Gå til innhold

Nydyrking av ca 300 mål


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Hva tror folket om nydyrking? Dette arealet jeg snakker om er ikke et sammenhengende område, men 2.

Det ene består mest av myrjord med grus under. Den andre består også av noe dyp myr, men mest av grus og skogkledd.

Har sett på dyrking med fres, men her oppe er det lite praktisert.

Kom med innspill om dyrkingsmetode og priser.

Og erfaringer, her er dyrket opp noe jord i nyere tid. Men denne gården strekker seg fra fjorden og leire, til man kommer i grus og myrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Litt lettare vist eg får veta meir, kan du f.eks gje meg link til gardskart med gards og bruksnummer.

 

Kan med glede hjelpa deg

 

Helsing Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir litt lite grunnlag for å kunne gi råd.

Finn ut hvor dyp myra er da dette er avgjørende for valg av metode. Hva du skal bruke arealet til er også kjekt å vite.

Hva har du for slags mulighet til egeninnsats? Skal alt leies ?

 

Til syvende og sist er kanskje tilgang på entrepenører og hvordan disse priser seg utslagsgivende for fremgangsmetode og -hastighet. Skal du dyrke alt i en smell må du ha finansieringen i orden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Profiler der det e bløtt. Ikke begynn med grøfter og flis. Har profilert snart 100mål og revet opp all gammel drit grøftesystemer. Nå funker det. Det koster jo å dyrke, men jord må man ha.

 

Mvh. Even

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Den dypeste myra (25 mål) er 4 m dyp. Resten er vel 1-1,5 m dyp eller grunnere.

Rune/Jd5820 du ser eposten min. Kontakt meg der :)

Har hørt med entrepenører ang. fresing av stubber og kratt. Har gravemaskin så ser for meg å kunne gjøre mesteparten av gravearbeidet selv.

Har dolomittbrudd til nabo, så får hentet mye kalk med traktor og lastebil når jeg trenger det. Tenker også å få satt opp gjødselkummer ved åkrene får å kunne bruke slangespreder.

 

Vill gjærne ha fleire innspell :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med slike gjødsellagre kan man heller kjøre når man har tiden dit med vogn og kjøre slangespredning når man må :) Har noen store produsenter rundt her med mye møker. De har lastebil og krokløft for å kjøre møkk. Så får gratis møker derifra :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...