Gå til innhold

Tsa..135---50km


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Hei har ein tsa 135.50km..problemet er at den går kun 47-48km.har testa på gps..noen som har tips korleis eg kan få den til å gå fortere..Mange lange vegar på østlandsområdet so eg treng farta,,,denne Traktoren er godkjent før 50,da bør den gå 50!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har ein tsa 135.50km..problemet er at den går kun 47-48km.har testa på gps..noen som har tips korleis eg kan få den til å gå fortere..Mange lange vegar på østlandsområdet so eg treng farta,,,denne Traktoren er godkjent før 50,da bør den gå 50!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Slik er de bare, 17+16 girkassa når ikke 50km, hadde en tidligere 135, og den gikk ikke mer enn 47 km også. Hadde også en 110 40km og den hadde topphastighet på 48km, gikk fortere enn 135, som var 50km. Da vi kjøpte den andre settet med dekk på 4200 timer, så kjøpte vi noen dimensjoener større!

Men er da ikke så farlig det, 2 km er ingen stor sak da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
hørtes litt merkelig ut.pleier som regel vere andre veien,at 40km går litt over 40 og 50km går litt over 50. jeg hadde kanskje reagert litt på det av prinsipp.en 50 km skal ikke gå under 50,men egentlig har det veldi lite å si.2-3 km merker du nesten ikke.jeg fårstår heller ikke det oppstyret som blei da 50 km blei lovleg igjen,da alle ville programere\\bytte sin 40 km traktor i\\til 50 km.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det ligger nok i typegodkjenninga. De er jo ikke godkjent for hastigheter OVER 40/50 km/t. Så det ligger nok en liten sikkerhetsmargin inn der for å ta opp variasjoner i dekkdim./-trykk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runeav_1

Ser flere har samme problem som jeg har med min

MXU 135.Vet jo at de ikke går 50,uten å ha 650 bakhjul,men er det noen som vet åssen du kan øke turtallet med 3-400 omdr?Evnt. hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Når skal egentlig folk få inn i hodet hvor vanvittig liten forskjell det er på 48 og 51 km/t? :) TG har det enkle regnestykket som sier hvor utrolig lite det har å bety litt lengre nede her...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fendt vario med 50 km går som regel 53. Det at den går bare 47-48 har ingen ting å si egenlig. Det er knapt målbart det du taper av tid. Men i motsetning til TG og Vegard så meiner eg likevel at det er irriterande at ein 50 km traktor ikkje går 50.... Om ikkje så irriterande så at ein 40km kun går 40 :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest tom100_1
tyn an sjikkele i bakka kjør te du må gira tyn tyn. vår ska gå 40 å me tynte an nå går an 45. kjør te an sture an bler så spræge:P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest JD4EVER_1

valtrane er raske. brøyta med en 8550 hitech, den gikk 59km/t på flatmark. vanvittig fin traktor forøvrig.

 

og til trådstarter vil jeg si meg enig i at 50 er 50 og ikke 48. da er girkassa feilkonstruert hvis den er bygd for å gå i 50. er prinsippet her som gjelder, 2km forseint ift 50km/t er jo ikke allverden, men du får kanskje presset noen baller mer før regnet starter.

 

uansett, når det er to alternativer\;40 og 50 kasser, og man logisk nok betaler endel mer for 50 kasse, ja da får man jo ikke det man betaler for når den går i 47-48km/t.

og new holland tsa serien har så mye tull fra før av, har mange eksempler på småfeil og alvorlige dyre feil her i distriktet at de må jo miste all tillit hos aktuelle kjøpere.

 

og sitte og forsvare tsa fordi det ikke har noe å si at man kommer 2km etter er traktor som går i 50km/t på 1 time synes jeg er snodig. vi må da være enige i at det å konstruere biler,traktorer,fly helikopter,lastebiler osv osv, det er ikke en \&quot\;sånn cirka\&quot\; bransje. er ikke det samme som å lage en lettvin trestillasje.

 

og det er ikke noen som klager på at traktoren går fortere enn den skal, fordi de kjører lovlig uansett hvis traktoren kom i en slik tilstand ut av fabrikken. men går den saktere er det selvfølgelig grunn til å reagere slik trådstarter gjør.

 

tenk om alle skulle godtatt alt som blir produsert, da hadde det meste vært plast og aluminium og blitt bruk og kast, slik som mobilmarkedet er. nei jeg tror bare forhandlere er glade for kritikk, slik at de kan være med på å holde konkurransen oppe traktormerkene i mellom.

jeg mener at cnh stiller alt for dårlig. de har ikke komplette modeller som oppfyller krav som sikkerhet og kvalitet.

og all denne \&quot\;hyling, vining\&quot\; som er i disse cnh modellene?? må da gå ann å bli kvitt disse ulydene? høres ut som firhjulstrekken er inne hele tiden. hva kommer denne ulyden av?? den overdører jo nesten den fine motorlyden som er i alle cnh.

 

må si jeg som vokste opp med ford i gårdsplassen, at jeg er skuffet over utviklingen til cnh. det er nok ikke den kvaliteten man forbinder med ford. skal like å se en nhtsa 135om 25år. motoren går nok kanskje, men lurer på alt det andre, når det er enkelte eksemplarer nå som er to tre år gml som har felgene dekket med rust. jeg grøsser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp deg en deutz!! har to 40 km agrotron mk3`ere og de er justert opp til 57km.. ingen problem og få de over 60 heller!! sitter samme girkasse i 40 og 50 km traktorene, kun med ei elektronisk sperre som forhandleren fjernet på noen minutter..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove_Bonde_1

Eg er sjokka når Dykk kan skryte av at Dykk har ein 40 km/t\; men den er oppjustert til 50 km/t av forhandler,det er farleg for både eigar og forhandler meinar eg.

