl ein Valtra A95 med Q35 laster... Det tungste eg har brukt lasteren til uten motvekt er å laste tung snø oppi henger,,og skuffa mi er 220cm bred....

 

Ja da er trangt i hytto,men da positiva med da er god sikt på sidene særligt under snørydding som eg driv på med... Og so slepp du å få alle greinen langs rutene...

 

Alle A-seriene har skogshytte... Om du skal ha større hytte må du opp i N-serie,men da auker prisen ein god del...

 

 

Smaken er som baken \;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gløymte og å nevna at under ved produksjon so hadde eg tømmer klo på,,hadde fulle \&quot\;kjefte\&quot\; i stor stokk,,men då hadde eg pallegafler bak for flytting av ved paller.. (men gaflene veier ikkje stort)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krav:

-Manuell diffsperre på ALLE hjul

-Ikke svette olje

 

Dæ er det bære EN traktor som oppfyller.

Og den er som regel billig også:

 

80-talls KUBOTA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

Kunne tenkt meg å betalt 30 tusen men skjønner jeg må nok opp det tidobbelte for å få det jeg ønsker meg. Det må nok bli brukt selv om etterspørselen etter små traktorer gjør at prisen på brukt er skyhøyt i forhold til nytt.

liker JD 5090M men etter hva jeg forstår er det ikke diff.sperre på framhjula.

 

Thomas\; du har nesten greid å overbevise meg, du holder sikkert på med vedstranger mens jeg holder hovedsakelig på med skurtømmer. Jeg hadde nok hatt bruk for tømmervogn men føler at frontlaster kan brukes til så mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,da høyres bra ut..

 

Tømmeret mitt er furu eller sika gran... opp til 95cm i dim,men dei e lite kjekke :(

 

Dette er den første traktoren eg har med laster,har berre hatt traktor uten laster no... Om eg kunne gått tilbake til traktor uten laster er svaret NEI.. :)

 

Eg meina no at skal du kalla ein traktor for traktor må du ha laster...

I starten hadde eg den ein del av får å få ein mindre å letter traktor.. Men da hadde berre gått 30min før eg sakna den igjen,hehe...

 

Ein må jo innvistera alt etter ka ein har bruk for.. Du kan ikkje ha ein traktor te 500.000kr for å flytta 3 silo baller i veka,,men ein kan jo heller ikkje ha ein gammal og sliten stakkar om ein frakta foreksempel 100tonn stein i veka..

 

Du får jo som regel da ein betaler for.. \;)

 

Lykke te med leitinga :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan
80 tallets kubota, tja. hadde jo tenkt å fornye meg litt da. hva med nyere Kubota, hvordan er de? Har god tro på Japansk så sant den er stor nok.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du har spekulert i flere år, med slike krav som du har... Hvis traktoren skal være liten/kort og smidig og du samtidig skal kjøre laster med tømmer uten motvekt bak har du vel en utfordring? Du bør ihvertfall kjøre kun i oppoverbakke om kjeften til kloa er full?!

Ren under er det kanskje bare Valtra som er? Har du bukbeskytter blir klaringen dårligere, men du får litt mer å velge i.

Du får mange som er under 2,9 høye, men alt for mange har litt dårlig plass mellom hjul og skjerm til annet enn piggdekk eller lettkjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei når da gjeld so store dim so e da berre små lengder da e snakk om for min del,,då kappa eg den opp i ok lengder og so er det boss for min del...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Jeg stiller meg som ambasasdør for New Holland L og TL. Mulig jeg er inhabil siden vi har en L85, men jeg står på at dette er en knakende god traktor. Vår har gått uten store reperasjoner i snart 15 år med variert landbrukskjøring og dertil fronlasterkjøring. Vedpaller, langved, storsekker med gjødsel, såfrø, snø, grus osv.

Den trenger en bukbeskytter for å ha noe som helst i skogen å gjøre, men mange av disse som ligger på bruktmarkedet har dette montert enten originalt eller ettermontert.

vår har mekanisk vendegir. (mulighet for kløtsjfritt på TL)

- sperre. ikke sikker på om det er både foran og bak, men den hjelper adskillig på fremkommeligheten.

- god svingradius. konkurrerer nesten med en John Deere 2040 vi har og den er det ikke mye som konkurrerer med.

- Traktoren er 260 cm høy med originaldim. hjul.

- 540/540E/1000 PTO

- Enkelt å mekke fri retur.

- God sikt mot gafler o.l.

Jeg kan nevne i fleng!

Du bør kunne finne et pent eksemplar for i overkant av 200 000 kroner.

Tror virkelig ikke dette er noe dårlig alternativ for deg. Hvis noen er uenig, så spytt ut :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Hvis sperret framaksel er et absolutt krav så har jo de fleste traktor produsentene fått det de senere årene. Kan nevne f.eks. Fiat/New Holland- No-Spin (de fleste modeller) Fendt Farmer/Favorit-serie, Massey Ferguson (de fleste modeller) På skogstraktoren Valtra så var dette ekstrautstyr merkelig nok...

 

Du sier den må ha \&quot\;manuell diffsperre på alle hjul\&quot\;, mener du da innkoblingen av sperren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

På L og TL er det da en hælpedal som virker på alle fire? Det er vel frisiktpanser på disse?

 

Med manuell sperre mener jeg at jeg ikke ønsker automatisk sperre ved belastning. Mener at det er unødvendig og gir unødvendig slitasje på dekk, forstilling, foraksling, vei og mark. Særlig med tanke på at den skal brukes med laster. Om det er bryter, pedal eller bolt gjennom foraksel, det er likegyldig, bare jeg har muligheten når situasjonen tilsier det.

 

Grunnen til at jeg ønsker å kunne laste\\losse uten motvekt, er at når jeg kjører ut til kunde med vare på tilhengern, må jeg sette fra meg tilhengeren for å losse og da har jeg ingenting til å bruke som motvekt. Og også når jeg er ute på noen av skogsteigene for å hente virke må jeg jo sette fra meg tilhengeren for å laste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Du får lodd for å skru fast i felgplatene. Men det er neppe så særlig behagelig å kjøre med på vei.

 

Et annet alternativ er å veskefylle bakhjulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

Har hørt om væskefylte hjul. Det er altså for å øke vekta. Bruker vel kjølevæske da. Hvordan er det å kjøre med?

 

Har kikket litt på finn etter TL og L. det er mange fine TL tilsalgs men ingen like i nærheten. L er vel omtrent samme traktor bare gamlere. Men hvor er passasjersete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...