Gå til innhold

hvor mange timer kan en traktor gå


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

hvor mange timer kan en traktor gå.

har en valmet 605 som snart har gått 10000timer. kan denne gå mye lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Den traktoren der går for å være utrolig slitesterk. Svakheten har vært framakselen hvis den er så gammel at den har Carraro aksel. (Styresylinderen sitter på høyre sida.) Da bør du passe på å smøre kingboltene ofte, evt stramme dem med å ta bort shims hvis de slarker.

(Løft opp franhjula og bend dem med spett.) Skift også olje på framhjulsnavene en gang i året.

Er traktoren eldre enn 1988 mod så kan o-ringene på sylinderforingene sprekke, så frostvæska lekker ned i olja. Kjører du med det så går veivlagrene og du mister oljetrykket. Skift derfor frostvæska annethvert år, og fyll en boks \&quot\;Bar\'s Leak\'s\&quot\; radiatortetning i radiatoren som forebyggende tiltak. Unngår du frostvæske i olja så kan den motoren gå 10 000 timer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Hei, har en 82 Jd 3040 som akkurat har tikket 16 000 timer, den har gått i tungt arbeid i hele sitt liv, begynnelsen drog den en 5 skjærssemivendeplog i tunge bakker og gikk med slodd på 6m. Når står den bare på sprøyta og brukes til trommeling og lessing av såmaskina under våronna.

Nå skal den byttes ut i Jd 6430 Ap, så da blir det saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1

Trivelig å høre om traktorer som har gått mange timer.Vi har selv en David Brown 996 80.mod som har godt mellom 14-15000 timer.Traktoren ble kjøpt demostrasjons brukt av min far og onkel og ble i den første tiden brukt til nydyrking og de hardtak som følger med det.Dessuten har traktoren lært fire viltre gutter i å kjøre traktor.Kald starter i skogen i rundt 25 minus er også ett ellement som tilsier att traktoren skulle a streiket for lenge siden.

P.S Har kjenskap til problemet med att O-ringene på sylinder foringene kan sprekke (som Koskenkorva nevner),men dette skulle skjedd rundt 4000 timer i følge lokale FK.Så da er vel din traktor utenfor faresonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
det er fint og høre ja. da vet jeg at jeg har traktor i mange år enda. det enste som ikke funker på min traktor,er hurtiggiret. noen som hvet hvorfor? det funker helt til traktoren blir varm, har også vært på verksted og reparert det for rundt 25-30tusen. da funket det bare 6måner,så ble det sånn igjen,hva kan hvere galt??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nøkland_1

ja, traktoren kan få mange timer til, du må også huske at dette er klokketimer, og de går fort. det er vel prek om ca. 20% mer. så derfor kan en si at traktoren din har gått ca. 8000 traktortimer. dersom traktoren er like aktuell må du ikke være redd for å koste på den, Valmet 605 er en god og slitesterk traktor, og det er billigere enn å kjøpe ny. jeg har sjøl en Fiat 80 - 90 HI - LO som har gått 7200 timer og har ingen planer om å bytte den ut.

litt trist å høre om dette hurtiggiret, kan det være en tabbe fra verkstedet? men hurtiggir er litt problematiske har hørt at noen bare kobler ut hurtiggiret siden det er så dyrt å fikse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
de byttet ikke noe lammelen nei.men noen tettnings ringer.også gjorde de noe med innslaget på hurtiggiret, tror det var det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vekrkstedet som har tatt 25-30 000 for å fikse hurtiggearet plikter å yte ett års garanti på jobben. Så egentlig bør de ta inn traktoren på nytt.

På høyre sida av batteriet på 605, på en av slangene til styringen, sitter det et manometeruttak. Koble et 40 bars manometer dit og mål systemtrykket når traktoren er blitt varm. Bør ligge på ca 18-19 bar. (Men IKKE rør rattet, for da stiger trykket og manometeret sprenges.)

Dersom trykket blir vesentlig lavere når hurtiggearet settes i \&quot\;høy\&quot\; vil jeg mistenke en lekkasje. Har hurtiggearet sluret endel når den blir varm kan du bare demontere det igjen, da er lamellene utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bolgebah_1

Kjell Mangerud i Norsk Landbruk besvarte et slikt spørsmål for ei tid tilbake\; han hadde vært på et kollektiv i Ungarn i 1984 og sett en USA-produsert John Deere som på dette tidspunktet hadde gått 47 000 timer (!). Den var da 13 år gammel. Timetallet skulle jo tilsi at den hadde gått dag og natt sammenhengende i nesten fem og et halvt år.

