Gå til innhold

Billig og driftsikker traktor til å dra henger med


Gjest

Anbefalte innlegg

Eg ser etter ein gammal brukt større traktor til å dra dumper henger med, skal også kjøpe brukt dumperhenger.

Den skal brukes privat på friitida til å frakte stein 3-4 km langs veien.

Tipper 2-300 timer pr. år, og eg planlegger å ha traktoren i mange år da det skal bygges ein større molo.

Primært 30 km/t da hengervekt ikkje er tema da, hadde tenkt ein 14-16 tonns henger.

Pris max. 200 000 inkl. mva, men helst 100 000,-

Er vel nede på -80 tallet, eller tidlig -90, og må være 4WD med bremse foran. edit: Max høgde 323 cm pga. løeport.

Eg har hovedsakelig sett etter eldre JD''''''''er pga. lett tilgang på deler og driftssikkerhet.

Mange av desse har PowerShift som eg anser for mindre driftssikkert enn Quad girkassene. Synspunkter på dette?

Har også sett etter større Fiater, har lest at Winner er det litt problem med?

 

Ellers får ein jo New Holland 2004 TS 135A til vel 200 000 og 1998 New Holland 8670 til under 200 000, men er litt skeptisk til all elektronikken på lang sikt (og eg er elektroutdanna hehe).

Desse kan dra opp mot 15 tonn henger.

 

Andre forslag til enkel, driftsikker traktor?

 

Eg har i dag ein Fiat 640 & ein JD 1630, gode traktorer begge, men alt for små til å dra henger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser etter ein gammal brukt større traktor til å dra dumper henger med, skal også kjøpe brukt dumperhenger.

Den skal brukes privat på friitida til å frakte stein 3-4 km langs veien.

Tipper 2-300 timer pr. år, og eg planlegger å ha traktoren i mange år da det skal bygges ein større molo.

Primært 30 km/t da hengervekt ikkje er tema da, hadde tenkt ein 14-16 tonns henger.

Pris max. 200 000 inkl. mva, men helst 100 000,-

Er vel nede på -80 tallet, eller tidlig -90, og må være 4WD med bremse foran. edit: Max høgde 323 cm pga. løeport.

Eg har hovedsakelig sett etter eldre JD\'\'\'\'\'\'\'\'er pga. lett tilgang på deler og driftssikkerhet.

Mange av desse har PowerShift som eg anser for mindre driftssikkert enn Quad girkassene. Synspunkter på dette?

Har også sett etter større Fiater, har lest at Winner er det litt problem med?

 

Ellers får ein jo New Holland 2004 TS 135A til vel 200 000 og 1998 New Holland 8670 til under 200 000, men er litt skeptisk til all elektronikken på lang sikt (og eg er elektroutdanna hehe).

Desse kan dra opp mot 15 tonn henger.

 

Andre forslag til enkel, driftsikker traktor?

 

Eg har i dag ein Fiat 640 &amp\; ein JD 1630, gode traktorer begge, men alt for små til å dra henger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
kjøp deg en valmet 2005 eller2105.... da har du maskin som drar henger.... av nyere finner kan du velge valmet 8550 eller noe av den typen...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge desse går vel i 40? Da er det vel maks 12-13 tonn henger på de vel? Og dei er 340 cm høge så dei går ikkje inn løeporten min.

Ellers fine traktorer ja, men ikkje mange til salgs rundt om, nokre i Sverige, men tviler på eg tar arbeidet med import.

8550 er jo flott, men å finne noe for 200 000 tviler eg på er mulig, og vekta er jo litt liten til stor henger.

 

Ser vel at å finne ein 30 km/t traktor ikkje er så lett, så det er mulig eg må gå for litt mindre henger eller mindre oppi den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1

Mener noen av de gamle gule Valmetene har underdimensjonerte akslinger/drivverk, uten at jeg kjenner spesielt godt til det. Fiat Winner hadde jeg også vært skeptisk til, men en 110-90 eller lignende er jo enkel og velprøvd.

De fleste jakter jo på 40 kilometers traktorer, så du har nok muligheten til å gjøre et godt kjøp på en som stopper på 30. Vet ikke om dette kunne være noe? Mange timer, men definitivt krefter og tonnasje nok :)

 

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=22316376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, har vore og sett på denne, grei nok, men selger sliter litt med papirene på den da den er importert først fra USA til Danmark og så til Norge og har ikkje vore registrert i Norge.

Trur faktisk den vart importert til USA fra Europa også, da dette er ein non-us modell produsert i Tyskland for det europeiske markedet.

Ellers hadde den nok stått i tunet mitt nå.

 

De Fiat modellene du nevner er nok sikrere enn Winner trur eg ja, men få tilsalgs og mange av dei er med frontlaster som drar opp prisen, og eg har ikkje behov for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt 3 Case IH, litt dårlig erfaring med driftsikkerhet, dyre deler, liker ikkje ettermontert turbo, men den magnummen såg ikkje så gale ut, trekker 14-15 tonns henger, maskinhengeren min med maskina oppå er 14,5 tonn aktuell vekt ,så det burde gå.

