Gå til innhold

Presse til privat bruk. Hva skal eg kjøpe?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har ein gård der eg presser alt foret i baller , til nå har eg leigt pressinga men pakker slår og raker med eiget utstyr. problemet mitt er at det er blitt ferre som tilbyr pressing i området her og dette betyr at det er ventetid på å få jobben gjort. derfor vurderer eg nå og kjøpe presse til 2 slåtten . eg vil ha en presse som er enkel og bruke og som er solid og lite tull med.må vere kutting på pressa. pressa skal kun gå på eiget bruk ca 400baller i året. har eit budsjett på max 100000+mva . Hva presse bør eg sjå etter til mitt bruk. Har en 70hk traktor nå men blir byttet i 100hk snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Orkel 1260 kombi kan ambefales til eget bruk! ser noen få til ca 100-120000 av og til, og til 400 baller årlig gjør det ingenting om pressa er kjørt 20-25000 baller, med service og vedlikehold vil eg tru at du har presse i mange år til, Heime hos brodern, kjøres denne pressa på en valmet 6400 (ca 100hk) og det går heilt greit, skjølvsagt ikkje for stor traktor, men det går jamt å greit utan stopp, traktoren holder tempraturen og alt, og presses ca 2000 baller årlig til eget bruk. Orkelpressa er iallfall ei presse med lite problemer!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vist der er få som tilbyr leiepressing bør du vurdere tanken å kjøpe ei litt bedre presse og kanskje kjøre litt rundt selv, netto inn!

Claas singel presse er solide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken
Har ei Krone 1250 som halo lurer på meninger om. De går veldig lett. Drar den uten problemer med 85 hk traktor, også selv om det er ganske bratt. Kutter fôret godt. Enkelt å få til jevne baller, men lager nok ikke de hardeste ballene. Det er ingen entreprenørpresse men for eget bruk passer den bra. I og med at den ikke har valser med dertil hørende lager, bør den være driftsikker, men kan ikke uttale med særlig om det da vår bare er i bruk på andre året.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei .

 

Takk for svar, eg holder til på vestlandet . har sett litt på orkel 1250 og 1260 ligger noen med lavt balletal på nettet ser desse har sentralsmørning også, men hva er forskjellen på desse pressene ? kombipresse er uaktuelt til mitt bruk da eg ikkje har verken tereng eller traktor til det, leigeskjøring vil eg ikkje heller borset fra noen baller til en kompis kan bli aktuelt. er kun til eige bruk slik at eg er sjølvhjulpet og kan ta jobben til rett tid og rett vær slik at kvaliteten blir best mulig på foret. har kjøttproduksjon og mulig eg starter oppat med melk om eit år . har 140000 i kvote men grunnet helse og jobb utenom har eg latt denne sove i noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

1250 og 1260 er i bunn og grunn samme pressa, 14 kniver på de første og 20 kniver på de siste 1250 og alle 1260. Er forbedret pickup på 2008 og nyere (kan være byttet til den på eldre presser også). Diverse akslinger på drivverket og forsterkninger rundt kammerlås er forsterket litt fra år til år, det samme med elektronikken. Som regel mere utstyr og større hjul på nyere modeller.

 

Driftsikre presser, ikke farlig å kjøpe om de har gått en del så lenge den er gått over og byttet lager på pickup og innmater osv.. Glidelagrene på rullene er så godt som problemfrie så lenge de får smøringa si ifra sentralsmøringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Anonym

Siste jeg hørte var at 1260 skulle produseres i Polen, mens HiQ fremdeles skal rulle ut fra lokalene i Fannrem, samt Compactor.

 

Det er ikke bare identisk NH, det er også en rød utgave med Case-logo. Når Orkel ble solgt til CNH, så ble anlegget i Trøndelag for lite til det atskillig større markedet det ble snakk om.

 

For øvrig har Serigstad produsert fôrhøstere i Polen i årevis....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...