Gå til innhold

MF550 - Mange problemer, har noen tips?


Gjest

Anbefalte innlegg

Kjøpt en traktor usett for en stund siden, og er vel mer eller mindre fornøyd med kjøpet, men den trenger en del utbedringer for å være i brukbar stand. Obs: Mitt mekaniske-vokabulær er ikke all verden.

 

Problem #1.Trekk-tappen som venstre trekk-stang sitter festa til skinka på, er løs. Det lekker litt olje ut fra skinka, og den kan roteres med håndkraft. Nå har ikke jeg titta inni skinka, men jeg regner med at det sitter en "mutter" på innsiden av skinka som er i ferd med å løsne. Finnes det en enkel måte å få festet den muttern? Eller må jeg av med dekket, løfte litt på hytta og skru av skinka og stikke en nøkkel inn for å feste den. Hvor stor jobb er evt dette, noen som har erfaring??

 

Problem #2. Forstillinga må overhales. Jeg jekket opp snuta og løa litt på forakselen, og det er mye vandring i selve opphenget, det vil si "pivot-akslingen" som går fra selve akslen og inn i opphengs,ramma som er bolta fast i motoren. Den går med en Trima 912laster. Er dette et kritisk problem, eller kan jeg utsette dette et år eller to og evt dreie til noen nye foringer slik at det blir "stivt"???

 

Problem #3. Jeg trenger nye styrekuler, da så og si alle kulene er utslitt. Dette regner jeg med de har på økonomideler eller Eik.

 

Problem #4. Servostyringa virker ikke. Jeg kjørte traktoren 1mil hjem, da virka styringa sånn halveis.. Men nå virker den så og si ikke. Det er ikke mekanisk overføring, kun en orbitrol.

 

Problem #5. Det lekker en "olje" fra "startmotoren".. Det vil si at det drypper fra bunnen av strtmotoren, rett ved der den er festa inn på blokka. Jeg kan tenke meg at dette er olje som skulle vært i orbitrolen, men av en eller annen grunn lekker ut. Jeg har kun titta så vidt på det, og har lagt merke til at det er et bitte lite hakk under startmotoren som det drypper fra, nå vet jeg ikke om det kommer på utsiden av startmotoren eller internt. Men det er et jevnt press og det kommer MYE olie.. Når traktoren står stille og jeg vrir på rattet, vil ikke hjula snu. Om dette henger sammen med problem #4 vet jeg ikke, men jeg er frista til å tro det.. Den var aldri god på styringa, men nå må jeg kjøre frem og tilbake, frem og tilbake for å få den til å snu. Altså helt ubruklig..

 

Noen som har noe tips her? Regner med det er litt som på mf240, mf250...

 

Alt av tips er jeg åpent for.. Kommer til å skru selv, da jeg liker å lære.. Men dog, litt mer trøbbel med denne enn med 135 jeg faset ut.. (-: Motoren er dog nyoverhalt og i glimrende stand..

 

mvh pe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Raugland_1

Kjøpt en traktor usett for en stund siden, og er vel mer eller mindre fornøyd med kjøpet, men den trenger en del utbedringer for å være i brukbar stand. Obs: Mitt mekaniske-vokabulær er ikke all verden.

 

Problem #1.Trekk-tappen som venstre trekk-stang sitter festa til skinka på, er løs. Det lekker litt olje ut fra skinka, og den kan roteres med håndkraft. Nå har ikke jeg titta inni skinka, men jeg regner med at det sitter en \&quot\;mutter\&quot\; på innsiden av skinka som er i ferd med å løsne. Finnes det en enkel måte å få festet den muttern? Eller må jeg av med dekket, løfte litt på hytta og skru av skinka og stikke en nøkkel inn for å feste den. Hvor stor jobb er evt dette, noen som har erfaring??

 

Problem #2. Forstillinga må overhales. Jeg jekket opp snuta og løa litt på forakselen, og det er mye vandring i selve opphenget, det vil si \&quot\;pivot-akslingen\&quot\; som går fra selve akslen og inn i opphengs,ramma som er bolta fast i motoren. Den går med en Trima 912laster. Er dette et kritisk problem, eller kan jeg utsette dette et år eller to og evt dreie til noen nye foringer slik at det blir \&quot\;stivt\&quot\;???

 

Problem #3. Jeg trenger nye styrekuler, da så og si alle kulene er utslitt. Dette regner jeg med de har på økonomideler eller Eik.

 

Problem #4. Servostyringa virker ikke. Jeg kjørte traktoren 1mil hjem, da virka styringa sånn halveis.. Men nå virker den så og si ikke. Det er ikke mekanisk overføring, kun en orbitrol.

 

Problem #5. Det lekker en \&quot\;olje\&quot\; fra \&quot\;startmotoren\&quot\;.. Det vil si at det drypper fra bunnen av strtmotoren, rett ved der den er festa inn på blokka. Jeg kan tenke meg at dette er olje som skulle vært i orbitrolen, men av en eller annen grunn lekker ut. Jeg har kun titta så vidt på det, og har lagt merke til at det er et bitte lite hakk under startmotoren som det drypper fra, nå vet jeg ikke om det kommer på utsiden av startmotoren eller internt. Men det er et jevnt press og det kommer MYE olie.. Når traktoren står stille og jeg vrir på rattet, vil ikke hjula snu. Om dette henger sammen med problem #4 vet jeg ikke, men jeg er frista til å tro det.. Den var aldri god på styringa, men nå må jeg kjøre frem og tilbake, frem og tilbake for å få den til å snu. Altså helt ubruklig..

 

Noen som har noe tips her? Regner med det er litt som på mf240, mf250...

 

Alt av tips er jeg åpent for.. Kommer til å skru selv, da jeg liker å lære.. Men dog, litt mer trøbbel med denne enn med 135 jeg faset ut.. (-: Motoren er dog nyoverhalt og i glimrende stand..

 

mvh pe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Peter_Raugland_1

Problem 1 = jeg fant ut av at det var en mutter på innsiden.

Problem 2 = jeg har ordnet forstillinga, men forigen er stadig dårlig, dog ikke noe megaproblem. Det hopper litt..

Problem 3 = ok.

 

 

Problem 4 = ny olje, så var den fin. Men servoolja lekker ut fra forskjellige steder. Blant annet fra den \&quot\;gummiplugg-foringa\&quot\; som sitter på motorblokka, der en kan titte inn på siden for å se \&quot\;timinga\&quot\; på motoren.. Gir dette mening for noen? Jeg har med andre ord fått hydraulikk olja ut 2 steder på svinghjulet. Via timing stedet og startsmotoren.. Noen som vet hvor lekasjen kan være?

 

 

Problem 5 = Kraftuttaket stopper ikke.. Det er en løfte bryter på venstre side inne i hytta, men hva enn jeg gjør så stopper den ikke.. Har dette vært en kjent problem? eller må jeg skru av dieseltnken og løsne lokket og se hva som er hva???

 

Problem 6 = OBS!!! Det kommer opp et varsellys som er rødt og viser en syinder med 2 piler fra utsiden og inn... ----&gt\; (o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...