Guest Posted August 31, 2010 Share Posted August 31, 2010 Noen som har erfaring med luft/kompressor på traktor om vinteren ? Det er jo ikke tørke som på lastebiler og det blir mye vann i luftanken. På gamle lastebiler/maskiner var det spritbeholder og man måtte være nøye med å drenere tankene hver dag. Ser for meg noen problemer med hengeren ved 20 blå......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 31, 2010 Share Posted August 31, 2010 Noen som har erfaring med luft/kompressor på traktor om vinteren ? Det er jo ikke tørke som på lastebiler og det blir mye vann i luftanken. På gamle lastebiler/maskiner var det spritbeholder og man måtte være nøye med å drenere tankene hver dag. Ser for meg noen problemer med hengeren ved 20 blå......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted August 31, 2010 Share Posted August 31, 2010 Det er mest sannsynlig ventilene på hengeren som kommer til å fryse. Får du problemer med det, så kan du ha med deg en ketchupflaske med bremsesprit. Koble av bremseslangene og tilsett et par siseskjeer sprit i den høyre bremseslangen hver morgen, men bare tre-fire dråper i den venstre!! I matekretsen til tankene er det \"\;fritt fram\"\; i , men i styretrykket til ventilene må du være svært forsiktig. Spriten blir ikke evakuert igjen derfra, men blir innestengt i ventilene og skaper problemer. Ellers er det fullt mulig å ettermontere en spritinjektor fra en maskin som har det. Valtra, f.eks, eller en gammel lastebil. Injektoren sitter i mateledningen mellom kompressoren og tankene. De eldste biler/maskiner hadde et \"\;bobleglass\"\; i stedet, som satt i motorrommet. Det er omtrent så stort som et HAPÅ-glass. Littegrann av innsugsluften til kompressoren ble sugd gjennom glasset, og boblene dro med seg spritdamp inn i kompressoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted September 1, 2010 Share Posted September 1, 2010 Karl Daniel: Hvis du møter opp på brygga i Oslo, eller en annen \"\;lastebilterminal\"\; en kald vintermorgen så ser du en og annen sjåfør som har sprit på ei ketchupflaske. Når man skal hente utenlandske semitraller (og norske også, for den saks skyld) som har kommet med ferga og blitt stående i den rå lufta noen dager..... Ja da er et par spiseskjeer bremsesprit gull verdt..... Men husk hva jeg skrev: Bare noen få dråper i den venstre slangen, som er styretrykket!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted September 2, 2010 Share Posted September 2, 2010 Dette funker selvsagt, men dette er jo gjerne traller som kommer fra et annet klima. Drenere tankene er jo kjempeviktig, det har hitil ikke vært vann i luftanken på hengeren, kun traktoren. Må jo være noen der ute som har hatt problemer med dette ?? Hvis ikke får vi bare kjøre til det blir et problem...........eller ikke. FK har ikke noen erfaring med dette MOTTO : Sprit har aldri hjulpet noen, men det har F... ikke mjølk heller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.