Jump to content

New Holland T7.260 Power Command med lavest dieselforbruk

Idefox_1

Recommended Posts

Javel, så er det bevist ved en profesjonell test, endelig. NH`s nye traktorer i 200 hk klassen har betydelig bedre drivstofforbruk en konkurrentene. Overraskende nok så har Power Command (powershiftkassen) lavere dieselforbruk en CVT kassen, selv om det skiller lite.

Kanskje jeg og andre som påpekte det tidligere at Fendt ikke var så overlegne, hadde litt rett allikevel?

Men jeg regner vel med at konkurrentene kommer med noen bemerkninger på at dette aldri kan stemme og at enkelte merker fortsatt bruker 20 % mindre drivstoff en CNH og andre.....

God Jul !

Ja dette var vel omtrent lovet av CNH, ca 10 % forbedring fra ca 290 g/kwh til 260 g/kwh ved bruk av SCR.

At powershift er bedre enn trinnløs for NH sin del er nok ikke tilfelle:

Det er testet to forskjellige modeller, og ser man på forbruk målt på kraftuttaket har T7.260 ca 219 g/kwh og T7.270 ca 228 g/kwh.

Forskjellen i PowerMix (med bremsevogn) er kun 2 g/kwh i T7.260 sin favør.

Dette må vel bety at en T7.260 Autocommand vil kunne komme godt ned på 250 tallet i PowerMix verdi.

For JD kan det derimot se ut til at trinnløskassen er mindre effektiv, 7530 Autopowr har 291 g/kwh og 7530 Powershift har 273 g/kwh..........(det er imidlertid målt på to ulike årganger)

Uansett er konkurransen nå så stor når det gjelder forbruk nå, at det nok ikke vil skille mye blandt de beste fremover.

Fendt/Deutz sitt argument om betydelig lavere forbruk er nok en saga blott hvis de ikke finner opp noe helt nytt.

PS! Sammenligner man med f.eks JD som ikke benytter SCR, må man legge til ca 4-6 % forbruk av AdBlue til ca halv pris av diesel. Det skulle vel si at de kan ligge ca 5-10 g/kwh over i forbruk med samme kostnad.

Men først må de lage en mer effektiv trinnløskasse....

Enig, det blir svært spennende å se hva de andre kommer med av Tier IIIB motorer.

Klarer noen å komme under 250 g/kwh i DLG PowerMix testen?

SISU har vist at de kan få til bra resultater iallefall på store motorer ref. MF 8690 SCR (253 g/kwh).

Hva vil Fendt klare med sine Deutzmotorer (kanskje det blir SISU snart over hele linja der også)?

Og ikke minst hva klarer JD uten SCR?

Men i denne tråden ble påfallende stille......\;-)

Guest Oddbjørn_1

Jeg er helt enig med KS i måten å egne drivstofforbruk på. Jeg har ikke studert testen og vet ikke hvordan de beregner det.

Men jeg har skrevet mange ganger på dette forumet:

Dieselforbruket skal måles pr. rundball, pr. dekar eller pr. utført brøyterunde. På en gravemaskin er forbruket pr time kun interessant hvis man har timesgraving for E-verket eller vegvesenet!

Nå har jo både Deutz og Fendt kommet med nye traktorer i denne klassen og de er ikke testet enda - så vi får se hvor lenge rekorden holder eller hvor lenge Adam er i paradiset for å si det på en annen måte\;)

For den som vil ta seg bryet med å lese litt, her er omtaler av DLG Powermix testene, både av DLG selv, av JD og i et tidsskrift.

Dette er sannsynligvis det nærmeste vi kommer testing under reelle forhold.

www.dlg-test.de/powermix/PowerMix_Part_I.pdf

http://www.deere.com/en_INT/ag_equipment/tractors/greenefficiency/greenefficiency.html

http://www.weeklytimesnow.com.au/article/2010/11/08/254711_machine.html

Som det helt riktig påpekes blir nok kampen om paradiset stor, men sannsynligvis blir forskjellene små og da vil det være andre faktorer enn forbruk som avgjør hvilken traktor man velger.

Guest Magne_1

Hei

Her er link til dlg-testen.

http://thecleanenergyleader.com/en/tier_IV/economy_en.html

Etter hva jeg forstår så er traktorene også testet i praktisk markaarbeide. Gjelder rene trekkoppdrag, kjøring med pto-redskap og redskaper tilkoblet ekstern hydraulik.

Dog skal sies at hvis vi trekker 15% fra Fendt sine tall (Agco hevder at de har 15%lavere forbruk ved bruk av AdBlue i forhold til tidligere modeller), så kommer Fendt ned på 238g/kwh.

Om dette stemmer for så tiden vise. Imens kan vi som har et godt øye til CNH gå å smile.

:)

Ha en fortsatt fin kveld.

• 2 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...