Gå til innhold

Valg av traktor.


Gjest

Anbefalte innlegg

Heisan. Jeg er helt fersk på forumet her, men drister meg til å spørre om en sak her.

Jeg er utdannet Bil- og Motorteknisk Ingeniør, og har drevet med alt som går på hjul, på vann, i luft osv i over 20 år nå. Etter en ulykke ifjor, med 8 brudd i ryggen, måtte jeg slutte i jobben som avdelingsdirektør for et større bilpåbyggerfirma. Fra før av har jeg, etter en annen ulykke, sprengt av meg høyre ben, og høyre hånd.

Jeg orker ikke sitte på "akterspeilet", og har derfor begynt på maskinførerbeviset. I en gravemaskin, hjullaster m.v., spiller det ingen rolle om man ikke har en skau av armer og bein, da det stort sett går på automatgir og spaker osv.

Jeg vurderer derfor å begynne med litt smågraving, grøfting osv med en middels stor mmaskin, i området 3-5 tonn. I denne sammenheng trenger jeg en traktor som jeg kan kjøre henger med, og som jeg kan bruke til brøyting om vinteren. På denne måten kan jeg i stor grad klare å styre arbeidsdagen min selv, og slipper å sitte og vente på en evt. uføretrygd en gang pr. måned.

Er det derfor noen som kan gi meg et tips til hvilken traktor jeg burde velge, og som jeg kan kjøre uten høyre bein? Jeg har ikke noe friske budsjetter å gå ut ifra, så det må bli brukt, og ikke over 200.000.-, med mindre det er noe som kan leases. Alle forslag mottas med takk!!

Mvh

Roy I. Hernes.

 

PS. Finnes det noen andre traktor-forum på nettet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan. Jeg er helt fersk på forumet her, men drister meg til å spørre om en sak her.

Jeg er utdannet Bil- og Motorteknisk Ingeniør, og har drevet med alt som går på hjul, på vann, i luft osv i over 20 år nå. Etter en ulykke ifjor, med 8 brudd i ryggen, måtte jeg slutte i jobben som avdelingsdirektør for et større bilpåbyggerfirma. Fra før av har jeg, etter en annen ulykke, sprengt av meg høyre ben, og høyre hånd.

Jeg orker ikke sitte på \&quot\;akterspeilet\&quot\;, og har derfor begynt på maskinførerbeviset. I en gravemaskin, hjullaster m.v., spiller det ingen rolle om man ikke har en skau av armer og bein, da det stort sett går på automatgir og spaker osv.

Jeg vurderer derfor å begynne med litt smågraving, grøfting osv med en middels stor mmaskin, i området 3-5 tonn. I denne sammenheng trenger jeg en traktor som jeg kan kjøre henger med, og som jeg kan bruke til brøyting om vinteren. På denne måten kan jeg i stor grad klare å styre arbeidsdagen min selv, og slipper å sitte og vente på en evt. uføretrygd en gang pr. måned.

Er det derfor noen som kan gi meg et tips til hvilken traktor jeg burde velge, og som jeg kan kjøre uten høyre bein? Jeg har ikke noe friske budsjetter å gå ut ifra, så det må bli brukt, og ikke over 200.000.-, med mindre det er noe som kan leases. Alle forslag mottas med takk!!

Mvh

Roy I. Hernes.

 

PS. Finnes det noen andre traktor-forum på nettet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ja må si du har vært litt av en ulykkesfugl, men beundringsverdig at du vil fortsatt drive med noe som mulig vil gi deg noe! Faren min hadde mista ene beinet for mange år siden, men det var venstre beinet. Det du trenger er en traktor du ikke kan kvele\; ergo en form for automat. Da har du i praksis 2 muligheter, om du ikke skal legge for mye penger det og det er Valmet eller Fendt med turbinklutsh. Det finnes jo nyere traktorer idag med Vario, som hadde vært en enda bedre løsning for deg, men det blir en annen prisklasse. Har en kjenning som er lam fra livet og ned og han kjører valtra med ombygd til spakbetjening på gass og brems. Husk at dette må godkjennes på biltilsyn. Men kan ikke rikstrygdeverket bistå i din situasjon?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men man må jo regne med litt \&quot\;svinn\&quot\; på \&quot\;store anlegg\&quot\; som det heter.

Og, joda, Rikstrygdeverket kunne ha bistått meg om jeg var gårdbruker, men i min situasjon ser de helst at jeg slutter å jobbe i og med at jeg har passert 40 år, og setter meg ned og mottar trygd. Det har de sagt til meg rett ut ved flere anledninger, utrolig nok, men det gidder jeg ikke.

Ser at enkelte reklamerer med \&quot\;powershift\&quot\;. Hva er det?

Ser også flere med Vario og CVT, men er det bare på nyere traktorer?

All input mottas med takk!!

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten den type tilpassinger av traktorer, biler, anleggsmaskiner osv for funksjonshemmede, jeg har drevet med i påbygger-bransjen de 10 siste årene før jeg måtte \&quot\;kaste inn håndkle\&quot\; \;)

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill!

