Gå til innhold

Traktor anbefaling


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg vet det er en del tråder rundt dette emnet, men finner ikke noe oppdatert på det jeg lurer på.

 

Jeg trenger noen tips på hva jeg skal se etter for å kjøpe meg en traktor. Budsjettet er 50 - 100.000,-

Vi har snaue 90 mål hvor det skal dyrkes gress eller korn. I tillegg veduttak/produksjon til eget bruk pluss kanskje litt salg i veldig liten skala skal den håndtere brøyting på gården. Jeg ser for meg en firehjulstrekker.

 

Hva er tipsene fra den kunnskapsrike gjengen som "holder til" her inne ? Tenker på merke, motorstørrelse, vekt, skru-vennlighet osv. Jeg ser at det er mye MF på finn, så det er kanskje der utvalget er størst innenfor mitt budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bonde_in_spe_1

Jeg vet det er en del tråder rundt dette emnet, men finner ikke noe oppdatert på det jeg lurer på.

 

Jeg trenger noen tips på hva jeg skal se etter for å kjøpe meg en traktor. Budsjettet er 50 - 100.000,-

Vi har snaue 90 mål hvor det skal dyrkes gress eller korn. I tillegg veduttak/produksjon til eget bruk pluss kanskje litt salg i veldig liten skala skal den håndtere brøyting på gården. Jeg ser for meg en firehjulstrekker.

 

Hva er tipsene fra den kunnskapsrike gjengen som \&quot\;holder til\&quot\; her inne ? Tenker på merke, motorstørrelse, vekt, skru-vennlighet osv. Jeg ser at det er mye MF på finn, så det er kanskje der utvalget er størst innenfor mitt budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Te ditt formål vill je anbefalle ein Zetor på rund 80hk. Greie å vedlikeholde og ikkje for dyre å reparere. Ingen elektronik som begynner å jukse. Som det er på mange eldre modeller. Fin te alt fra framkjøring fra skauen te pløying av fineste jorde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturlig nok får du mye mer traktor om du beveger deg opp mot øvre grense på budsjettet ditt enn i nedre grense - så jeg tror anbefalingene mine vil holde seg i det øvre...

 

Og jeg tror du bør sikte mot maksgrensa og, i forhold til hva du skal bruke traktoren til. Blir fort 150 timer i året ut av det, og da er det jo greit å ha litt å kjøre med.

 

MF er som du nevner kurant, du kan finne en god 675 Turbo eller 690 (med eller uten turbo) til knappe 100.000, og det med laster. Hvis det kommer til MF tror jeg at jeg ville anbefalt deg en 690 uten turbo, ganske enkelt fordi turboene på disse traktorene er ettermonterte, og potensielt har slitt mer på motor og drivverk enn på sine brødre uten turbo. 675 uten turbo er sørgelig slapp... Finner du en pen traktor uten den velkjente hytterusta er dette et godt kjøp.

 

Fiat er og et alternativ, ligger en god del 80-90 ute som kan passe budsjettet ditt. Her er og hytterust et standard problem. Sjekk og om det er bytta clutch ganske nylig om traktoren har gått med laster. Disse har en litt trangere, men mer moderne hytte en MF-en, med blant annet sideplasserte girspaker og vendegir, så til lasterbruk er denne bedre.

 

Tror kanskje du skal slite med å finne en ikke alt for nedkjørt John Deere innenfor budsjett, dessuten er -40 serien ikke særlig mye bedre egna til lasterkjøring enn MF. Men er du heldig og finner en 2040 eller lignedne som ser bra ut, og prisen er akseptabel får du en solid traktor med noe av den beste hytta den tida kunne by på. Dessuten er det mange som har Power Syncron, clutchfritt hurtiggir (bare framover).

 

Deutz og Ford har jeg ikke nok erfaring med til å uttale meg om av aktuelle modeller.

 

En annen som kunne vært aktuell, og som er et meget godt alternativ er Zetor, enten 8540 eller 9540. De ligger som regel 10 - 30.000 over budsjettet ditt - men er traktorer som ofte ikke har så veldig mange timer på seg, er minst 10 år nyere enn de andre jeg har nevnt, har god komfort og veldig solide motorer. Disse har også 3-trinns huriggir og som regel flere tipputtak enn de andre som ernevnt. De er også relativt feilfrie. Eldre Zetor (som -45 serien vil jeg i grunn ikke anbefale, da er MF eller Fiat et bedre kjøp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se gjerne på valmet 605 eller 505. Driftssikre traktorer med god komfort. Egner seg like bra i skog som på jordet.Ulempe er at de går sakte etter veg, og man bør bruke ballast hvis man laster frontlasteren tungt.

Er en del av disse til salgs.Et bra eksemplar av den større 705 blir kansje i dyreste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil sterkt anbefale denne

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=24332997

Litt over prisklasse, men du får en veldig stabil og god traktor.

 

Ellers vil jeg trekke frem disse som noen gode forslag

 

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=24050733

 

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=24488845 (Har hatt en likedan tidligere som var passert 15000 timer ved innbytte og kan anbefales)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...