Gå til innhold

Godkjenning av lastebilhenger


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, har en lastebil(slephenger) som er ombygd til hydrauliske bremser. Denne har VBG dragøye og et enkelt VBG-feste som jeg fester i toppstagfestet på traktoren. Hengern er som dere skjønner ikke godkjent og jeg lurer på hvilke løsninger folk bruker på kobling mellom traktor og henger..

 

Siden dette er en slepehenger er jo fordelen å få draget så høyt som mulig for å få mest mulig vektoverføring til traktor. Har sett flere som har VBG-festet i trepunkten. Lar dette seg godkjenne?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med høyt feste er riktig ved trekk,tenk på hva som skjer når hengeren dytter på.

Slephenger er umulig å laste ut etter en traktor pga.manglende vektoverføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener hengeren vil løfte bakhjula på traktoren med vbg-festet så høyt som i toppstagsfestet?

 

Syns det er rart du sier det umulig å bruke slephenger etter traktor når det er mange som bruker det med suksess.. Men den diskusjonen er jeg ikke ute etter. Er ute erfaringer fra noen som har fått godkjent og brukt det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du må beholde VBG-draget på hengeren, og ikke får det til å virke med landbruksdrag (hvorfor ikke? Blir det for lavt?), så får du lete på rett side i Valtra-delekatalogen. Nå ser ikke jeg ut fra bildet hvilken Valtra-serie det gjelder, men her er et eksempel fra N-serien.

(Mezzo, Hitech, T og S har også omtrent samme alternative drag)

Sjekk side 21-23.

 

http://www.valtra.no/extras/documents/090_%28kuvat_pienenn_%29_N.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du har funnet er Rockinger feste. Finnes til det meste av traktorer men er ikke typegodkjent i Norge, samt at det ikke går overens med VBG dessverre.

 

http://img.machinio.com/ma/4186357991.jpg &lt\;- VBG

http://www.wilhelmtatgenhorst.de/media/k-Detail$20Rockinger.JPG &lt\;- Rockinger

 

Skal jeg ha draget i et landbruksdrag blir vinkelen feil slik at jeg ikke vil få i noen bolt. Samt slark ut av ville helvette da hullet i vbg-øyet er endel grøvere enn landbruksdraget.

 

Har flere traktorer den skal brukes på derfor vil det være enkelt å slippe permanent løsning pr traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikkje bare sveise i et traktorkrok øye?

Skal du ha et opplegg som funker på fleire traktorer er jo det enklest og best.

 

Planer om og få skilt på tilhengeren?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les innlegget til Tore Fossen en gang til EKM. Han sier ikke det er umulig å bruke slepehenger til traktor, men umulig å laste ut en slepehenger når det ikke er vektoverføring til traktor. Skal du få nyttet vogntoglasten i et traktorvogntog fult ut må du få vekt over på traktoren. En lastebilhenger har fort egenvekt på 10 tonn så du får veldig lite nyttelast på en sånn henger til traktor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser itte meninga med å få skilter på en sånn henger. Skal du bruke den på offentlig vei får du jo med deg mere kønn i en middels boggi henger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst skal hengeren benyttes som buffer når tresker store jorder og hengern som går i mellom tørka og tresker er på tørka. Godkjenning er for å flytte mellom gårdene vi driver. Samt internflytte mellom flere tørkeannlegg..

 

Om det vil fungere er ikke spørsmålet mitt.. Men om noen har erfaring med et VBG-feste i trepunken..

 

Jeg har både et nytt VBG-feste (med serienr og typegodkjenning) som kan festes rett i tverrbjelken på lastebil-ramma samt et gammel som er kappet og sveist slik at det passer i toppstagg-bolten på traktoren. Dette ville ikke SV godkjenne siden det ikke hadde serienr-skilt og er omsveist.

 

 

Derfor spør jeg igjen om NOEN har erfaring med dette.. Ikke alles synspunkt om dette vil fungere eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppstagfestet er ikke laget for kraftige belastninger. Det finnes eksempler på folk som har rivi sunn bakstussen etter å ha hoppa på fartsdumper med F eks vendeplog bak.. Ser forøvrig ikke poenget med festet så høyt. For å få bra trykk på bakhjula ja, me. Alle andre interessante faktorer for en trygg å sikker transport blir jo fullstendig satt på side linja.,. Uansett hva du gjør her blir det sånn nja om tja så sveis fast det brukte festet ditt til atomsikker konstruksjon feste i trepunkt, gi blanke å kjør! Selg forøvrig det nye festet og spar pengene til ett eventuelle bidrag til statskassa skulle bli aktuelt.. Med ønske om en fortsatt god kveld..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tyskland og andre mellomeuropeiske land blir det brukt høgtmontert tilhengarkobling. Undersøk på nett om du kan finne noko om dette. Så skal du leite etter norsk importør som du kontaktar. Før du kjøper, kan det vere smart å ta ein prat med Statens Vegvesen sine fagfolk som godkjenner kjøretøy for å høre om godkjenning av dette i Norge.

 

Det er aktuell totalvekt av hengar som bestemmer minstevekta på traktoren. Er tillatt totalvekt 20 tonn og eigenvekta er 9 tonn, må aktuell totalvekt vere minst 6 tonn for flytting av tom hengar på offentleg veg. Og traktoren må ha minst 105 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...