Gå til innhold

Hjelp til forståelse av traktordekk


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Min frustrasjon bunner i at jeg ønsker å sette tvillingdekk på traktoren min, hvis dekk dimensjon er 14.9-24. Så jeg søker etter dekk med disse dimensjonene på finn.no, uten hell. Ok så finnes det ikke komplette hjul med disse dimensjonene, men hva med bare gummien eller bare felgen? Nå begynner spørsmålene å melde seg. Står \'24\' for felgens yttre diameter, dekkets indre diameter eller dekkets yttre diameter? Om det så er felgens yttre diameter, hvilken forskjell er det så mellom et dekk som har 14.9-24 dim eller 380-70R24 (annet enn at det er et radial dekk)? Er det en forskjell i den yttre diameter, eller er det et spørsmål om dekkets totale bredde og seksjonshøyde? Måler en traktordekk på samme måten som en måler bil dekk på? Hvor f.eks. 14 er dekkets bredde i inches og 9 er dekkets seksjons høyde, altså 12,6 inches, eller 32 cm. Og er det da litt uvesentlig hvilke nummere som står før 24, så lenge summen av seksjonshøydene blir 64cm, slik at diameteren blir det samme på tvillinghjulet som på drivhjulet? Men er jeg da låst til å måtte velge 14.9-24 (eller 380/85-24), eller er det mulig å få breiere eller smalere dekk, men med den samme seksjons høyden?

 

Jeg tviler ikke på at det er et bunnsolidt system som råder over traktordekka, men jeg må innrømme jeg ikke skjønner noe som helst.

 

Videre vil jeg innrømme at jeg er litt svak for handy-systemet for tvillingmontasje, det virker så enkelt og greit. Jeg regner med at noen av dere har erfaringer med handy, kanskje dere vil spe litt av den? Jeg lurer også på hvem som forhandler handy, da internettet ikke har kunnet hjelpe meg med DET.

 

Takk for oppmerksomhet. Pe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min frustrasjon bunner i at jeg ønsker å sette tvillingdekk på traktoren min, hvis dekk dimensjon er 14.9-24. Så jeg søker etter dekk med disse dimensjonene på finn.no, uten hell. Ok så finnes det ikke komplette hjul med disse dimensjonene, men hva med bare gummien eller bare felgen? Nå begynner spørsmålene å melde seg. Står '24' for felgens yttre diameter, dekkets indre diameter eller dekkets yttre diameter? Om det så er felgens yttre diameter, hvilken forskjell er det så mellom et dekk som har 14.9-24 dim eller 380-70R24 (annet enn at det er et radial dekk)? Er det en forskjell i den yttre diameter, eller er det et spørsmål om dekkets totale bredde og seksjonshøyde? Måler en traktordekk på samme måten som en måler bil dekk på? Hvor f.eks. 14 er dekkets bredde i inches og 9 er dekkets seksjons høyde, altså 12,6 inches, eller 32 cm. Og er det da litt uvesentlig hvilke nummere som står før 24, så lenge summen av seksjonshøydene blir 64cm, slik at diameteren blir det samme på tvillinghjulet som på drivhjulet? Men er jeg da låst til å måtte velge 14.9-24 (eller 380/85-24), eller er det mulig å få breiere eller smalere dekk, men med den samme seksjons høyden?

 

Jeg tviler ikke på at det er et bunnsolidt system som råder over traktordekka, men jeg må innrømme jeg ikke skjønner noe som helst.

 

Videre vil jeg innrømme at jeg er litt svak for handy-systemet for tvillingmontasje, det virker så enkelt og greit. Jeg regner med at noen av dere har erfaringer med handy, kanskje dere vil spe litt av den? Jeg lurer også på hvem som forhandler handy, da internettet ikke har kunnet hjelpe meg med DET.

 

Takk for oppmerksomhet. Pe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John_Deere_2
24\&quot\; står for diameteren på felgen 14,9 står for bredde på dekket.420/70x24 og 480/65x24 har tilnermet samme rullediameter som 14,9.24. 480 står for bredda på dekket og 65 betyr at høden på dekksiden i %.Eg har liggende 14,9 og 480/65 dekk og felger dersom du er interesert så ta kontakt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei

Jeg har 2 stk 11.2 R24 dekk som du kan få, de er brukte, men mer enn gode nok til tvillinghjul.

Jeg bor 3mil fra kristiansand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11,2x24 blir da mykjy mindre enn 14,9x24. Vil da ikkje væra meining i å ha på tvillinghjul som har såpass mykjy mindre rulleomkrins enn det rette hjula har.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Du spør om tallet 24 er felgens ytre diameter, eller dekkets indre diameter, eller dekkets ytre diameter.

