Guest Oddbjørn_1 Posted August 6, 2008 Share Posted August 6, 2008 Hengerbremsen på den MF 690\'en var sannsynligvis koblet til et uttak som gikk på trepunktsløftet. Ellers så burde han i hvertfall ha gjort det. Det var bare å ta en forgreining fra slangen til hjelpesylinderen, eller et uttak på hydraulikktoppen. På de MF som hadde kraftkontroll på hydraulikken var dette godkjent av biltilsynet som hengerbrems, da man kunne gradvis dosere trykket på hengerbremsen med hydraulikkspaken. Da ble det ingen rykk og napp som det blir med å bruke tipputtaket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest AS_1 Posted August 6, 2008 Share Posted August 6, 2008 Bjarne,du skriver at ingen traktor med orginal motor har sjans mot denne 8950.det er bare tull.Snakker man med gutta som virkelig kjører \"\;pulling\"\;(blannt annet dansker),ler de når man nevener valtra.En go gammel amerikansk JD 4240S/4440 kjører rundt en 8950.Også flere gammle Forder/Ursuser moddeler knuser en 8950.Så valtra Så 8950 er oppskrytt,har selv kjørt traktoren du nemmner,å ja,den går gått,men 8950 blir pingle i klassen med di store gutta :-).Her kan alle valtragutter se hvordan en \"\;8950gruser\"\; se ut Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted August 6, 2008 Share Posted August 6, 2008 AS, denne John Deeren kan du ikke sammenligne med en 8950 i tractorpulling. Se bare på fargen på eksosen. Når 8950\'n dro over 300 hester på dynamometeret, med den originale dieselpumpa og den originale turboen, var eksosen fremdeles like rein. Så svart som det ryker av den John Deeren på filmen så har den helt opplagt fått inn en annen dieselpumpe, fra en lastebil el.l. (Har også dett de som kjører med to dieselpumper.) Valtraen har også et handicap nr den kjøres som 2WD i tractorpullingen, siden den er forholdsvis kort og framtung. John Deeren er konstruert slik som en 2wd tractorpuller skal være, lang og baktung. Poenget til Bjarne og flere før han var vel at Valtraene har utrolige reserver innebygget, som det KAN gå bra å hente fram, men det kan selvfølgelig også gå i dass. De gamle sekserne dom sitter i JD 4450 bl.a. er ikke spesielt robuste motorer, vet om flere som har hatt problemer med at topplokkene sprekker osv. selv med moderat effektuttak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bjarne_1 Posted August 6, 2008 Share Posted August 6, 2008 AS: her blir det fort litt avsporing. Den 4440 på youtube er mest sansynlig modifisert til kun å gå i traktorpulling, det tyder vertfall på det. Tviler på at den går mye i åkeren i den stand den er i på filmen. Poenget mitt er at denne 8950\'n er det få som konkurerer ut med Traktor med original motor. Mulig jeg uttalte meg litt kort og uklart i sted, men jeg mente at en original motor med org. dieselpumpe og turbo som denne er det få som slår. Sjelden det er john derrer som stiller opp i klassen for jordbrukstraktorer mot denne og andre valtraer i 8000 -serien. Det er vertfall tilfelle de gangene jeg har vært på traktorpulling i trøndelagscupen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 6, 2008 Share Posted August 6, 2008 7,4 literen til sisu er ein suveren motor. Blir også brukt til hjelpemotorer i båt ol. Og den er veldig populær i pulling. Men at den er så overlegen andre motorer i samme klasse tror jeg ikke.Det er ingen problem å få 300 hk ut av 7,6 literen til Jd i orginal stand uten at den ryker heller.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JD4EVER_1 Posted August 6, 2008 Share Posted August 6, 2008 Sisu er helt klart bra. Men hva med MAN motorene til Fendt? 