Gå til innhold

Hvorfor er Fendt så bra?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Har hatt diverse traktorer opp igjennom livet, aldri Fendt desverre. Sitter og funderer på hvorfor Fendt er så bra? Hvorfor har ikke de andre merkene nådd opp til de nivå Fendt har?

 

En jeg kjenner godt har en Fendt som er 29 år gammel, traktoren har gått over 19000 timer og rusler fortsatt godt! Traktoren har 85 hk så den var veldig stor den gang den ble kjøpt. Har søkt og spurt litt rundt omkring, men har ikke funnet en traktor som er inærheten av dette! De har rett og slett sagt takk for seg for mange mange år siden. Akkurat som meg, gått av med pensjon!

 

Også i dag fremhever fendt seg som desidert den beste sliteren, så det må da være særdeles gunstig og kjøpe seg en Fendt da kostnadene i dag ikke er noe høyere enn andre traktorer. Hvis jeg hadde fått sjansen en gang til i livet, så tror jeg at jeg ville ha valgt Fendt.

 

Mvh en fra 40 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt diverse traktorer opp igjennom livet, aldri Fendt desverre. Sitter og funderer på hvorfor Fendt er så bra? Hvorfor har ikke de andre merkene nådd opp til de nivå Fendt har?

 

En jeg kjenner godt har en Fendt som er 29 år gammel, traktoren har gått over 19000 timer og rusler fortsatt godt! Traktoren har 85 hk så den var veldig stor den gang den ble kjøpt. Har søkt og spurt litt rundt omkring, men har ikke funnet en traktor som er inærheten av dette! De har rett og slett sagt takk for seg for mange mange år siden. Akkurat som meg, gått av med pensjon!

 

Også i dag fremhever fendt seg som desidert den beste sliteren, så det må da være særdeles gunstig og kjøpe seg en Fendt da kostnadene i dag ikke er noe høyere enn andre traktorer. Hvis jeg hadde fått sjansen en gang til i livet, så tror jeg at jeg ville ha valgt Fendt.

 

Mvh en fra 40 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det er en 611. 105 hk orginalt var det vist.

 

Dette er da ingen skrytetekst, jeg har jo ikke eid merket engang. Men det må da være lov å bemerke traktorens enorme fordel iforhold til andre merker.

 

En av årsaken som gjør at andre merker henger etter er vel at de er så opptatt med å fornye seg iform av lite igjennomtenkte løsninger. Fendt derimot kjører fullt og helt på igjennomtenkt kvalitet med ikke så alt for store forandringer. Det har vist seg hele tiden at erfaring ikke er en tung byrd å bære!

 

Mvh 1940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Skulle tru at du var kjøpt og betalt for å snakka fint om Fendt, kvifor er Fendt så overlegne i forhold til andre merker?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er tydelig at du har vondt av det!! Synes jeg kjenner igjen måten du skriver på! Er ikke vanskelig å forstå at du har vært negativ til Fendts suverenitet på flere av sidene her. Du kan umulig ha det sælig bra når du skal gå rundt med den holdningen. Men som de lærde sier det, du har det værst selv!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Jeg henger meg på Ola og Rune her. Dette er bare for å provosere. Tror det er en som går igjen her med forskjellige brukernavn i div. tråder, sånn som Fendt 312 vs.JD, Valtra N142Direct osv.. Så registrer deg og hold deg til ett brukernavn! Jeg klarer heller ikke helt å ta uregistrerte brukere seriøst. Men det finnes jo selfølgelig noen hederlige unntak og. Mange uregistrerte og som skriver mye bra innlegg her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Det er vel neppe noe traktormerke som har gjort et så stort byks i et og samme generasjonsskifte som Fendt gjorde fra 300-serien og opp til vario-traktorene sine.

300-serien var et typisk vest-tysk kvalitetsprodukt. 3 PTO-hastigheter, og godt girutvalg. (21 framover og 6 bakover hvis jeg ikke husker feil.) Den var skrudd sammen av komponenter med god kvalitet, men den var også temmelig gammeldags. Tørre bremser, ikke hurtiggear, sidemontert mellomaksel, håndkløtsj på både PTO og 4WD, og et heller primitivt førermiljø med høyt støynivå. Gearkasser og bakaksler var for svake på dem. Jada, jeg vet at de har gått mange timer, men jaggu er girkassene overhalt minst en gang på de fleste 300-seriene også. Sluttdrevene bak hadde også trøbbel, bl.a. løsnet låsingen så hele drivakselen med bakhjulet gled ut. De har turbinkløtsj, men dessverre er den vanlige, tørre fotkløtsjen for liten og svak på dem. Hvis føreren ikke utnyttet turbinen, men sluret på kløtsjpedalen på høyt turtall, så røyk den tørre kløtsjen fort. De er også temmelig kronglete å skru på. Det kommer bl.a. av at traktoren er \&quot\;kompakt\&quot\; bygget med hydraulikktank og dieseltank knadd inn i motorrommet. Og hytta sitter lavt på traktoren, så det er svært trangt mellom alle hydraulikkrørene under hyttegulvet. Men eierne liker traktoren godt, og har du kostet 60 000-80 000 på girkassa på den så beholder du den noen år til. Noe av forklaringen på det høye timetallet til Fendt er, i likhet med MB-trac, at traktorene var så svindyre på 80-tallet at det var entreprenører som kjøpte dem. En 300 måls kornbonde med 200 timers kjøretid i året kjøpte sjelden Fendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hugolf_1

