Guest Oddbjørn_1 Posted August 3, 2008 Share Posted August 3, 2008 MF 35x har diffsperre. MF 35 (og volvo 320) har A3.152 motor som har hvirvelkamre. Dysa sitter i et lite kammer utenom sylinderen. MF 135 (og volvo 400) har AD3.152 motor som er direkteinnsprøytet. Da sitter dysa midt over stempelet og sprøyter ned i en skål i stempeltoppen. Betegnelsen 3.152-motor betyr 3-sylindret med volum 152 kubikktommer. (1 kubikktomme = ca 16,4 cm2, 152 kubikktomer = ca 2,5 liter.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Him_self_1 Posted August 3, 2008 Share Posted August 3, 2008 vet de hadde spere på 62 modellen også, men mente X`en hadde litt anneledes motor. men da er det samme topp og alt på alle 3 syl 35? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted August 3, 2008 Share Posted August 3, 2008 Motorene er like på 35 og 35X, samme topplokk og sylindre / stempler, det er bare tatt ut litt mer av dieselpumpa. Det viktige å passe på når man overhaler en 3.152 eller 4.203 er sylinderforingene og stempelfjærene. De er levert med to typer sylinderforinger: Støpejerns foring og forkrommet foring. Støpejernsforing skal ha forkrommede stempelfjærer pga slitestyrken. Men forkrommet foring må IKKE ha forkrommede stempelfjærer. Er det krom på begge deler så slites de aldri inn, og motoren vil bruke mye olje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest oddski_1 Posted August 4, 2008 Share Posted August 4, 2008 Iflg instruksjonsboken til MF 375 og råd fra verksted(org og ettermontert turbo): - Ved kaldstart skal motoren ikke belastes de første minutt etter oppstart(Dvs ikke over 1200 o/min før olje/turbo er blitt varm). La den rusle på tomgang 2-3 min før gasspådrag. - Hvis motor kveles ved tungt arbeid, skal den straks startes igjen for å sikre smøring av turbo. - Gi den et par minutter på tomgang før den stoppes(lavere turtall på turbovifta samt at temp går noe ned.) Unner ingen den regninga jeg fikk da jeg fant olje i kjølevannet 2 mnd etter at garantien gikk ut. Turboen var sikker sliten allerede da jeg kjøpte traktoren, for den forandret seg fra gammel gamp til sprek ungfole etter rep. I tillegg bør rens/bytte av luftfilter halveres i forhold til normert bytte/rens. Også oljen bør byttes oftere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest oddski_1 Posted August 4, 2008 Share Posted August 4, 2008 NB: Drei motoren rundt noen sek med stoppknappen ut før start for å sikre smøring av turbo. Lykke til! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Him_self_1 Posted August 4, 2008 Share Posted August 4, 2008 mye kostet det? 375 var vel litt ulv i fåreklær før Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest oddski_1 Posted August 5, 2008 Share Posted August 5, 2008 Det ble vel nesten 15000. Rep trodde først det var toppakning som hadde gått, så det ble endel ekstra skruing før de undersøkte turboen. Gml turbo var fullstendig nedslitt/herpet, så jeg fikk ikke innbytte på den. Ny turbo kostet vel +- 10000 (garreth elns). I denne prisen er også olje og filter, kjøleveske samt arbeid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.