Gå til innhold

Soga om oppjustering av dieselpumpe! :-)


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har ein JD 5720, som eg opplevde som svært lat.. Motoren nyttar ei mekanisk Stanadyne DB4 diesel-pumpe. Det gjer for øvrig også mange Valtra, og sikkert andre også. ;-)

 

Eg kontakta FK om justering av dieselpumpa. Fekk til (min overraskelse) til svar at dei ville sende pumpa inn til firmaet FYKSEN (Lillehammer/Hamar) for justering. Dei gjorde det med andre ord ikkje sjølv.

 

Videre var det ei overrasking at dei ikkje nytta seg av ein av dei 4 offisielle Stanadyne-verkstadane i Norge, som er:

 

1. JH Motor Nord AS - Tromsø

2. Midt-Norsk Diesel & Elektro AS - Trondheim

3. Østlandske Motorverksted AS - Hamar

4. Sørensen og Balchen AS - Oslo

 

Eg valgte nr 3.

 

Eg fekk FK-servicemannen på tunet, og fekk pumpa ut av traktoren og sendt avgårde. Ei veke seinare vart den montert inn igjen. Den var klar på to dager, men servicemannen var opptatt...

 

Pumpa skal no levere max fuel, samt at tenninga er justert. Eg fekk også justert max omdr til 2400.

 

Eg opplevde det som at eg fekk ein heilt ny traktor! No var den ikkje lat lengre! No var det respons og power gjennom heile registeret!

 

Desverre funkar ikkje dynometeret til FK, så eg har ikkje fått bremsa den, men den er nok +100 hk for å seie det sånn... Og det med lite/ingen røyk! ;-)

 

Eg gleder meg til å teste den på våronna!:-)

 

Eg vil også fortelle om ein bekjent som fekk justert pumpa på sin 6-syl Valtra - ca 130 hk. Eg har fått vite om han i ettertid.

 

Han sendte pumpa si til alternativ 2 (Trondheim). Dynometeret viste + 200 hk etter justeringa! Og han opplever vesentlig LAVERE dieselforbruk!!

 

Pris? På Hamar køyrde dei pumpa i benk og justerte tenning og fuel-mengde, samt turtall. Dette brukte dei litt over 2 timar på à ca kr 1000,-. Ikkje særlig dyrt mtp kva som vart oppnådd. Det som kosta dyrt var faktisk servicemannen!!

 

Men konklusjonen er som de sikkert kan gjette:

 

ANBEFALES!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har ein JD 5720, som eg opplevde som svært lat.. Motoren nyttar ei mekanisk Stanadyne DB4 diesel-pumpe. Det gjer for øvrig også mange Valtra, og sikkert andre også. \;-)

 

Eg kontakta FK om justering av dieselpumpa. Fekk til (min overraskelse) til svar at dei ville sende pumpa inn til firmaet FYKSEN (Lillehammer/Hamar) for justering. Dei gjorde det med andre ord ikkje sjølv.

 

Videre var det ei overrasking at dei ikkje nytta seg av ein av dei 4 offisielle Stanadyne-verkstadane i Norge, som er:

 

1. JH Motor Nord AS - Tromsø

2. Midt-Norsk Diesel &amp\; Elektro AS - Trondheim

3. Østlandske Motorverksted AS - Hamar

4. Sørensen og Balchen AS - Oslo

 

Eg valgte nr 3.

 

Eg fekk FK-servicemannen på tunet, og fekk pumpa ut av traktoren og sendt avgårde. Ei veke seinare vart den montert inn igjen. Den var klar på to dager, men servicemannen var opptatt...

 

Pumpa skal no levere max fuel, samt at tenninga er justert. Eg fekk også justert max omdr til 2400.

 

Eg opplevde det som at eg fekk ein heilt ny traktor! No var den ikkje lat lengre! No var det respons og power gjennom heile registeret!

 

Desverre funkar ikkje dynometeret til FK, så eg har ikkje fått bremsa den, men den er nok +100 hk for å seie det sånn... Og det med lite/ingen røyk! \;-)

 

Eg gleder meg til å teste den på våronna!:-)

 

Eg vil også fortelle om ein bekjent som fekk justert pumpa på sin 6-syl Valtra - ca 130 hk. Eg har fått vite om han i ettertid.

 

Han sendte pumpa si til alternativ 2 (Trondheim). Dynometeret viste + 200 hk etter justeringa! Og han opplever vesentlig LAVERE dieselforbruk!!

 

Pris? På Hamar køyrde dei pumpa i benk og justerte tenning og fuel-mengde, samt turtall. Dette brukte dei litt over 2 timar på à ca kr 1000,-. Ikkje særlig dyrt mtp kva som vart oppnådd. Det som kosta dyrt var faktisk servicemannen!!

 

Men konklusjonen er som de sikkert kan gjette:

 

ANBEFALES!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Dette du beskriver er et helt typisk eksempel. Det lar seg gjøre å justere opp Stanadyne-pumpene mens de sitter i traktoren, hvis du har et spesielt bits. (5-kant torx eller noe slikt).

Det beste er imidlertid å sende inn pumpa til et verksted.

At traktoren går bedre, og i mange situasjoner også med lavere forbruk er også typisk. Endringen som gjøres med mengde og ikke minst tenningstidspunkt er forsåvidt det samme som gjøres ved chip-tuning av en elektronisk motor.

Med en slik justering i ettertid går man langt forbi de grenser som motorfabrikanten må holde seg innenfor pga utslippskravene. Ja, du skriver at motoren går uten svartrøyk. Det er nok riktig, men de gasser og stoffer som man må rette seg etter når EURO 5 og TIER III normene osv. ser man ikke med det blotte øye. Det er laboratorietester motorfabrikantene har å rette seg etter.