Kjem eg noko gong i ein kolisjon med ein traktor vil eg forlange at toppfart på traktor blir sjekka med typegodkjenning i vognkort.

og kva er vitsen med at ein forhandlar sel traktor med og uten 50 km/t når dei justrer ein 40 km/t opp i 50km/t??

Men tilbake til tråden her eg er einig med at 50 km/t skal gå i 50 km/t og ikkjr i 48.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Til K.P: Er ikke enig i at en girkasse er feilkonstruert om traktoren ikke går i mer enn 47 km/t.

En traktorserie har ofte samme transmisjonen fra f.eks. 110 til 170 hester, og 170-hesterne har som regel større dekk. Derfor går de i 57 km/t mens 110-hesteren går bare i 48. Det er for dyrt for fabrikantene å endre utvekslingen i transmisjonen bare for å få alle til å gå eksakt 50 km/t.

Å sette opp turtallet mener jeg også er en uting. Kjør på lavere turtall, og spar dekkslitasje, maskinslitasje og diesel. Det at en traktor går i 48 km i stedet for 51 km mener jeg er en bagatell. Det minner om da vi lå langflate bak mopedstyrene og kappkjørte. Da var en eller to km i toppfart viktig, men på en traktor kan det da ikke bety allverden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

oddbjørn:

hvis du skal ha ei takhøyde i stua di på 2,40m. og sluttresultatet blir 2,37m. er ikke det feilkonstruert? nei, ikke ifølge deg.

 

er det ikke så enkelt da? om det er for dyrt for fabrikkene å endre på transmisjonen for å få alle til å gå i 50 er bare tøv. blir som å kalibrere inn en sykkelkomputer det, ett regnestykke på hjulets diameter ganger 3,14 e.l. er det ikke slik bør det bli slik.

jeg og blåser i om den går i 47 el 50, men det går på prinsipp her. det er ikke snakk om en leketraktor her til 450kr ink mva, men en traktor til f.eks 700000eks mva. og da mener jeg den skal gå i 50 hvis det er ei 50 kasse. går den i 47er det for små dekker, og da bør det være så enkelt at man får en service mann fra forhandler til å kalibrere det, eller man gjør det selv etter instruksjonsboka.

er det ikke mulig å gjøre noe med får forhandlerne ett dårlig rykte, og det er da viktig av forbrukerne å gi forhandlerne, altså selgerne litt pepper(saklig kritikk av den gjeldende traktor) slik at selgerne kan levere beksjeden videre til imortør , merkets fabrikk, slik at det er en sjanse for at det blir gjort noe med.

 

blande inn kappkjøring med mopeder her blir ganske usaklig her da.

men å sette opp turtallet er jeg enig i at er en uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å skrive i instruksjonsbok at hvis traktor skal gå i 50km så er det med xxx dekkstørrelse. Ts135a skal ha 540/650 dekk for nå 50 km/t.

Klarer ikke helt å se det store problemet i om traktoren går i 48 eller 50.

Kjører selv kun med 40 (42km)km ecokasse og klarer meg fint.

Er jo også de færreste vogner i dag som er konstruert til mer en 40 km..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maxxum_1

dette er helt typisk cnh.

har en jxu som gjør bare 34.

mens gammle gode maxxumen gjør 43. det er ganske merkbar forskjell...

er ikke meningen å disse cnh, men sånn er de traktorene bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

K.P: Takhøyden i stua kan man beregne før man begynner å bygge. Blir det feil er jeg enig i at det er en bommert.

Hastigheten på traktoren klarer man også å beregne. På en trinnløs transmisjon er det bare en programmeringssak hvor fort traktoren skal gå. Men det jeg snakket om er en mekanisk girkasse. Hvis en fabrikk lager en traktorserie, og fra dag 1 legger inn en teoretisk toppfart på over 50 km/t, så er det bare å begrense toppfarten elektronisk ved å sperre motorturtallet på høyeste gear.

Men når man har en 40 km/t transmisjon, og så skal øke til 50 km/t så er det ikke \&quot\;bare\&quot\; å konstruere opp hastigheten med 25%.

For hvor skal du øke de prosentene?

Det er dyrt å omkonstruere en transmisjon. Gjør du om bakakselen så må du også gjøre om drifta til firehjulstrekket. Derfor gjør man ofte om forrest i gearkassa, så du får virkningen med deg hele veien. Men da øker du også hastigheten med 25% på laveste krabbegearet, og det er kanskje ikke ønskelig? Magne har løsningen i sitt innlegg, skrive at hastigheten forutsetter en gitt dekkdimensjon......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

oddbjørn:

enig i det med dekkdimensjon, men da bør den dekkdimensjonen være std. hvis det står oppgitt at den og den traktoren skal gå i 50. hvis ikke tilpasset dekkdimensjon ift 50km/t er det den bør være bør ihvertfall forhandler opplyse om at han må kjøre med den og den dimensjonen om han vil at den skal gjøre 50. og ihvertfall i tilbudspakker der det er med såkalt transportpakke med 40 og 50 kasse med div. utstyr, der bør det også være standard dekkdimensjon ift 40 eller 50 kasse.

 

skjønner du mente mekanisk kasse, og skjønner det kan være dyrt å få den til å gå akkurat i 50. men jeg mener det går litt prinsipp i det. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxxum :

Hva slags dekk dim har du på JXU din og hvilket turtall ? jeg har også en JXU med 540/65 hjul ca 2600 rpm og 24x24 kasse da går den i 40.Var en som hadde en TLA her på samme tråden som gjorde 49 ved 2800 rpm og det er jo samme traktoren var stor forsjell på disse ytterpunktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...