6.9 literen til 926Vario er vel også suveren til pulling(etter litt dansk trimming da..)Sjekk denne linken her: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest AS_1 Posted August 6, 2008 Share Posted August 6, 2008 Er uorginal turbo på den 4440 ja,mens pumpa er den orginal,selfølgelig modifisert+ettermontert intercooler.Ellers er transmisjonen orginalt.Traktoren er vel på ca 145 hk orginalt,og har 700-800hk når den kjører pulling.Sier sitt om transmisjonen(Quadrange).Vet der totalt avsporing fra temaet(MXU kjøp),men ville bare fram til at 8950 er ikke så \"\;fantastisk\"\;..:-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PL_1 Posted August 6, 2008 Share Posted August 6, 2008 Tilbake til bremseproblemer CNH: At dette kan være en svakhet ved hard bruk av disse traktorene har nok fabrikken smertelig fått erfare. Min NH 6020 har justerbar bremsevirkning for tilhengerbremsen, og AK sier at nytt sterkere bremsebelegg ble innført for et år eller to siden. Andre som vet noe om dette? Håper iallefall at disse 2 forbedringene fører til et langt liv for bremsene i 6020\'n...... Skal iallefall justere nok bremsekraft bak til vogn/henger! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 6, 2008 Share Posted August 6, 2008 Jeg prata med en New Holland mekaniker i går, etter å ha lest debatten her. Han hevdet at alle bremseproblemene på TSA kun kom av feil oljekvalitet. Det var kun New Hollands egen AMBRA olje som oppfylte kravene, hevdet han. Og den minste lille innblanding av annen olje ville ødelegge bremseegenskapene. Hva så med Case MXU, sa jeg , som har gått på Case-IH hy-tran olje? Den olja har vært den eneste brukbare der i leiren i 30 år? Men det hadde han ikke noe svar på gitt, så jeg tror den bortforklaringa var litt for enkel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 6, 2008 Share Posted August 6, 2008 MXU skal ikkje ha hy-tran! kun gammel Case IH da! MXU ska ha ambra MULTI G eller Akcela NEXPLORE Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 6, 2008 Share Posted August 6, 2008 Men når de traktorene som MÅ ha så spesiell olje er plaget av bremseproblemer så kanskje den superoljen ikke er så superduper likevel? Skal vedde på at alle oljeselskapene har en transmisjonsolje som de anbefaler til både røde og blå CNH traktorer. Og det hadde de ikke turt å gjøre hvis olja forårsaket trøbbel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 TG, \"\;Passe idiot\"\;? Hvorfor er du passe idiot om du fyller Hy-tran på en MXU? Skal vedde på at det rundt om på Case IH-gårder står både kanner og ikke minst fat med Case IH hy-tran, og at mange MXU har fått både 20 og 40 og 80 liter påfylt av den oljen av gammel vane. Når Case IH tidligere hevdet at man måtte bruke DEN oljen for å hindre bremsehavarier så måtte den vel være \"\;bedre\"\; enn standardoljene fra vanlige oljeselskaper. Og de \"\;dårligere\"\; standardoljene oppfyller allikevel kravene fra traktorleverandørene! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 Jeg tror det farligste du kan få inn i transmisjonen er \"\;vanlig\"\;, ren hydraulikkolje. Endel traktorer (gamle Deutz, Fendt, små Valmet/ valtra) har separat hydraulikktank og mange bruker \"\;ren hydraulikkolje\"\; på dem. Slår du sylindrene på et redskap ut med en slik traktor og inn igjen med en annen så har du fort blandet inn 10-15 liter. Hydraulikkoljen ødelegger friksjonsbelegg på bremseskiver og powershiftlameller, uansett om traktoren er grønn, rød eller blå. Det har vært konstatert før. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 Kjørte en IH for en del år siden, brukte ikke HY-Tran olje jeg nei, rent idioti, Lærte når jeg utdanna meg at det var specifikasjonene som avgjorde hvilken olje du skulle bruke. Hadde ingen problemer med FK kombiolje som det het i den tiden, og samme traktor med perkinsmotor og Volvoklister greidde seg godt uten HY-Tran, så hvorfor? Hadde (case)IH ett dårligere bremsebelegg en andre traktorer med våte bremser? eller ville de selge olje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 Felleskjøpet brukte IH\'s hy-tran olje på Volvo 500 i garantitiden, etter det brukte de vanlig olje. De traktorene ttror jeg ikke har hatt problemer som skyldes oljen. Men at fabrikantene prøver å få kundene til å bruke \"\;sin\"\; olje er naturlig. For det første tjener de penger, for det andre er de sikre på at kvaliteten og spesifikasjonene er riktige. I hvertfall i garantitida. