Gå til innhold

Plansilo effektivitet og evnt forbedringer


Gjest

Anbefalte innlegg

Legger i noen tårnsiloer og resten går i utesilo/markstakk. Bruker 2 avlesservogner, en til å kjøre lass frem og tilbake, en til å pakke i silo og en til å fylle vognene. Slår med 3.2 meters slåmaskin og høster inn med jf850. La i år inn 125 daa på to dager og siloen ble ca 45meter*11meter og en god meter høy. Ble 110 avlesservogner. Ser fp muligheter for å effektivisere denne linjen. Jf850 liker ikke gras etter rive så det er ikke et alternativ, vurderer 3 vogner men er litt usikker, muligens en nyere vogn som nummer 3 med 50% større kapasitet. Skulle gjerne ha lagt 100daa mer på 2 dager. Har jord innenfor et par km. Har mer lengre unna men der blir det nok rundballer som gjelder. Har planer om å sette opp element siloer og støype plate selv, uten at det øker kapasiteten på innhøstingen. Sidemontert snitter setter mange begrensninger.. andre alternativ krever flere traktorer og raking men vil forbedre kapasiteten betraktlig. Koster også deretter. Usikker på hva jeg skal gjøre! Jf850 har jo også sine sykedager iløpet av året, mye mekanik og dårlig holdbarhet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du har ikke vurdert lessevogn?. De har stor kapasitet, og er meget robuste. Da sparer du også en mann. Finnes vel brukte å få tak i til en moderat pris.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1

Lessevogn er fine saker, men det er jo også et spørsmål om hvor mye man skal investere for å spare inn en dag...

Hadde jeg fortsatt kunnet drive, hadde jeg nok nå vurdert rive for å samle 2-3 skårer for å få mindre kjøring med lessevogna. Pöttinger Faro-vogna jeg hadde så ikke ut til å ha mye å jobbe med når det bare var en streng etter 2.8 m slåmaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kjører og med jf 850. Brukar tre underhaugvogner. Breislåing og raking med

4, 2 m rive er effektivt. Syns pickupen er litt smal når ein skal ta opp

streng etter 3, 2 m slåmaskin. Med breislåing

og raking får du ryddigare strenger og høgare kapasitet. Lessevogn

gir nok atskillig dårlegare kutting og mindre gras i siloen før han er full. Men at

det er ei einmannslinje er jo ein fordel då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har vurdert lessevogn, men tror ikke kapasiteten vil endres særlig av det, og da sitter man igjen med vesentlig mindre kuttet gras, tyngee utstyr og dyrere utstyr. Skremmende vekt på noen av vognene som kverneland sine feks. Andre er helt ok, det skal sies.

Er stort sett kjøringen imellom som tar mest tid. Er en mulighet å kjøre med 3 vognerja. Litt usikker på mannskap osv så må tenke litt på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym
Tror nok kapasiteten vil øke med lessevogn. Hjemme har vi prøvd både jf 850 og lessevogn og har endt opp med lessevogn. Er nok en vesentlig forskjell i kapasiteten på innmatinga. Lessevogna tar både betydelig større reiker samt at en kan kjøre fortere. Dette er ei nyere vogn med rotorinnmating. I tillegg får vi med mye større lass enn da vi brukte snitter og avlesservogn. Når det kommer til kuttinga vil den jo bli mye mer ujamn. I vogna vår er det 37 kuttekniver så graset som kommer på tvers blir jo godt kuttet, mens deler av graset vil jo bli en god del lenger. Så er det sant at utstyret er tungt, men du får vel en mer gunstig vektoverføring på traktoren med lessevogn. Pluss at det er mer behagelig å kjøre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kriram: Kva for lessevogn er det du har? Legg du i plansilo eller tårnsilo. Me brukar tårnsiloar, og har helst lyst å ha graset i dei. Når me kjører med 3 Underhaugvogner brukar me ei med kastevalse innkobla, ei med kastevalse utkobla og ei heilt utan kastevalse. Då blir graset frå finsnittaren så godt fordelt at me ikkje javnar i siloen før på toppen. Brukte Berge grasfordelar tidligare, men fann ut at snitta gras fordeler seg så fint at det var ikkje nødvendig (5 m siloar). Ser jo føre meg at lessevogn er enklare å køyre med, og ein kan gjere heile slåtten åleine, utan folk til å kjøra imellom med vogner. Men det er akkurat det med kuttinga og fordelinga i siloen eg ser på som ei utfordring. Me har APF-vogn i båsfjøs, og det fungerar absolutt best med godt kutta gras i den, då er det ikkje svinn, og ingenting som blir dratt inn i båsane.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er ei Strautmann Super Vitesse på 25m3. Rotorinnmating og 37 kuttekniver. Kjøpte den i 2011, så har jo ikke gått veldig mange år enda, men det virker som ei veldig solid og kraftig vogn. Største ulempen er vel kanskje vekta. Vi legger i to betongkummer samt en plansilo. I plansiloen jevner vi med traktor. I betongkummene legger vi inn med transportband og tks royal innlegger som jevner, så blir helt minimalt med gaffling. Men hvis du bare lesser lasset rett ut i kummen, og ikke ønsker noen form for mekanisering kan det nok bli en utfordring med lessevogn ja. Eller så kan du vel få kjøpt ei vogn med kastevalser, men dette vil jo øke vekta ytterligere. Når det gjelder foringa så forer vi med kompaktlaster. Når det gjelder gras i båsen er det vel ingenting som slår snittegras, men vil ikke si at det er noe stort problem. Er hvertfall forbedring ift. til rundballegras, da vi hadde ganske mye rundballer før vi bygde plansilo.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Den strautmanvogna tror jeg ikke du greier å slite ut. Har ei supervitesse som er 22 år gammel, og jeg ser ingen ting i veien for at den skal greie 22 år til:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...