Gå til innhold

baklaster valtra


Gjest

Anbefalte innlegg

kan du få kjøpt baklaster i egne brakketter bak på valtra,ligger en 6800 ute på youtube med ålø bl 430 bak,eller er den hjemmelaget,ligner litt på en lundberg fra bak.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alutrac_1
kan du få kjøpt baklaster i egne brakketter bak på valtra,ligger en 6800 ute på youtube med ålø bl 430 bak,eller er den hjemmelaget,ligner litt på en lundberg fra bak.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg vet at Ålø laget en spesiell laster for dette en gang. Jeg tror faktisk den ble utviklet for den midjestyrte, hydrostatdrevne Valmet H800.

Den kom midt på 80-tallet men ble slett ingen suksess...... Bilde av den her:

http://www.farmphoto.com/ShowImage.aspx?mid=5758

 

Ulempen med en slik laster er at armene blir forholdsvis korte. Tenk deg at du har en tung last på gaflene nede på bakkenivå. Når du har løftet lasten halvveis opp så har du flyttet lasten over en meter bakover, og det kan bli for baktungt for traktoren så den kan steile. Valtra beskyldes ofte for å være for framtunge med laster, men med denne løsningen blir den nok for baktung......

 

Skal denne lasteren i det hele tatt ha noe for seg så MÅ traktoren ha vendbar førerplass. Fordelen med denne lasteren er at du får mye bedre oversikt. Traktoren blir også stabilere sideveis med lasten høyt oppe, enn den blir med en tradisjonell frontlaster. De gamle BM/Volvo baklasterne fungerte jo mye bedre enn en traktor i lasting, men der var lasterarmene minst dobbelt så lange som på denne aktuelle ÅLØ-lasteren. Hytta på baklasterne var jo trangere enn noen utedass, der den sto inneklemt mellom de lange lasterarmene. Derfor fikk baklasteren skuffa veldig nær hjulakslingen.

Så dersom du har hørt gamle gubber skryte av 60- og 70-tallets baklastere så må du ikke tro du får tilnærmelsesvis samme egenskaper med en slik kort laster bak på en traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har valgt å ta inn Swede-loader til Norge igjen. I versjon 2.

 

Veldig smidig liten sak. Den løfter jo ikke så voldsomt høyt, men godt opp på en tilhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...