Gå til innhold

Ta av laster på JD 5R


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Har hørt at man skal ta av lasteren på traktoren når den kjøres etter veg, men når lasteren brukes daglig frister ikke dette så veldig.

Hvor lang tid bruker du på å ta av lasteren? Og hvordan gjør du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei.

Har hørt at man skal ta av lasteren på traktoren når den kjøres etter veg, men når lasteren brukes daglig frister ikke dette så veldig.

Hvor lang tid bruker du på å ta av lasteren? Og hvordan gjør du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Lasteren må ikke av, men det kan være praktisk hvis den ikke skal brukes. Sparer diesel, dekk, jordpakking, sikt osv!

 

Bruker maks to min med JDlaster og 5820.

Sett på skuff, ta ned støttebeina, stopp traktor og utlign trykket helt, ta ut boltene, start traktor og frigjør laster med hydraulikkspak, kople fra slanger og kjør ut.

 

På igjen så kjører du inntill, setter i slanger og styrer den i sporet igjen med spaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OAA_1

Har ein JD5820 med JD laster. Den tar det berre eit lite øyeblikk å ta av og på. Kort nok tid til at eg tar den av viss eg skal kjøyra meir enn ein tur der eg ikkje treng den. Td. vegkjøring og anna markarbeid som ikkje krever laster.

Eit av formåla for at Ålø laga sin Quick and go, elle kva det heiter, var at folk skulle bli flinkar å ta av lasteren når den ikkje var i bruk. Meinte å lesa ein plass at ein tom lastar slit meir på tarktor og lastar enn ein med lass i. Litt vanskeleg å forstå, men ein tom slår jo meir på ein måte...

Det som for meg er litt uforståelig er at seriøse laster produsentar leverar lastarar utan hurtigkopling av oljeslangar. Har inntrykk av at det er hydraulikken som tar tid for dei som ikkje har hurtigkopling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg tror det kommer ofte av at hydraulikken er så vanskelig å koble.

Jeg har i allefall tatt den oftere av hvis hydraulikken var lettere å koble av/på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Alle kan vel å utjevne trykket, men når man ikke har hurtigkoblingen så tar det noe tid. Det er i allefall ikke morsomt å stå der uten hansker når det er nermere -40 grader ute! Å heller ikke midt i våronna når det er travlest.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

har en 6430 med jd 633 laster. bestilte med hurtigkobling på hydraulkoblingene. da trengeer du ikke å utligne trykk og slikt. har testet det med å ha lass i lastern å ta av slangene, å d fungerte helt utmerket, ikke en dråpe olje. de på fk sier att det er laget for å tåle slik bruk.

enkelt å ta av laster da ja, sett ned føttene, sett lasteren i bakken, ta ut låseboltene, vipp lasteren ut av brakettene også ta av hydraulikken. enkelt å løsne en spake for å ta av slangene, også helt uten oljesøl da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ja, jeg angrer ikke bare litt på at jeg ikke fikk med hurtigkobling, da har jeg spart traktoren og jorden for mye!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kjøper sånne tynne arbeidshansker på clas\'\'\'\'ern, jula eller proff partner jeg. Veldig fine å jobbe med å de er lette å holde rene. Har stort sett en 5-6 par liggenes å slenge rundt omkring. De er kalde hvis man står å koper med henda rett ned, men jobber man er de helt ferfekt.

 

Handler vel litt om å planlegge neste arbeidsdag etter mitt skjønn.

 

Å er det - 40 så går jeg ikke ut \;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Er sjølv ein av di veldig få som tar av lastapp når det ikkje er behov.for det. Problemet mitt med slangekoblingene er ikkje at det er trykk frå traktoren,men står trykk i eine slangen frå lasteapparatet.

Har absolutt ikkje dette problemet på gamlelasteren,bergsjø 1320.

Virker nesten som at ein bør lage ei lita støtte til å ta av vekta bakerst på lasteren for å få av trykket. Virker som det er trykket som holder lasteren oppe i bakkant. Andre som har opplevd dette. Har kjøpt ei stor vannpumpetang til å klemme ihop koblingene,så det går nå egentli greitt da men....hadde vært enklere om det berre hadde vært å smekke ihop med fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...