Kjøpte meg en Fendt i fjor høst, har tidligere hatt MF, og har hvert fornøyd med det.Når jeg nå skulle ha meg ny traktor så hadde jeg lyst på trinnløs og med 4 syl motor. Nå er det ikke så mange merker som kan levere det, og da det i tillegg viste seg at Fendt kom ut som det rimeligste

alternativet , ja så ble det det.

Å så langt så må jeg si at den blir bare bedre og bedre å kjøre,

selfølgelig har den enkelte løsninger som kunne ha hvert løst på en annen og kansje bedre måte, men det tror jeg alle merker har.

Ser at det sies her at Fendt er så dyr i forhold til andre merker, vel vi må huske på at Fendt har mye utstyr som standard, som andre merker har som ekstra utstyr. Min Fendt var i alle fall billigst,,,,,enn så lenge,,,(alt som går rundt,,,kan gå ,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1

Det er ofte nevnt her på forumet att Fendt har solide motorer fordi det er Deutz motorer,men Fendt har jo brukt flere motorleverandører en Deutz f.eks MAN.Ikke det at jeg misliker Deutz,men æres den som æres bør.

Ellers syns jeg Oddbjørn har et godt poeng i att kunde gruppen til Fendt ofte har vært entrepenører.Entrepenørene har ofte bedre tilgang på verksted og utstyr,og har tilknyttet seg ansatte med endel kunskaper for vedlikehold av maskinparken.Dette har også mange gårdbrukere,men alle kjenner vel en som skryter av at de ikke har rørt en skrue på traktoren siden de fikk den mens det lyser lang vei att den skruen skulle vært rørt for lenge siden.Når det da tilslutt blir stopp,stopper det tilgangs.Tror også gårdbrukere som velger Fendt ofte er folk som er mer en midels intersert i teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johs_1

Har også hørt hele tiden at Fendt er traktorenes Mercedes. Det har vært det beste av det beste. Må innrømme at jeg alltid har hatt lyst til å ha Fendt, men har aldri eid og nesten ikke kjørt Fendt.

 

Det jeg lurer litt på er hvorfor har Fendt fått dette ryktet?

 

Dette er jo litt det samme som at Zetor har rykte på seg for å være den dårligste av alle traktorer.

 

Kommer slike rykter av gode og dårlige modeller?

 

Jeg tror i utgangspunktet at det ikke lages dårlige traktorer lengre, og at valg av traktor kommer an på hva det er du liker. Vi er alle forskjellige og for noen er New Holland den traktoren du opplever som best til sitt arbeid, mens for andre som har tilsvarende kjøring så er det bare Valtra som gjelder. Og for de aller fleste så finnes det en drømmetraktor, enten av ditt merke eller av andre merker som du aldri får kjøpt. Det viktigste er vel at du er fornøyd med den traktoren du kjører...... eller? Jeg kjører MF og er fornøyd med det, det er klart det er enkelte ting jeg ikke er fornøyd med, men alt i alt klarer den seg til mitt bruk. Har prøvd en del merker noen har jeg likt andre ikke, men uansett har eierne av disse traktorene vært fornøyde med sin traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Sitter og leser innleggene her, synes alle i bunn og grunn har noe i det de skriver stort sett!

Jeg for min del er en trofast JD elsker, men jeg må si at Fendt frister voldsomt! I det store og det hele tror jeg at Fendt i dag er en traktor som er meget bra til bonden og bonden som entreprenør, med all respekt til andre merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.S_1

Må hive meg på her.

Jeg er lite merkeloyal, har Fendt, Deutz og Valmet.

Hver traktor har sitt bruksområde.

Fendten blir brukt til \&quot\;stortraktor\&quot\;, tar det tunge + transport.Kjører smågris annenhver uke, og da passer det bra med en traktor som går i 55km/t. En veldig solid og god maskin.

 

Deutzen (med frisikt), blir brukt til lessing av utesilo, og som transportmiddel her hjemme. Kjempemaskin til fronlasterarbeid!

 

Valmeten (365) er egentlig pensjonist, men blir brukt til spønekjøring, hente halm, i hagearbeid, og til kunstgjødselkjøring. Liten og nett med veldig bra svingradius til å være 4 wd.

