Gå til innhold

Diverse John Deere 6210 SE


Karl Daniel

Anbefalte innlegg

Vi har en stk 2000 modell av arten som stort sett har oppført seg eksemplarisk i løpet av de 4 000 timene den har ruslet på denne jord.

 

Nå i sommer som jeg har vært hjemme har jeg hatt en feeling på at firehjulssrekket har ligget inne hele tiden.

Særlig når vi kjører på betongplatten utafor garasjen.

Når jeg da legger hardt over for å gjøre ett eller anna krumspring, men firehjulstrekket av, så kjennes det fortsatt som dette ligger inne. Om jeg har forstått dette riktig, så setter man jo trykk på en clutch når man slår på bryteren til firehjulstrekket. Slik at framhjula skal leve sitt eget liv når det ikke er trykk på på clutchen.

Kan noe bekrefte eller avkrefte denne teorien min?

 

Punkt to, hva skal til for å skremme noen flere ponnier ut av denne motoren? Det er turbo på denne, men ikke ladeluftkjøler, så det kan jo være en ide med å kjøle lufta samt evt gi mer guff på pumpa.

Noen som har erfaring med dette??

 

På denne traktoren har vi en Ålø/Quick 940 laster, denne er tydeligvis ettermontert da traktoren kom til kongeriket. Når denne monteringa ble gjort, har en eller anna rakettforsker på Kløfta klart kunststykket å trekke slangene fra bakstussen til lastersentralen på et litt dustete vis. Trykk og fri retur har blitt lagt fra den andre sida av hydraulikkuttakene og på et slik vis at de blir skrapt borti av "løftearma" på høyre side. Som en liten bonus har de sa stripset de tre slangene som går fra lastersentralen sammen med krokutløser wiren. I vår røk krokutløseren, da den viste seg å fungere som slitedel mot løftearma. Så etter å ha skiftet denne og tredd den litt annerledes begynte prosjektet med å beskytte slangene til lasteren. Vi prøvde litt med slangebeskyttelse, men denne ble dytta vekk. Så etter ei time med traktorgynekologi fikk vi tredd om slangene slik at de gikk fri av løftearmene.. Flere som har vært borti denne problematikken??

Det kan jo ikke være anna enn slurv fra de som ettermonterte lasteren.. Krever ikke store kreativiteten for å skjønne at det der må gå i dass før eller siden.. :-D

 

Men ellers er vi som sagt godt fornøyd med denna hjorten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
4 hjulstrekket skal jo indikeres med en lampe i dashbordet når det er innkoblet, eller du bremser. Kjør med bremsen innkoblet mens du svinger på asfalt, og når du da slipper skal hjulene \&quot\;hoppe\&quot\; løs. Jeg skal imidlertidig ikke si noe om mekaniske i innkoblingen eller ikke, det skal i hvertfall fungere slik jeg har beskrevet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
lurer på at jeg tror at 4wd kobles ut med trykk, dvs, hvis det er feil med el, solenoid eller trykk så har du alltid 4wd. har også en mistanke om at innkobling av 4wd ved bremsing skjer via bremselysbryteren. så da kan en def brems/parklys pære føre til strøm på ville veier, og da lyser lampa for 4wd som normalt av/på, men 4wd er innkoblet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde problem med at bremselysene ikke fungerte på min 6220. (samme bryteren som kobler inn 4wd). etter litt forsking fant jeg ut at det var en sikring, tror det var sikringen som hørte til 7-pol kontakten bak. kanskje den har innvirkning på 4wd en din? jeg fikk iallfall ikke liv i bryteren før jeg skiftet denne.

 

ellers kan du jo stille litt på dieselpumpa på traktoren. på min åpnet vi pumpa å justerte noe innvendig. fikk et sykt drag i traktoren etter på, uten den helt store effekt økningen. vil påstå at 6220\'\'\'\'en som var justert opp til 110 ponnier dro bedre enn den 6420\'\'\'\'en med chip som jeg har nå. med ca 10 ponnier. begge testa på dynanometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deerer_1
Se om du har et stikk/kontakt midt under traktoren, på undersida av girkassene.. er hvertfall der på 6300, er ikke 100% sikker på -10 serien..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette ble ordna på verksted med dynanometer påkobla.. verdt hver krone. må koble på dynanometer sier de som skall ha greie på det, for å få \&quot\;ekte\&quot\; hester... men var kjapt gjort så det kosta ikke så mange lappene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...