Gå til innhold

Ny motor til Ford 6600


Gjest

Anbefalte innlegg

Etter noen innledende undersøkelser kan det virke som om min Ford 6600 har fått seg en liten skjæring i et stempel. Symtom: Olje i eksosen (rant ut i skjøten mellom manifoil og potta), litt ujevn gange og tydelige "puffer" fra eksospotta. Har undersøkt litt, og kyndige folk mener at det er en liten sjanse for at det bare er en ventil som har trøbbel, men at det mest sannsynlig er en liten skjæring.

Spørsmålet er da: Hva gjør jeg? Traktoren er en 2WD,pent behandlet, har gått noe over 4000 timer og er i og for seg en kjekk traktor. Men verdien er jo ikke all verden, så jeg kan ikke koste på den alt for mye.

Forutsatt at det virkelig er skjæring så har jeg vel noe alternativer:

 

1.Kjøpe et repsett og få borret opp sylinderene og satt i foringer (traktoren er jo direkteborra som den er, altså ingen foringer). Er litt tvilende til om jeg skal koste oppborring og foringer på en fordblokk som er 35 år gammel. Rusthullet i blokka kommer helt sikkert dagen etter at jeg har fått satt traktoren sammen igjen.....

 

 

2.Kjøpe en ny shortmotor. 3-sylindrede averteres til ca. 15000,-

Noen som vet hva en ny shortmotor til 4-syl. koster?

 

3, Kjøpe en brukt motor av ny "vaffelmønstertype" som visstnok ikke skal ruste i stykker så lett. Men i hvilken tilstand vil denne kunne være? Pris på en slik, noen som vet?

 

Regner med at jeg skal skru det meste selv, så det er stort sett deleprisene som jeg må regne som kostnad (skruinga får gå på en annen konto - eneste er at kjerringa sikkert blir mindre begeistret for at jeg skal skru på en gammel traktor i stedet for å installere nytt kjøkken...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar_1

Etter noen innledende undersøkelser kan det virke som om min Ford 6600 har fått seg en liten skjæring i et stempel. Symtom: Olje i eksosen (rant ut i skjøten mellom manifoil og potta), litt ujevn gange og tydelige \&quot\;puffer\&quot\; fra eksospotta. Har undersøkt litt, og kyndige folk mener at det er en liten sjanse for at det bare er en ventil som har trøbbel, men at det mest sannsynlig er en liten skjæring.

Spørsmålet er da: Hva gjør jeg? Traktoren er en 2WD,pent behandlet, har gått noe over 4000 timer og er i og for seg en kjekk traktor. Men verdien er jo ikke all verden, så jeg kan ikke koste på den alt for mye.

Forutsatt at det virkelig er skjæring så har jeg vel noe alternativer:

 

1.Kjøpe et repsett og få borret opp sylinderene og satt i foringer (traktoren er jo direkteborra som den er, altså ingen foringer). Er litt tvilende til om jeg skal koste oppborring og foringer på en fordblokk som er 35 år gammel. Rusthullet i blokka kommer helt sikkert dagen etter at jeg har fått satt traktoren sammen igjen.....

 

 

2.Kjøpe en ny shortmotor. 3-sylindrede averteres til ca. 15000,-

Noen som vet hva en ny shortmotor til 4-syl. koster?

 

3, Kjøpe en brukt motor av ny \&quot\;vaffelmønstertype\&quot\; som visstnok ikke skal ruste i stykker så lett. Men i hvilken tilstand vil denne kunne være? Pris på en slik, noen som vet?

 

Regner med at jeg skal skru det meste selv, så det er stort sett deleprisene som jeg må regne som kostnad (skruinga får gå på en annen konto - eneste er at kjerringa sikkert blir mindre begeistret for at jeg skal skru på en gammel traktor i stedet for å installere nytt kjøkken...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...