Gå til innhold

Billig og driftsikker traktor til å dra henger med


Gjest

Anbefalte innlegg

Fin traktor, men drar neppe meir enn 11-12 tonn henger. Sjølv JD 1630en som eg har trekker meir enn det om eg monterer tilhengerbrems på den:-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fekk pr. telefon i dag tidlig tilbud på ein Valmet / Volvo BM 2105 1986 modell.

Denne har defekt hurtiggear, uten at eg veit kva som er problemet.

Nokon med erfaring kor mykje arbeid det er å fikse dette?

Det er vel ofte pakninger eller clutch som ryker, og deling er vel ikkje til å unngå, sjølv om det kan være noko elektrisk og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare Valmet 805 og 905 som man sperrer 4. høygir med på den måten Rune nevner. Med å vri en aksel oppunder kassa. Valtra 800, 900 o.l. ble det slipt av en tapp under kasselokket på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående den Valmet BM Volovo 2105 som eg nevnte litt lengre oppe med defekt hurtigear, det er som regel lamellene som svir på denne pga. for kraftig motor, og de sitter ofte inn ein aksling i staden for clutchen og derved kobler ut hurtiggearet når de reparerer den.

Pris: ca. 40-50 000 inkl. mva.... (på det lokale Valmet verkstedet)

 

Kan ein male felgene på denne gul, eller henger ikkje gulmaling på Valmet felger ? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luring_1

Da vart det den Valmet BM Volvo 2105 som eg nevnte litt lengre oppe med defekt hurtiggear. Under 4500 timer, 1988 modell ( eller -87 reg. første gang i -88 ?) med tvilling både framme &amp\; bak + kjettinger &amp\; hydaulisk toppstag.

Trur ikkje gearet er ødelagt da det virkar av og til, tidlegre eigar trur det er elektrisk feil.

Ellers ein feit &amp\; stor traktor.

På vei heim med den nå (300 km igjen i 30 km/t..).

Takk for alle innspel &amp\; svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luring_1

Godt fornøgd så langt iallefall, kjørte den heim fra Froland (ved Arendal) til Vestlandet (430 km) uten eit feilslag bortsett fra litt lys som svikta.

 

Litt problemer med det elektriske, så eg må gå over det, og hurtiggearet (splittgear) virker kun av og til, sannsynligvis elektrisk feil der og.

Det er eit godt el. anlegg på den, men det har stått ute i 4 år nesten utan å vera i bruk, så ein del eir er det på sikringer o.l.

Litt dårlige bremser &amp\; håndbrekk, så eg må sjekke bremsekraftforsterkeren og bremseklossene. Det er utvendige skivebremser.

Ellers fulgde det med 4 tvillinghjul, kjettinger bak, hydraulisk avvatring av løftearmer &amp\; heilt nytt hydraulisk toppstag.

 

Link her:

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=24510098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Heisan :) gammel tråd.. men husker du ca hvor mye diesel du brukte på den lange turen hjem,,,?? Har kjøpt en 2005 med laster ( sperre er fjernet i girkasse så den går ca 40 ) har fått greit tilbud fra transportør men problemet er at det nå har gått ganske lang tid og traktoren er ennå ikke hentet,,, så vurderer å kjøre den hjem ca 500 km. merket du noe dekkslitasje i etterkant av turen ?

Mvh john

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...