Gå til innhold

massey 265 1984mod


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Oddbjørn_1

MF 35x har diffsperre.

MF 35 (og volvo 320) har A3.152 motor som har hvirvelkamre. Dysa sitter i et lite kammer utenom sylinderen.

MF 135 (og volvo 400) har AD3.152 motor som er direkteinnsprøytet. Da sitter dysa midt over stempelet og sprøyter ned i en skål i stempeltoppen. Betegnelsen 3.152-motor betyr 3-sylindret med volum 152 kubikktommer.

(1 kubikktomme = ca 16,4 cm2, 152 kubikktomer = ca 2,5 liter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Him_self_1
vet de hadde spere på 62 modellen også, men mente X`en hadde litt anneledes motor. men da er det samme topp og alt på alle 3 syl 35?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Motorene er like på 35 og 35X, samme topplokk og sylindre / stempler, det er bare tatt ut litt mer av dieselpumpa. Det viktige å passe på når man overhaler en 3.152 eller 4.203 er sylinderforingene og stempelfjærene. De er levert med to typer sylinderforinger: Støpejerns foring og forkrommet foring. Støpejernsforing skal ha forkrommede stempelfjærer pga slitestyrken. Men forkrommet foring må IKKE ha forkrommede stempelfjærer. Er det krom på begge deler så slites de aldri inn, og motoren vil bruke mye olje.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oddski_1

Iflg instruksjonsboken til MF 375 og råd fra verksted(org og ettermontert turbo):

- Ved kaldstart skal motoren ikke belastes de første minutt etter oppstart(Dvs ikke over 1200 o/min før olje/turbo er blitt varm). La den rusle på tomgang 2-3 min før gasspådrag.

- Hvis motor kveles ved tungt arbeid, skal den straks startes igjen for å sikre smøring av turbo.

- Gi den et par minutter på tomgang før den stoppes(lavere turtall på turbovifta samt at temp går noe ned.)

 

Unner ingen den regninga jeg fikk da jeg fant olje i kjølevannet 2 mnd etter at garantien gikk ut. Turboen var sikker sliten allerede da jeg kjøpte traktoren, for den forandret seg fra gammel gamp til sprek ungfole etter rep.

 

I tillegg bør rens/bytte av luftfilter halveres i forhold til normert bytte/rens. Også oljen bør byttes oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oddski_1
Det ble vel nesten 15000. Rep trodde først det var toppakning som hadde gått, så det ble endel ekstra skruing før de undersøkte turboen. Gml turbo var fullstendig nedslitt/herpet, så jeg fikk ikke innbytte på den. Ny turbo kostet vel +- 10000 (garreth elns). I denne prisen er også olje og filter, kjøleveske samt arbeid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...