Gå til innhold

Fendt 820 VS JD 7530 ENDELIG!!!


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Ståle_1
Etter å ha lest innleggene om JD og FK,er jeg glad det ble noe annet jeg bestemte meg for.Den er litt mørkere grønn med sølv felger.Spennende om den tyskeren er noe bedre da.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stomperud_1

Mørkere grønn med sølv felger?

Hadde du skrevet lysere grønn hadde jeg plassert den!

Jeg har hørt veldig mye positivt om de store agrotron\'ene. Skal være veldig spreke! Og de er jo spekket med utstyr.

Tror det er veldig bra traktorer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nå den lysegrønne tyskeren du sikkert meine har lika mange eller fleire problemer på samvitigheten. Men er nok ein bra traktor det også. Trinnløs?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg og mente Deutz var litt lysere i lakken enn JD :)

 

Uansett har Deutz fått et vanvittig ufortjent dårlig rykte etter den noe lurvete MK1-utgaven av Agrotron, ellers har disse maskinene vært bunnsolide - både før og etter. Personlig mener jeg de er utrolig undervurderte traktorer, og ikke minst lider de under et dårlig utbygd forhandlernett. Hadde noen av de store forhandlerene hatt ansvaret ville disse traktorene solgt i bøtter og spann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle_1
Agrotron M 120 Profiline,ikke trinnløs.Ok..må nok sjekke fargesynet..Liker JD også jeg,men ble overrasket over hvor mange som har hatt problemer disse!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan begynne å lure litt når en leser denne tråden ja.... men det gjelder første utgavene av 7030 serien da. Jd er nok et av dei traktormerkene som har hatt minst problemer i forbindelse med lansering av ny serie ( viss en ser bort fra italiensk JD da).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjarne2_1
Har nettopp bestilt meg en ny Deutz Fahr Agrotron M620 jeg, får den i oktober, har hatt to Agrotron tidligere, ganske enkelt kjempetraktorer. Er ikke uten grunn at Fendt tviholder på Deutzmotorene heller selv om de har to motorfabrikker i eget konsern. I disse tider med høye dieselpriser er det ekstra viktig å ha den motoren som bruker minst diesel av alle. Tror HCP får fart på salget nå etter hvert!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stomperud_1

Tror du blir fornøyd! Har kjørt deutz i snart 40 år og kjører nå agrotron K - som vi er godt fornøyd med.

 

MK1 var ingen \&quot\;deutz\&quot\;, den holdt på å ødelegge hele ryktet til merket noe det historisk ikke fortjener.

Forhandler nettet til traktoren har vært en trist historie, men litt på fleip kan man si at man egentlig ikke har hatt så veldig mye bruk for verksted heller. Selvfølgelig skjer det ting med deutz også, men de er generelt solide og driftsikre saker.

Det var (på 70 og 80 tallet) veldig moro å være deutz eier når man diskuterte traktor med naboer osv. De gamle modellene var virkelig driftsikre og de gikk omtrent på lukta av diesel.

 

Andre snakket om at de hadde bare byttet det og det, stort sett byttet vi filter og olje og det var det!

Og dieselforbuk var det ingen som ville ha noen diskusjon om, der fantes det liksom ikke argument en gang. ( Med unntak av noen fiat-eiere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kelly: er det egentlig samme motor i deutz som det står i Fendt? Deutz traktorer og motorer er ikke samme konsern, men tror HCP har eierinteresser i Deutz AG som lager motorer fra 4-4000kw.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stomperud_1

Meg bekjent er det ikke prikk like motorer som står i en fendt og en deutz traktor. De er programerte helt forskjellig og kan nesten ikke sammenlignes.

 

SAME-Deutz-fahr gruppen i Italia mener jeg eier 40 % av deutz-motorfabrikk(KHD), viderer tror jeg volvo er en stor aksjonær med ca 8 %.