24, som er angitt i tommer, som 13, 14, 15, 16 tommer for personbiler, og 22, 22,5 for lastebiler er dekkets indre diameter, altså hullet. Men, egentlig referer det jo til felgen, det er jo den man sier er 24 tommer. Men, det er ikke felgens ytre diameter, men det er der dekket blir liggende, altså nedenfor kanten, nedpå flaten.

 

14.9 er ikke 14 tommer bredt, og 9 tommer i seksjonshøyde. Det er 14 komma 9 tommer bredde.

 

Mange ganger kan man jo finne på og måle dekkbredden for et dekk, men det er ikke like lett alltid. Da må man huske på at dekkbredde er dekkets største bredde når dekket er montert på normfelg og pumpet opp til anbefalt trykk. Normfelgen er den felgen som er ansett som den ideelle felgbredden for det aktuelle dekket.

 

Den ytre diameteren på dekket, eller rulleomkretsen som vi gjerne bruker i Skandinavia er avhengig av felgdiameter, og bredde på dekket. Det vil si, når du øker dekket fra 13,6 x 24, til 14,9 x 24, så øker også diameteren. Dette er fordi seksjonshøyden er en prosentfunksjon av dekkbredden. For eksempel 82%, altså at høyden fra der felgen er og til ytterst i banen, der er avstanden 82% av dekkbredden. Eller 70 profil, da er seksjonshøyden 70% av dekkbredden. Jeg vet ikke hva normen er for traktor diagonaldekk, men ser ikke bort fra at det kan være 82% eller noe rundt det. Mener det er 82% på personbildekk sånn, gammeldags, 185 x 14. Mulig det er mere enn 82%. Dette har variert noe opp gjennom årene. Gamle dekk for veteranbiler var jo veldig høye. Finner ikke noe om det i STRO boka mi heller.

 

Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 7245_1
samma som det diskuteres dekk så spør æ, har ein zetor 7245 å har dekk dimisjon 380/70-24 fram å 18/4-34 bak, æ har problem me den går for sakte fram nå !, å æ fekk vesta at det skoll stæm overens tå fosen landrbuk å industri, å ze zam maskin mente det å, men dæm ment det va nå gæli i framaksla, men ingen ting gæli å kjenne, va er feilen da ? stæmmer dækka ikke overens like væll ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 7245_1
vanlie dimisjonen er 11/2-24 fram å 16/9-30 bak, så bytte jeg til 380/70-24 fram å 18/4-34 bak, å det skulle gå overens mente folka, å no fer den å skupe fram dækka, me 4*4 innkopla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 7245_1
hehe jo da, kansje skolla ha lært det da, dåli i matte hehe, men må æ sett på 16.9 34 bak da, for å få det til å gå ihop ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Før var dimensjon feks 11.2/10-24 eller 12.4/11-24 mente (10 og 11) var høyden på dekket, da blir det ca 90% av bredden. er ikke sikker spør en forhandler. finner du tabell på omkretsen, eller du har et målebånd. Tar du omkretsen på bakhjulet dele på forrhjulet, da for du feks 1,3 dette er utvekslingforrholdet, kontroller dette opp mot hva som er oppgitt på din traktor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy_I._1

11,2x24 har en rulleomkrets på 3454mm, og på 16,9x30 er rulleomkretsen 4835mm.

Dette gir deg en faktor på 1.4.

 

380/70x24 har en rulleomkrets på 3611mm, og på 18,4x34 er rulleomkretsen 5181mm.

Dette gir deg en faktor på 1.43, altså en feilfaktor på +0.03.

 

Setter du på 16,9x34 bak, blir faktoren 1.37, altså en feilfaktor på -0.03.

 

Ideelt sett burde du satt på 12,4x24 fram, eller 540/70-34 bak.

 

Men rent mekanisk burde ikke den kombinasjonen du har være noe problem... Vi snakker feilfaktor på 3 hundredeler her... dvs. 2% på rulleomkretsen.

 

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy_I._1

For å svare trådstarter, så har du litt å velge mellom.

Du kan i hvertfall bruke følgende dimensjoner\; 17,5LX24 (lavprofil diagonal), 380/85x24 (diagonal), 14,9Rx24 (radial), 500/65Rx24 (radial), 460/70Rx24 (radial), 380/85Rx24 (radial), 15,5/80x24 (diagonal).

Det siste er et 30 km/t dekk. OBS!

 

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Alf.K.E

Hei jeg har orginal dekk dim på min traktor front 11.2-24 bak 16.9-30. Har for noen år siden punktert i bakdekkene og satte på dekk med dim 18.4-30 hvordan dekk skal det da være foran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...