Gå til innhold

noen med erfaringer med VALTRA 142 direct.???


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er storstilt Valtra fan, men Direct rekker rett og slett ikke opp til Fendt på gir-siden. Prisen er jo nesten lik. Det er svært beklagelig, skulle virkelig ønske de hadde fått til bedre. Hydr. og laster o.l er helt konge, men du vil irritere deg over girkassa. Det er jo heller ikke lenger noen skogstraktor. Missforstå meg rett, sammenlignet med hitech\'\'\'\'en er jo giringa i en annen verden. Hvis du likevel skal ha valtra så ville jeg nesten gått for Versu utgaven. Da har du ihvertfall kontroll på giringa sjøl.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme inntrykket som Ole _. Hvorfor ikke bare gå for en powershift-transmisjon som allikevel er svært betjeningsvennlig og mye billigere, når direct ikke er trinnløs, lever sitt eget liv og koster mer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Er et par tråder om Direct her, men det er sikkert andre som har flere erfaringer å gi.

 

Jeg har så vidt prøvekjørt en N142 Direct på et jorde med en kombipresse hengende etter. Den er stille i hytta, men synes det var en del irriterende hyling/uling i kassa under akselerasjon og, eller endring av fremdriftshastighet. Fikk og såvidt prøvd retarderen. Den bremset godt når den var innstilt på max retardasjon. Faktisk så mye at den rev opp en del på jorde. Kan kanskje være litt skummelt på tur ned en glatt vei hvis man glemmer seg bort? Syns og det var mange knapper. Mange var plassert bak i høyre hjørnet av hytta.

 

 

Hvis det stemmer det som er skrevet i de andre trådene her om transmisjonen, så ville jeg heller valgt en Versu som nevnt over her. Skjønner godt at du vil holde deg til samme merket siden du er fornøyd med 6550`en. Hvis du skal kjøpe Direct må du få prøvd en demotraktor hjemme på gården. Ingen vits bare å kjøre noen runder rundt butikken hos din forhandler!

 

Lykke til!

 

http://gardsdrift.no/id/32665/viewtopic/2068

 

http://gardsdrift.no/id/32665/viewtopic/2707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
det var arti å sjå på synspongtan som kom inn her, ska tamed meg dem videre. hennta demtraktor i gårkveld så no blir det testing opp mot JD 6430 ap som vi å har på dem her no.. blir arti..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bekjent i Sverige som kjøpte denne modellen. Traktoren hadde på papiret mange fordeler, men den hadde ukentlige havari. Leverandøren hadde flere ganger vært å programmert om traktoren og reparert, men så fungerte den en stund og så var det bom stopp. Sist jeg snakket med ham prøvde han å få byttet den inn hos produsenten fordi den var usikker i bruk. Han så ikke bort fra at nyere traktorer av samme modell kunne vært kvitt barnesykdommene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min N142D siden mars. Har nå fått på den i overkant av 400 timer, og må si meg godt fornøyd. Har kjørt noe fendt og endel AP (20-serie). Kan ikke si at Valtra\'\'\'\'n står mye tilbake, om noe. Som Rune nevner vil sikkert mange ihuga fan holde seg til merket. For min del er dette min første Valtra. Valget stod mellom fendt 415 og denne. Skal innrømme at den har en noe høyere brukerterskel enn andre nevnte, men når jeg først har lært meg å bruke den med de forskjellige funksjoner, er jeg fornøyd. Er klar over at enkelte har fått den til å slure ved tung massetransport på D-serien, og må gire ned. Men hvis man tar høyde for hvordan kassa er laget, med de fordeler det skal ha, er det akseptabelt, for mitt vedkommende har det ikke skjedd. Min erfaring er at alle merker har sine + og -.

 

Hva syns du Wold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Neteland_1
kan køyra nedoverbakke med tunge lass utan å bruka brems,det var ikkje so lett medJD 6420 AP.Tek nok litt lenger tid å venja seg til,men verkar so langt til å vera ein solid traktor.Svært god køyrekomfort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes testen til bedre gardsdrift sier mye om selve girkassa.. så må en vurdere vor mye en vil vektlegge f.eks retarderfunksjonen, kontra at du kansje kan slippe å skifte gruppe på en john deere..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune bli voksen!!! at en guttunge på forumet kalte to spett og turbin for trinnløst kommer du jo aldri over!!!!!!!!!!

 

Har 202 Direct og har så vidt prøvd 142, er veldig komfortable traktorer men girkassa kunne vært enklere å bruke.

 

Har enda ikke trengt å gire den ned noen gang med lass, og tror det må veldig store lass før du må gire.

Drar du vario spaken litt tilbake er den ikke så hissig når du tar i gang med den og får en jevnere akselrasjon.

 

Har også vært fokusert på forbruk på Valtra, min ligger på 11-12 l/timen, som jeg klart kan leve med. nå har jeg ikke kjørt presse med den, men hører andre som ligger under 20 l/t på pressing med kombipresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg mener heller ikke at Direct er noen perfekt transmisjon i tung transport. Den mister for mye krefter i lange tunge oppoverbakker med hengerlass. Riktignok hevder mange at den kan kjøre mye fortere enn de andre i nedoverbakkene, så noe av tapet oppveies der.

De som er mest fornøyde med Direct-transmisjonen tror jeg er de som kjører i snøbrøyting og graspressing o.l. Men jeg begynner også å bli mektig lei Runes faste uttrykk om Valtras to spett. Han sier det jo oftere enn presten sier amen! Og at Valtra har en tilhengerskare som kjøper Valtra igjen uansett problemer, sier han .... hvilket merke har ikke det? Hvorfor selges det fremdeles mye John Deere med Autopower hvis ikke eierne er villige til å kjøpe samme traktormerke igjen etter trøbbel med de tidligste modellene? Valtra har i hvertfall hatt minimalt med mekaniske problemer med både versu og direct-transmisjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at girkassen er ubrukelig fordi at en må bytte gruppe ved tung belasting er vel å overdrive en smule. Jeg kjører selv Fendt 412 og bytter arbeidområde stort sett hver gang jeg skal jobbe i hastigheter under 20 km/t. Ikke bare nødvendigvis for at jeg må i alle tilfeller men det er som regel mer hensiktsmesig. Har aldri tenkt på at det er noe stort problem, jeg var vant med mye mer giring før ( Valtra 900).

Har ikke noe stor bruker erfaring med Directen utenom en prøvetur med tom traktor og skal ikke uttale med for mye om den. Men om en kan leve med å bytte arbeidsområde noen ganger og resten av traktoren passer bra, ville jeg mye heller hatt direct utgaven en versu for min del.

 

Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
takker, directen har et enårmt potensialet får personlig innstilling av maaange funksjoner.traktoren er full av muligheter. vi er to som kjører traktor på gården til daglig og to andre i hektiske perioder. disse to ble mer fortrolig med jd ap på kortere tid en direct. directen trenger med andre ord litt mer tid og bli fortrolig med. jd er enklere ..men valtran hadde bedre comfort/støy i hytta..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...