 

Påstand: Denne hva er best debatten som kommer om og om igjen er rimelig lam. Det handler først og fremst om bruksområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vil heller spørre: hvorfor er folk så fornøyd med Fendt, det finnes mandagstraktorer her ogå. Kanskje fordi Fendt er mye dyrere traktor, dermed mer å vara stolt av? Har dere hørt noen klage fordi Fendten er på verksted? (selvfølgelig er det en bra traktor, ikke minst med ei god trinnlaus kasse) Jeg bare lurer? Er det fordi man ikke skal spotte \&quot\;Gud\&quot\;
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Åge skrev: \&quot\;Gjør et søk på maskinbladet.dk etter maskiner med f.eks mer enn 12000 timer, majoriteten er fendt.... \&quot\;

Det stemmer nok. Og forklaringen er delvis som jeg skrev tidligere, at så lenge majoriteten av Fendt-eiere er entreprenører er det større sjanse for at de rekker å kjøre på så mange timer på traktoren. En traktor som går i doble skift holder også flere timer enn den som går i mye småkjøring. For ca 20 år siden hadde Volvo store holdbarhetsproblemer på motorene på sine F12 lastebiler her i Norge. Det var ikke uvanlig at de måtte overhales etter 300 000 km som er under det halve av hva man forventet hos konkurrentene. Dette vet jeg fordi jeg jobbet i et kjent øst-norsk transportfirma den gangen.

Men i Sverige, hvor både tømmerbiler og anleggsbiler i mye større grad går på skift enn i Norge, holdt motorene dobbelt så lenge fordi de aldri rakk å bli kalde. En dyr Fendt har fremdeles annenhåndsverdi om den har gått 12000 timer på ganske få år, men en entreprenør kan ikke ta sjansen på å bli stående og bytter den derfor ut. Det vil allikevel være igjen mye traktor i den for en som kjører mindre intensivt.

Men ta en annen traktor som oftest har gått mye, en 8-10 år gammel Valtra. Den er, fordi den ikke har variotransmisjon, oftere kjøpt av en bonde, og ikke en dansk storentreprenør. Det er større sjanse for at bonden beholder den Valtraen som nummer 2 eller nr 3 traktor, enn at entreprenøren gjør det med sin Fendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
MR T: Du har en poeng i at Bosch rekkepumpe er bra greier. Vanligvis starter de lett, det ser du på gamle Deutz og Valmet. De har skikkelig matepumpe, med Bosch-kvalitet i ventilklaffene. Derfor slipper de ikke diesel tilbake til tanken, og kan starte momentant etter mange måneder. Men MB Trac....... njaaaa.... jeg tviler ikke et sekund på at den startet lett nå om våren, men hadde du fått fyrt opp den midt i januar........?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Enig Mr.T...... Jeg husker bare at det største argumentet MOT MB-trac som skogstraktor var at de fleste var helt håpløse å starte under 10 minusgrader. Vet om de som har bygd om til 24 volts startmotor fra lastebil. 2 batterier og omkoblerrelè fra Ursus 1204......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ja, hvorfor er Fendt så bra? Jeg har Fendt, JD og Valtra selv. Mine bruksområder på traktorene er: Fendt bruker jeg til pressing, massetransport etter vei, (gjelder vel alt innen transport) snøbrøyting dvs stort sett alt innen tungt avansert arbeid. JD bruker jeg til noe lettere arbeid som pløying, såing, lett slådding etc. Valtraen bruker jeg til vedtransport og noe annet lett kjøring. Bytter den snart inn i en JD, det er en bedre traktor.

 

Ellers så er jeg av den formening at det kun er to skikkelige gode allround traktorer i Norge, Fendt og JD. Selvsagt er det andre gode merker, men traktorer som er god på de fleste områder er det for meg bare to merker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hmmm....var på våronndager på eit Eik-senter i fjorvår,og prøvde Fendt 936,og MF 7495. Må si at førerhuset på MF var bedre lydisolert enn Fendt sitt,og passasjersetet på Fendt var berre som ein vits.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg sitter forøvrig aldri i passasjersetet så jeg kjøper aldri traktor med tanke på det. Uansett så sitter voksne folk aldri godt i et passasjersete. Hvis jeg skulle ha tenkt på det må jeg ha kjøpt JCB eller noe slikt. Lydisoleringa er meget bra synes jeg, finnes faktisk biler med mere støy i dag. MF har bra lydisolering, men der stopper det!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det er vel slik at når ein leser alle innlegga på forumet så er det dei traktormerka ein har sjøl som er dei beste som fins på markedet.

Ser at jeg har \&quot\;bomma\&quot\; stygt på valg av merke, men den gjør jobben like så godt som alle andre og kanskje bedre og.

(tenk litt på dette karer/damer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Fendt er en veldig bra traktor, men sliter litt med den gammeldagse hytta. (nye hytta er veldig bra)

Fins mange gode traktorer i dag, men det er brukeren som avgjør hvor lenge de holder.

Vil tro at det er med traktorkjørere som med maskinførere 10% eksperter 20% veldig gode 50% som klarer seg og 20% som aldri skulle sittet i en maskin. Vil tro de som kjører Fendt ikke hører til den siste gruppen og da vil traktorene holde lenger.

 

Oddvar, hva skal du med så mange traktorer om du ikke bruker de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Det er jo kjekt å ha en gammel, enkel traktor i reserve i tilfelle det ryker en elektronikkmodul til kr. 14.000,- eksakt klokka 15.26 på en fredag før pinse, med stengte delelagre i både Norge, Sverige og Danmark til og med på mandag....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...