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Him_self_1 Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 problemet er: alle nye mccormick traktorer SKAL ha hy-tran. dette gjelder spesielt cx. det er ikke belegget som blir ødelagt, men dermed o-ringene på stemplene i bremsene. disse løser seg/krymper. noe som resulterer i innvendig lekasje i bremsesystemet. desuten skiller hy-tran ut vann og forurensninger meget godt. prisen på 25 liter hy-tran ligger på rundt 750 kr+mva Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 Alle nye Mc Cormick traktorer, Halvparten av dem er jo Landini, skal Landini også ha Hy-tran? Nei, her er det nok bare noen så vil selge olje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 Valtra krever IKKE at man bruker \"\;deres\"\; olje hverken i garantitiden eller etterpå. \"\;Rune\"\;, hvor har du det fra? FK hadde jo sine oljer som kom fra Statoil og Esso. Valtra Norge hadde i sin tid Valtra-oljer, som var produsert og levert av Shell. Når LMB overtok gikk man over til vanlige Shell-oljer en kort periode, før LMB begynte å markedsføre AGROL-oljene som svenske Lantmännen har brukt i mange år. De er levert av Q8. Har aldri hørt om noe eget krav til oljer på Valtra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Him_self_1 Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 de små modellene til cormick er landini de har ikkke det kravet. men hy.tran er det som gjellder for cx,og ih modeller. det er ikke så moro hvis o.ringen i bremsene dine går så du må lufte de konstant. men å bruke annen olje kan gå bra i mange mange år så hvorfor ikke!? de fleste som har prøvd annen olje en hy-tran på ih/cormicken går tilbake hy.tran igjen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 her er traktor til deg TG http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=14281018&\;sid=8rdaQuDLW489683&\;pos=20&\;tot=186 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bache_G_1 Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 det skal brukes hy-train olje på traktorer med IH hakpart, som f.eks. Volvo 500, Case IH 885 og McCormick CX. gjør du ikke det, blir hydraulikksystemet på disse helt tullete. en som har jobba på FK sia 70-tallet fortalte meg at halvparten av reparasjonene på Volvo 500 der problemet hadde med hydraulikken å gjøre gikk ut på å tappe den oljen som var på, og fylle opp med Hy-Train i stedet. dette har jeg også selv erfart. MXU skal gå med Multi G\'s spesifikasjoner hva olje i bakenden anngår. på disse skal det alltid være en oljefilm mellom bremsestempel og lammel, og mellom lammel og motholdet. hvis oljen blir for varm, eller det kommer for tynn olje i bakstussen kan du få problemer. etter hva jeg harr hørt så har A-K forlangt å få alle lastere fra Ålø levert uten olje, da disse testes med vanlig hydraulikk-olje. må si meg enig med Rune angående bruk av redskap der man bruker tipp-uttak, men det er jo også diverse forurensninger som man også kan spre, f.eks. vann Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Him_self_1 Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 Lena Maskin/Trøndelag Traktor som e hoved importøran for cormickan anbefal og bar bruk hy tran oljen på traktorane, de bruker kunn denna oljen på sine eigene verkstad også. så det e ein grund for det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 Lurer på hvorfor noen på andre debatter her anbefaler å bruke dårlige oljer på gamletraktoren, jeg låner ikke bort redskap eller låner av noen som jeg veit slurver med oljen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Him_self_1 Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 det er som valtra sier, jeg sa i en tidligere tråd at selv 35 skulle ha ordentlig olje, jeg bruker kun et slag enkelt og greit, blir kansje noen 10 kroninger dyrere men det er verdt det. blir ingen blanding Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 TG: Du lurer på hvorfor CX skal ha HyTran når dere alltid brukte Multi-G på 4200 som riktignok er samme traktorkroppen. Forklaringen er enkel, dere brukte den oljen AK hadde i sitt standardsortiment, og som de tjente mest penger på. Så da var det egentlig dere som brukte \"\;feil\"\; olje på 4200, for den er så gammel at den opprinnelig var fylt opp med Hy-Tran. Men jeg trur både CX og 4200 lever akkurat like godt for det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.