Gå til innhold

hvor mange timer kan en traktor gå


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvor mye en traktor kan gå kommer helt an på bruk og vedlikehold.

 

Husker faren min hadde en McCormic 434 (tror jeg det var) fra 1966, den hadde noe over 40.000 timer på meteret. Etter full overhaling var den så god som \&quot\;ny\&quot\;. Like etter overhalingen solgte han den, og kjøpte en Zetor. Zetoren var ikke mer etter 6 år, da med kun 3600 timer på meteret.

 

 

Ved snilt bruk og godt vedlikehold kan en traktor godt leve 100.000 timer. Men vedlikeholdskostnadene kan nok bli vel høye ettersom meteret tikker over 20.000 (særlig om en må sette bort arbeidet).

 

Har akkurat kjøpt en ny John Deere, om den sier FK at den trenger full overhaling av motor og transmisjon etter 12.000 timer. Men jeg vil tro det også kommer an på bruk og vedlikehold underveis.

 

Til sammenligning kan jeg nevne at en maritim hjelpemotor (jeg seiler utenriks som maskinsjef) på ca 1000 hk går 25.000 timer mellom hver full overhaling. Da plukkes hele maskinen ned og alle slitedeler skiftes. etter 12.500 timer taes toppene av, stemplene taes ut, stemplene rengjøres, foringer hones og stempelringer pluss alt av pakninger skiftes.

 

 

Min mening er at det ikke finnes noen facitsvar på hvor lenge en traktor kan gå, det er for mange variabler angående bruk og vedlikehold....

 

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...