 

masse lesestoff, diskusjoner, bilder og historie her:

http://www.deutzforum.de/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stomperud_1

En ting som var nytt for meg og litt intresant i denne diskusjonen:

 

Klippet fra deutzforum.de:

 

Mestsolgte traktormodell i tyskland 2007:

 

1. Deutz-Fahr-Agrotron 150 ( 784 Stück )

2. Fendt 820 ( 512 Stück ),

3. John Deere 7530 ( 393 Stück ).

 

Hallo,

 

hier kurz ein paar aktuelle Informationen aus dem eilboten 8/2008 zum Marktgeschehen in Deutschland:

 

Meistverkaufter Traktorentyp in Deutschland war im vergangenen Jahr der Deutz-Fahr-Agrotron 150 ( 784 Stück ), vor Fendt 820 ( 512 Stück ), und John Deere 7530 ( 393 Stück ). Unter den Top-20 hat Deutz-Fahr außerdem den K 110 ( 377 Stück ), den K 100 ( 339 Stück ), den Agroplus 67 ( 273 Stück ) und den Agrotron K 120 ( 216 Stück ) plazieren können.

 

Der Deutz-Fahr-Marktanteil betrug 2007 11,5% nach 10,7% im Jahre 2006. Das bedeutet Rang drei hinter John Deere ( 19,8% nach 20,7% ) und Fendt ( 17,1% nach 16% ) und vor Case/Steyr mit 9,4% ( nach 9,1% ).

 

Die SDF-Grupe hatte in Deutschland 2007 einen Marktanteil von 14,4% ( nach 13,3% ) - nicht schlecht für ein Familienunternehmen, wenn man bedenkt daß der italienische \&quot\;Weltkonzern\&quot\; Fiat (Case/New Holland) es auch nur auf 15% Marktanteil gebracht hat. Davor liegen der AGCO-Konzern mit Fendt, Valtra und MF ( zusammen 23,5% ) und John Deere mit den erwähnten 19,8%.

 

Ganz traurig sieht es für Deutz-Fahr im Bereich über 200 PS aus: Ganze 2,7% Marktanteil hält man da. Und natürlich rächt es sich weiterhin, daß Deutz-Fahr im Bereich von 163 PS bis 200 PS nichts im Angebot hat.

 

Der Vollständigkeit halber: Renault agriculture aus Harsewinkel hat 6,8% Marktanteil erobern können. Offenbar ist deren enormes Wachstum überhaupt nicht zu Lasten des Wachstums von Deutz-Fahr ( und der ganzen SDF-Gruppe ) erfolgt, denn das sind die beiden einzigen Traktorenanbieter, die in Deutschland seit Jahren deutliche Marktgewinne erzielen konnten.

 

Gruß

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjarne2_1
Same Deutz Fahr konsernet har nå kjøpt opp ca. 50 % av aksjene i motorfabrikken Deutz AG har i Køln i Tyskland. Det er riktig at Volvo også har en liten aksjepost i denne fabrikken. Motorene som nå står i Deutz Fahr Agrotron og i Fendt er nå i hovedsak like med bl. annet common rail osv. Fendtfabrikken har flere ganger uttalt offentlig at det ikke kommer på tale med annet enn motorer fra Deutz fremover heller, slik at det her foregår et tett samarbeid mellom disse to konsernene på motorsiden. John Deere lager selvsagt gode traktorer og motorer, men de er nok ikke i teten når det gjelder å bruke lite drivstoff.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stomperud_1

ja, det stemmer sikkert at SAME har 50 % av motorfabrikken DEUTZ AG. De hadde 42,7 % ved inngangen til 2008.

Leste fort og galt gjennom årsberetningen for 2007 nå, ble veldig overaska over hvor lite leveransene av motorer til landbruk (ca 10%), og ikke minst SAME-DEUTZ-FAHR utgjør av omsetningen. Må være ganske spesielt at en så liten kunde som SAME delvis kjøper opp et selskap som da må være mye større enn de selv!

SAME er vel et familie selskap som ikke er børsnotert og ikke kan hente inn penger ved emisjoner ol.