De første \&quot\;miljømotorene\&quot\; med mekanisk pumpe oppleves ofte som late og tørste. Jeg husker godt da miljømotorene kom på lastebilene først på 90-tallet, før injektor-innsprøytningen overtok. Bilene var dauere enn sine forgjengere og brukte mere diesel. Det har vært stor fremgang på dette området, tenk bare på dette: Hvor lenge er det siden sist du lå bak en varebil eller trailer som det oset stinkende svartrøyk av i en lang motbakke? Det lukter jo ikke dieselrøyk lengre. Det er bra at vi er kvitt sotet, men jeg liker ikke alt elektronisk dilldall og alle tekniske problemer som følger med miljømotorene.

Det at forbruket faktisk øker på grunn av eksoskravene gjør at jeg tviler på om det er noen miljøgevinst totalt sett med de siste EURO / TIER kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat den samme opplevelsen av 5720\'\'\'\'n som deg, så dette tror jeg må prøves.. Er det mulig å demontere/montere pumpa selv som hobbymekaniker?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei okidoki!

 

Ja, det bør absolutt være mulig å demontere og montere pumpa sjølv. Fatter overvar prosessen, og beskreiv det for meg slik:

 

Det servicemannen gjorde var:

 

1. Kobla frå batteriet!

2. Demonterte dekselet/\&quot\;luka\&quot\; på motsatt side av registeret i forhold til pumpa.

2. Han brukte der ein liten avdrager for å fjerne ei festeanordning.

3. Han løsna deretter festeskruane til pumpa og dieselrøra, og pumpa kom veldig LETT av. Gjort på 15 min.

 

Vær obs på at pumpeakselen har sporkile! Dette letter innmonteringa att veldig, men sporkilen kan visstnok løsne og falle ned i bunnpanna om ikkje akselen har riktig posisjon eller ein passer på -&gt\; skal ideelt sett stå vendt opp.

 

Vær også obs på pumpa sin eksakte posisjon på blokka. 1 grad feil ved montering vil gi tilsvarande feil på tenninga/innsprøytingstidspunktet. Men lakken på blokka rundt pumpa vil nok gi ein god indikasjon.

 

Det er verdt å merke seg at direkteinsprøyta dieslar har eit veldig snevert tenningsområde sett i forhold til dei gamle med indirekte insprøytning/forkammer. Så vær nøyaktig ellers vil motoren kunne gå dårlig av den grunn!

 

Når det gjeld Valtra, så har ikkje pumpa der sporkile, og skal derfor være litt meir komplisert å sette på plass att.

 

Hei til deg også Oddbjørn.

 

Ja, pumpa har ein torx-skrue i bakkant. Denne er for justering av tenningskurva, men gir ikkje noke ekstra mengde. Men servicemannen sa han hadde skrudd denne heilt ut på ein JD 5820 og hadde då fått 109 hk på dynometeret! Hmm....

 

For mengdejustering må ein inn i den luka som ligg mot blokka, og der er det trangt om ein ikkje tar ut pumpa. Eg syntes derfor det var tryggast å sende den inn til ekspertisen.

 

På regninga frå FK står det at justeringa kosta kr 2800,-. Det var litt meir enn avtalt, men eg har ikkje sett rekninga frå Hamar. Mulig FK har skrive litt med gaffel/dobbel porto etc.. Kr 2500,- var det eg var førespeila, men eg kranglar ikkje for kr 300,-.

 

Eg har ikkje sett noke dokumentasjon på dei mengdeverdiane på pumpa, men han som justerte har opplyst at den no leverer ca \&quot\;280\&quot\;...

 

Det eg no ønsker meg er turbo fra JD 6420 - ja gjerne intercooler også...\;-) Men er litt usikker om det er plass til ein slik cooler. 6420 har jo litt meir plass under panseret. Men turboen skal passe sånn høvelig, for eksosmanifolden er jo den samme.

 

Ellers så deler eg ditt syn på du skriv. Det var jo eit opplysande vedlegg til Bedre Gardsdrift no, der JD presenterte grafer for stoffa i avgassane og mengdene av disse i forskjellige motorer. Interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein_1
Hei. Valtra justerer opp N92 med ca 15 hk (mengde og tenning). Dette skal i følge forhandler ikke påvirke garantien. Blei en helt annen traktor etterpå. Dette ble utført uten å demontere pumpa.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein_1
Hei. Vanskelig å si.. Har ikke telleverk på dieselpumpa. Tror i vertfall ikke at forbruket gikk opp. Mere krefter betyr jo ofte at vi kjører litt hardere og da kommer forbruket etter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1

Hei:)

 

Har selv erfart at en får en helt annen traktor og i mange tilfeller redusert dieselforbruk ved justering av dieselpumpe, i mitt tilfelle eldre valmeter.

 

Men før en justerer opp for mye bør en vite hva drivverket på traktoren er dimensjonert for. På noen traktorer kan det være god margin, mens på andre er potensialet i drivverket nærmest brukt med orginal effekt og dreiemoment. Det er forøvrig for høyt dreiemoment som tar livet av drivverket over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Xeobib: Valtra N92 har heldigvis ikke Stanadyne dieselpumpe men BOSCH! Valtra hadde vett nok til å kutte ut de Stanadyne-greiene for 5-6 år siden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...

Lurer også på om noen har prøvd å sende pumpe og kan rapportere om prosess og resultat?

 

Gjerne også årsmodell på traktoren, da det vistnok skal være en forskjell på før og etter 2005. Noen som vet mer om det?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noken som har erfaring med justering av dieselpumpe på New Holland L-60 ?

Kor mykje kan ein justere opp uten at det blir problem?

Er ein ganske dau traktor i utgangspunktet så hadde vert greitt å fått litt meir effekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...