 

Vedlikehold er og blir stikkordet. Er man nøye med serviceintervallene og snill med traktoren kan den gå i mange, mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Agrostar_1

Pratte med ein kar idag etter å ha sett ei annonse på finn der ein Deutz DX110 vart seld i deler med lastar og midtmontert skjær. Klarde ikkje å la vere å finne ut kvifor den stod i to. Joda, da var det motoren som var gådd. Var så mykje rådebank sa han, men traktoren var 30 år og hadde gått 22 tusen timar. Alt som var blitt gjort var 2 overhalingar på motoren, kva som blei gjort, spurde eg ikkje om, men eg reknar iallefall med at toppane blei slipte da dei oftast lek ut der etter ei stund.

 

Han hadde brukt den i hardt arbeid og eigentleg aldri hatt noko problem med den. I tilleg hadde han ein Deutz DX 6.50 som er sjeldne her i norge. Dei yter ein 140 hestar, men denne var oppskrudd til 208 på kraftuttaket...

 

Begge desse traktorane viser at så lenge ein steller litt med traktoren og det er i utgangspunktet ein bra traktor så går den meir eller mindre uendeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agrostar_1
Nei hvis du seier så, men hadde du hatt kjennskap til Deutz motorane så hadde du visst at dei lek ut ifra toppen etter mange timar. Da må ein gjere noko. Me gjorde det sjøl på vår etter 6000 timar. Du kan jo fint køyre med det, men du tapar jo hestar, drag og startvilje om vinteren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mf_power_1
jeg har da en 1986mod case, som jeg da skal bytte i en annen traktor, da står det mellom en case 4240 med ca 6700timer,eller en 6045zetor med ca 1700timer. hvilken av disse traktorene ville du byttet med \&quot\;onkel bjarne\&quot\;
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

så om jeg da velger case 4240, så kan den funke lenge, hvis alt er i orden når jeg kjøper den.

 

den traktoren har vært brukt på fliskutting og sag bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Anonym

Har hatt fantastisk mye tull med Case 4240..kjørte på den ca 8000 timer og det var iallefall 5000 timer for mye.

Av problemer kan nevnes..

Har bytta 12 startmotorer.

Svært lite startvillig helt fra -5 grader

Knekt aksling mellom motor og girkasse

Girspaker som \&quot\;låser\&quot\; seg.

Lekasjer i søkk og kav..

Havarert 4hjustrekk fordelingskasse.

Mye elekrisk tull.

+++

4240`n jeg hadde var godt vedlikeholdt.

Og den har kun gått i normal drift.

 

Skal verken anbefale eller fraråde å kjøpe

en slik traktor men dette er iallefall mine erfaringer med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei. Hvis du vurderer case i den effektklassen ville jeg ha sett etter en case 845 isted. Dette er den tyskproduserte case`n. Dette er utrolig gjenomprøvde traktorer ift 4200 som kun ble produsert over en kortere periode på 90-tallet. Denne er jo noe enklere enn 4200, men står ikke mye tilbake på kjørekomfort. Har selv en 845 xl, og er utrolig fornøyd med denne. Den har nå gått 7500 timer med minimalt med tull. Eneste er at det ble byttet klutsj på 5000 timer, men det var ikke så uventet da den hele tiden har gått med laster og det har blitt lunnet vel 1500 kbm med tømmer med den i tilleg til annet bruk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Slutter meg absolutt til at \&quot\;tysk IH\&quot\; som 844 el 845 er mye bedre enn den engelske 4240. Jeg kjenner til en 4240 som har hattt omtrent de samme problemene som \&quot\;Ole H\&quot\; listet opp. 885, som var forgjengeren til 4240 var faktisk mye bedre. De tyske er noe mer tungkjørte pga manuelt PTO og ikke hurtiggear. Men \&quot\;tysk\&quot\; IH, det er en skikkelig solid traktor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Kan nok gå myye mere.

Har en John Deere 2850 som har gått 9800t, Så har faren min er 6100 som har gått 8500 eller noe. En jeg kjenner har en 2140 som har gått ca 18.000 t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...