Vil det si at en traktor med Powershift ikke krever bruk av clutch? Evt. i hvilke situasjoner trenger man å bruke clutch? Hva med igangsetting osv?

Gass-funksjoner er det ikke noe problem å flytte.

Kjører til daglig en MB Vito personbil med aut.gir, der jeg flyttet gasspedalen over på venstre fot, slik at jeg bruker venstrefoten på gass og brems.

Er heeelt grønn på dette, og spør sikkert om mye dumt men... \;)

Takker!

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har helt glemt å si at jeg har protese på høyre hånd, så den funker til bruk på alt av spaker m.m., men ikke så godt på små knapper/brytere.

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for masse verdifull info!!

Bare for å gi et lite inntrykk av hva jeg kan og ikke kan, slik at dere som \&quot\;kan\&quot\; traktorer har noen preferanser, så har jeg kjørt hjullaster(ca 1200 timer), Volvo L90D, uten noen for for tilpassninger/ombygginger, samt gravemaskiner (ca 800 timer) type Kubota, Kato, Volvo, Komatsu og Case Poclain, også disse uten noen form for tilpassninger/ombygginger. Eneste jeg ikke fiksa var hydr. pusseskuff med rotortilt, men det tror jeg hadde mest med \&quot\;innsiden av hodet\&quot\; mitt å gjøre, og ikke andre fysiske mangler \;) hehe:D

Det var pokkern ikke lett å få koordinert uten trening :)

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ver klar over at mange brukar \&quot\;powershift\&quot\; helt feil, om hurtiggirs transmisjoner som også kan kallas semi-powershift.

var det ikkje for prisen, kunne også Massey Ferguson med Dyna-4 el. Dyna-6 vere aktuell, der skiftar du alle gir med ein spak til høgre, eller med spak under rattet på venstre sida. Den spaken kan du også bruke som kløtsj.

Valtra er som nevnt også eit bra alternativ, med at pedalane står så tett og at du kan få turbinkløtsj.

Trur nok at du bør tenke på leasing, så du slepp å slite med en gammel traktor, men kan få nåke brukbart nytt og bra å betjene. Har vore stor utvikling på traktor etter den JD du fant på finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker nok en gang for oppklarende info.

Kjempemessig for en fersking dette debattforumet her!!

Hva vil dere her inne anbefale for slags merke da?

Har 4 favoritter, som følge av erfaringer mine fettere på Frosta utenfor Tronheim har fortalt meg om.

*Massey Fergusson

*John Deere

*McCormick

*Deutz Fahr

 

Noen kommentarer her?

 

På forhånd takk!!

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stomperud_1

Det kommer veldig an på hva slags modeller av disse traktorene vi snakker om.

 

MF:

Generelt bra traktorer, ville holdt meg unna 61-- serien, bruker ofte mye drifstoff, kan være tungstarta om vinteren, bra transmisjon (dynashift), bra hydraulikk. De faller ofte mye i pris de første årene, kan være gunstige brukt kjøp. Bra forhandler og service nettverk.

 

JD:

Felleskjøpet selger de, ellers bra kvalitet (tysk).

Traktorene er ofte tunge samenlignet med konkurrenter. Mange som ikke liker traktorene, de har mange særegne løsninger. Noen modeller er veldig korte så de kan ligge å hoppe på veien.

De har høy 2.håndsverdi.

 

McCormick:

Diss kjenner jeg ikke mye til, men de er bygget på de engelske Case modellene. Ville sjekket drifsikkerhet og ikke minst forhandler nettverket.

Antar at det kan være gunstige bruktkjøp.

 

Deutz:

Billige i drift, driftsikre, tysk kvalitet. Stor cabin, enkle å bruke. Veldig \&quot\;snedne\&quot\; traktorer, kompakte. Særs gunstig driftsøkonomi på langsikt.

Merket er undervurdert og lite solgt i norge. Store i tyskland.

Jeg ville sjekket forhandleren i nærområdet, dersom denne virker ok, hadde jeg vurdert en Deutz. Hold deg langt unna Agrotron MK1 fra 1995-1997. ( Sjekk i såfall om gearkassa er ombygget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stomperud_1

Same/Lamborghini/Hurilimann med kløtsfritt vendegear kunne være noe for deg, disse er billige som brukte.

 

Deutz Fahr har forvalg på vendegearet på mange modeller, dette kan muligens bli et problem for deg.

 

Det er mulig du kan \&quot\;slite\&quot\; med å finne en traktor som matcher dine behov innen angitt pris nivå.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja: Virkelig subjektive meninger ang traktormerker altså! Helt umulig å vite hva du syns om de forskjellige merkene:)

 

Til trådstarter: For et pågangsmot! Vanvittig tøft at du ikke gir deg, men kjører på!

 

Et tips: Om du har tenkt å drive med dette som en heltidsgeskjeft hadde jeg vurdert å gå litt opp i pris. Totaløkonomien vil ikke nødvendigvis bli så mye dårligere, selv om investeringen er større. Men så klart, om du bare skal bruke den 200-300 timer i året, så spørs det om det er nødvendig... Du får vurdere behovet ditt utfra arbeidsmengden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...