Gå til innhold

Valg av traktor.


Gjest

Anbefalte innlegg

Heisan. Jeg er helt fersk på forumet her, men drister meg til å spørre om en sak her.

Jeg er utdannet Bil- og Motorteknisk Ingeniør, og har drevet med alt som går på hjul, på vann, i luft osv i over 20 år nå. Etter en ulykke ifjor, med 8 brudd i ryggen, måtte jeg slutte i jobben som avdelingsdirektør for et større bilpåbyggerfirma. Fra før av har jeg, etter en annen ulykke, sprengt av meg høyre ben, og høyre hånd.

Jeg orker ikke sitte på "akterspeilet", og har derfor begynt på maskinførerbeviset. I en gravemaskin, hjullaster m.v., spiller det ingen rolle om man ikke har en skau av armer og bein, da det stort sett går på automatgir og spaker osv.

Jeg vurderer derfor å begynne med litt smågraving, grøfting osv med en middels stor mmaskin, i området 3-5 tonn. I denne sammenheng trenger jeg en traktor som jeg kan kjøre henger med, og som jeg kan bruke til brøyting om vinteren. På denne måten kan jeg i stor grad klare å styre arbeidsdagen min selv, og slipper å sitte og vente på en evt. uføretrygd en gang pr. måned.

Er det derfor noen som kan gi meg et tips til hvilken traktor jeg burde velge, og som jeg kan kjøre uten høyre bein? Jeg har ikke noe friske budsjetter å gå ut ifra, så det må bli brukt, og ikke over 200.000.-, med mindre det er noe som kan leases. Alle forslag mottas med takk!!

Mvh

Roy I. Hernes.

 

PS. Finnes det noen andre traktor-forum på nettet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan. Jeg er helt fersk på forumet her, men drister meg til å spørre om en sak her.

Jeg er utdannet Bil- og Motorteknisk Ingeniør, og har drevet med alt som går på hjul, på vann, i luft osv i over 20 år nå. Etter en ulykke ifjor, med 8 brudd i ryggen, måtte jeg slutte i jobben som avdelingsdirektør for et større bilpåbyggerfirma. Fra før av har jeg, etter en annen ulykke, sprengt av meg høyre ben, og høyre hånd.