Gå til innhold

Ny traktor ubrukelig, når kan man kreve ombytte?


snuble_1

Anbefalte innlegg

Fikk ny traktor for noen dager siden, og har hatt problemer med den siden. Merke og slik er uintressant, da jeg ikke har tenkt til å henge ut noen, dialogen er fortsatt god.

 

Ved normal bruk av traktoren hender det at vendegiret ikke vil koble inn igjen etter at det er satt i nøytral. Når dette skjer vil traktoren vise en feilkode som i følge manualen skal løses ved å sette vendegiret i nøytral og trykke inn kløtsjen. Det skjer ikke og feilkoden vises både når vendegir settes forover og bakover. Dette vil da fortsette uavhengig av girspakeposisjoner og kløtsj, det hjelper heller ikke å stoppe traktoren og deretter starte igjen. Det eneste som hjelper er å vente. Noen ganger tar det 5 minutter før den kobler inn gir igjen, vi har opplevd at den ikke kobler inn etter mer enn en time.

 

Typisk skjer det 2-3 ganger på en 5 timers arbeidsøkt.

 

Servicemann har vert på plass med laptopen uten å finne feil. Vi klarte heller ikke å reprodusere feilen mens han var tilstede. Girkasse og kløtsj ble justert og koblinger sjekket, men to dager etter låser traktoren seg igjen 3 ganger ved bruk av steinrive på ett lite stykke der vi vender ofte. Det som skulle være en liten jobb tok dermed flere timer. Med denne feilen er traktoren selvsagt ubrukelig.

 

Det er en traktor det finnes mange av på norske gårdsbruk, så jeg regner med det er noe galt bare med den traktoren jeg har stående. Så hvor mange forsøk skal forhandler gis før jeg forlanger ombytte eller hevet kjøp? Det jeg har lest er at en slik prosess kan dra ut i flere månder, og da blir det fort en veldig frustrerende innhøsting. Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Sånne ting kan skje av og til. Det hørtes nesten ut som der er en magnet ventil som skulle vert skiftet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hva slags feilkode® får du opp, og får du feil bare ved vending eller får du også feil under kjøring rett fram?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Nå dreier vel diskusjonen seg om kjøpslov og ikke tekniske finesser. Men hvis feilen din har lett for å oppstå når du f.eks. svanser stein, så mistenker jeg at feilen ligger i førerstolens sikkerhetskontakt. Den kontakten er et vanlig problem på alt fra gressklippere til skogsmaskiner. Og det registreres ikke som en feilkode heller! Hvis du f.eks. skal koble redskap, og traktoren nekter å gå bakover, så kan det være fordi du får for lite tyngde i stolen når du har beina på pedalene og attpåtil lener deg bakover. Hvis du er liten og lett, og servicemannen veier 30 kg mer enn deg, så vil aldri han få fram det samme problemet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har vært borti at ledningen som ligger bak under setet gnisser mot en skarp kant i setet slik at lederen får kontakt med gods. Dette laget et helvete kaos for elektronikken på traktoren. Dette var på et Grammer sete. Riv av belgen på setet bak og se om ledningene der er like hele.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

merk at om ikke annet er utrykkelig avtalt så gjelder kjøpslovens ordinære bestemmelser.

 

ellers vil man nok i næringskjøp ikke komme inn på omlevering som tema før det kan konstanteres at selgers forsøk på retting ikke vil føre fram. dersom selger etter gjentatte forsøk ikke klarer å diagnostisere feilen, og det samtidig åpenbart foreligger en feil som hindrer normal bruk av maskinen, må omlevering være løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Raugland_1
Vær rask med å bruke reklamasjonen. Ikke prøv å finn ut av det med å mekke selv. HAr du kjøpt ny traktor skal den også virke. Lykke til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym

Forhandler har rett til å prøve å utbedre feilen før du krever å gjøre om handelen.

Ang. det tekniske i dette tilfellet så har jeg erfaring fra det merket jeg har skrudd mye på at bunnbryter for clutchpedal kan svikte, og da viser symptomene seg helst når traktoren har vært i bruk sammenhengende i flere timer, da kan det være vanskelig for en servicemann å finne det ved et kort besøk. Det var bare et tips..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...