 

Faktisk utgjorde samarbeidet med Volvo 10 ganger større omsetning i Q1-08 enn hva tilfellet var med SAME-DF. ( leveranser og service + utvikling av fellesmotorer i størrelsen 4 til 8 liter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1
TG:Ser det er en test i BG nr.3 i år utført av DLG,men testen brukes som reklame for Fendt så det er vel grunn til å ta den med en liten klype salt.Påstanden er i allefall att Fendt på 10000timer over 10år og en diselpris på 6kroner skal ha en total drivstoffpris 240000kr rimeligere enn konkurent.Det att det skrives \&quot\;konkurent\&quot\; istedet for å samenligne med 3-4 reele konkurenter er vel heller ikke med på å gjøre testen mer troverdeig.Samenligningen er vistnok gjort med 820.Testen skal være publisert i sin helhet i Profi08/07.Personlig hadde jeg nok valgt Fendt framfor både John Deere og CNH,men det er min smak da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Tror volvo eier 10 prosent i deutz ag og same 50. Same DF eier vel også i Sampo sin treskerfabrikk og 8 prosent i agco leste jeg i et svenskt blad. Er vel en av de største traktorfabrikkene i verden, jeg tror det er den største privateide.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg skulle også gjerne sett i praksis at fendt bruker så mye som 4-5 liter mindre i timen. Kjører en trinnløs NH med Sisu Common rail motor på 185 hester og har under snøbrøyting i vinter kjørt på et snitt på ca 9 liter i timen. Kjører da i oslo med 2,40 m + 90cm vinger.Skulle gjerne da sett en Fendt i samme størelse kjøre på et snitt på rundt 4-5 liter i timen... Enige med TG om at dette er noe som Fendt desperat prøver å innbille potensielle kjøpere selv om de vet det ikke er sant, bortsett fra hvis de sammenligner med fks Zetor,Ursus eller lignende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jamos_1
Er enig med TG på det punktet. En tidligere bonde ute hos oss målte drivstofforbruket på sin John Deere 6620, med effektboks, på pressing med Orkel 1260. Med boksen hadde traktoren ca. 150 hestekrefter og brukte kun 6-8 liter drivstoff i timen. Traktoren hadde John Deeres AutoQuad-transmisjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste også testen Rune referere til. Det var faktisk ein 6820 med AQ kasse, som brukte mindre diesel en Fendt Vario...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle_1
150 hk.John Deere som under rundballepressing bruker 6-8 liter i timen? Mye plunder med pressa der da eller,slik at traktoren gikk mye på tomgang??Men er det riktig blir det en slik neste gang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

jeg kan opplyse at min JD 7530, med singel presse,

og 2.8 m slåmaskin i snitt på slått pressing og pakking inkl transportkjøring bruker ca 9 liter i timen. Ikke vienskapelig målt, men som Tor Gudmestad sier: kjører ut på full tank, og tanker opp igjen etter fullført oppdrag. Så erfaringa mi så langt er at den bruker ihverfall ikke mere enn min 6920s. Og denne som mine tidligere JD er får vesentlig lavere forbruk når de er innkjørt. Dvs etter 5-600 timer. Utgjør så mye som kansje 10%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12-13 liter i timen på 105 hk på kombipressa litt avhengig av transport, må jeg regne. Skulle nok hatt litt mere power så sett, men så er det jo stort sett bare der jeg hadde trengt det også... så da er det bare å få regnestykket til å gå ihop! Men på blanda kjøring som under våronn og transport ligger det på mellom 6-8.5 l/t. Rein transport så sluker det 10-11 liter. Kjører Valtra 6750.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra vi er enige om dieselforbruket på JD da, TG !

Vi er vel ikke så veldig uenige om mye annet heller, det er vel det at vi bruker \&quot\;litt store bokstaver\&quot\; når vi skal forklare ting.......! He He ! Det blir vel ekstra ille for meg, som alltid skriver under fullt navn. Og de som googler navnet mitt, finner vel alltids den reportasjen om meg på FK sin nettside, og andre ting. Men jeg er ikke kjøpt og betalt av FK, nei ! Og hvilken traktor jeg kjøper neste gang, er vel de like spent på som jeg. Kunne jo vært morro med noe annet enn gule felger da..... .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...