Men den har powershift, kor driftsikkert er det i lengden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ringte på denne CaseIH\'\'\'\'en, og gjett kva\; den starta fint men flytta seg ikkje av flekken, og grunnen\; feil på powershiften...

Min skepsis til powershift gearkasser vaks litt no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilgang til en kjempebra JD 4350 berre 6922 timer 1985 modell til en bra pris,viss du er interesert så ring meg på mob:90058471 for meir opplysninger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommentert denne JD lengre oppe, problemer med å få den registrert i Norge pga. bruktimport i 3-4-5 ledd og manglende dokumentasjon.

 

Maxxum med manuell kasse er aktuelt ja, har du nokon på lur?

 

Klart utvalget begrensar seg pga. budsjettet, men eg godtar ein gammal traktor. Enkelt å mekke på, enkel tilgang på deler, lite elektronikk &amp\; automatikk er krava i tilegg til å kunne dra 14-15 tonns henger.

Men som ein skriv, iom. at eg vil ha 30 km/t og dei fleste andre vil ha 40 km/t, har eg ein fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nesten bare Fiat / NH 110-90 som kan være aktuell da.

Eller en Ford TW 15, 20, eller 25.

Gode gammeldagse traktorer uten mye effektkrevende dilldall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prisen er litt over og den går i 40:

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=24384858

 

går i 40 og litt mye timer?

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=23738403

 

Det var en deutz dx 120 tilsalgs for litt siden, den hadde vært aktuell da den går i 30 og såg veldig fin ut, det er ca 120 hester i de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiat 110-90 kan vel knapt dra 10 tonns henger, 40 km/t &amp\; egenvekt på under 5000 kg, nei noko større enn det må det være.

 

Gamle valmet/Volvo BM er så tunge at dei godt kan gå i 40, gamle store JD\'\'\'\'er , 4955 er ein flott traktor som går i 30, Fiat 1380/1580 hadde og vore ok, så utvalget er stort, men få tilsalgs.

 

Skal den gå i 40 må den ha egenvekt på minst 6000 kg, helst 7000.

 

Dx 120 går vel i 32 så den er sikkert ok, men har kun bremser bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voloven har eg sett ja, og vil gjerne ta ein tur og sjå på den

men den er \&quot\;En meget spesiell traktor for samlere. \&quot\;

litt skeptisk da, for meg skal den kun være trekkdyr, men den skal få stå inne når den ikkje er i bruk,men den er 326 cm høg, løeporten min er 323 (og allerede heva ein gang), så det krever litt ombygging og.

 

Den valmeten som kom etterpå er litt høgare (340 cm), og ein slik hadde eg kjøpt på dagen viss den var litt lågare, det gjekk ein slik forrige veke for 65000,- inkl. mva. med defekt hurtiggear.

 

Mange gode innspel, takk skal dere ha.

 

Utseende betyr mindre, det er klart, (men gule felger må den ha --spøk)

Fendt hadde vore greit nok, men eg har ikkje funne nokon som kan passe.

Fendt 311 går i 40 og veg 5200 kg, så den vert for lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn 22316376 har eg kommentert 2 ganger allerede :-)

Det er problemer med å få den registrert.

 

4955\'\'\'\'\'\'\'\'en hadde eg kjøpt hvis eg hadde fått sjansen, men den vart solgt før eg kom til. Powershiftkassa i den hadde kun gått 1200 timer, så det hadde eg godkjent, men vil helst ha manuell kasse. Gule felger hadde begge :-) !!

 

Det er ein annan 4955 på finn, men de skal ha 180000 + mva, litt i meste laget når den andre gikk for 135000 (eller litt mindre). Powershift i den og, som ikkje er overhalt. Desse kassane må vel overhales etter 8-10000 timer trur eg.

 

Dieselforbruket er eg ikkje redd for, skal ein dra 15 tonn stein med Fiat 640 min eller ein 4955 er det stort sett samme arbeidet, litt meir går det nok, men det er kun med henger den skal gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Hvis ikke polakkene har reist avgårde med alle 6-sylindrede Zetor og Ursus så kjøp en slik! Hvis det er kun trekkroken og et tipputtak du trenger å bruke så får du ikke billigere trekkdyr. 120- og ikke minst 160-hesterne drar overraskende godt!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen Zetorer under 200 000 og over 100 hk på finn iallefall.

Ellers eit greit tips, Zetor er vel kurant nok når det gjelder deler.

Ursus ? Skeptisk......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Store Ursus og store Zetor er så og si identiske. Omtrent eneste forskjellen er at dørene er henglet motsatt veg. Delene går om hverandre og har vanligvis samme delenummer, men Zetordelene er oftest billigere!!! Dessverre er traktorene ofte ramponerte fordi eierne av dem har en tendens til å gi litt f..... i vedlikeholdet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...