Gå til innhold

Inn og utkobling 4WD på John Deere 1630


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Christiana_1

Heisann

 

Jeg har nyanskaffet JD1630, og er litt i tvil om jeg betjener 4WD riktig.

Det er en elektrohydraulisk innkobling betjent av en bryter med 3 posisjoner. Regner med 4wd er innkoblet når lampe i dashbord lyser(?). Bryter står da nedover. Det er i tillegg midtstilling og pos oppover på den. Må jeg sette bryter i pos oppover for å frikoble?

Gjøres inn/ utkobling med traktoren stillestående, eller kan den betjenes under fart?

 

Takker for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christiana_1

Heisann

 

Jeg har nyanskaffet JD1630, og er litt i tvil om jeg betjener 4WD riktig.

Det er en elektrohydraulisk innkobling betjent av en bryter med 3 posisjoner. Regner med 4wd er innkoblet når lampe i dashbord lyser(?). Bryter står da nedover. Det er i tillegg midtstilling og pos oppover på den. Må jeg sette bryter i pos oppover for å frikoble?

Gjøres inn/ utkobling med traktoren stillestående, eller kan den betjenes under fart?

 

Takker for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Jeg har nyanskaffet JD1630, og er litt i tvil om jeg betjener 4WD riktig.

Det er en elektrohydraulisk innkobling betjent av en bryter med 3 posisjoner. Regner med 4wd er innkoblet når lampe i dashbord lyser(?). Bryter står da nedover. Det er i tillegg midtstilling og pos oppover på den. Må jeg sette bryter i pos oppover for å frikoble?

Gjøres inn/ utkobling med traktoren stillestående, eller kan den betjenes under fart?

 

Takker for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. På john deere kan du trykke på knappen når du vil, men ikke gjør det mens du står og kav spinner med bakhjulene!!!

Når lampe i dashbord er på er 4 trekk innkoplet.

Er litt i stuss angående bryteren. John deere hadde på den tiden hydraulisk drift fremme på noen traktorer. Tror de hadde tre trinn på bryteren. Mener de trakk bare litt på midt stillingen. Har du en slik, har du ikke firehjulsdrift bakover, og ikke bremsevirkning foran når du kkjører fremover. For å se om du har en slik, kan du se om du har oljeslanger til hvert av fremhjulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. På john deere kan du trykke på knappen når du vil, men ikke gjør det mens du står og kav spinner med bakhjulene!!!

Når lampe i dashbord er på er 4 trekk innkoplet.

Er litt i stuss angående bryteren. John deere hadde på den tiden hydraulisk drift fremme på noen traktorer. Tror de hadde tre trinn på bryteren. Mener de trakk bare litt på midt stillingen. Har du en slik, har du ikke firehjulsdrift bakover, og ikke bremsevirkning foran når du kkjører fremover. For å se om du har en slik, kan du se om du har oljeslanger til hvert av fremhjulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christiana_1

Takk for svar :-)

 

Jeg har ikke hydraulisk 4wd, det er altså kun selve innkoblingen som er elektrohydraulisk.

Jeg forstår det som den kan innkobles under fart, men ikke ved hard belastning/ spinning, så den er grei.

 

Er fortsatt litt i tvil ang bryteren. Jeg har ikke fått testet det ut så veldig ennå, håper det blir skikkelig glatt snart så jeg kan teste det ut mer. Jeg er ikke helt klok på den bryteren ennå. Jeg mener jeg registrerte at 4wd var innkoblet når lampen lyste, og bryter var i pos ned. Den står normalt i midtstilling, og da lyser ikke lampe og jeg tror ikke 4wd er innkoblet. Men når jeg satt den i stilling oppover merket jeg det kom et ørlite rykk i hjulene, og virket som det skjedde noe med hydraulikken. Derfor jeg ble litt i tvil om dette her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christiana_1

Takk for svar :-)

 

Jeg har ikke hydraulisk 4wd, det er altså kun selve innkoblingen som er elektrohydraulisk.

Jeg forstår det som den kan innkobles under fart, men ikke ved hard belastning/ spinning, så den er grei.

 

Er fortsatt litt i tvil ang bryteren. Jeg har ikke fått testet det ut så veldig ennå, håper det blir skikkelig glatt snart så jeg kan teste det ut mer. Jeg er ikke helt klok på den bryteren ennå. Jeg mener jeg registrerte at 4wd var innkoblet når lampen lyste, og bryter var i pos ned. Den står normalt i midtstilling, og da lyser ikke lampe og jeg tror ikke 4wd er innkoblet. Men når jeg satt den i stilling oppover merket jeg det kom et ørlite rykk i hjulene, og virket som det skjedde noe med hydraulikken. Derfor jeg ble litt i tvil om dette her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være du har bryter som egentlig skulle vært til hydr. trekk foran. Alle med mek trekk skal egentlig ha kun to stillinger på 4 trekk. ut i fra din forklaring, kan det virke som om lampe og innkobling går på hver sin stilling. For å finne ut av dette må du finne et sted du kan kjøre i ring. sett på 4 trekket. Mens du kjører i ring, sett bryter i midtstilling. dersom trekket kobles ut når du kjører i sving, kommer det et lite rykk i traktoren. Skjer det ingen ting, sett bryter helt av mens du kjører, og kjenn om det rykker da. Når du kjører i full sving vil forhjulene bli holdt igjen, og når trekket slipper, kommer et lite rykk. Helt normalt, og totalt ufarlig. Slik finner du ut hvilken stilling som gjør hva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være du har bryter som egentlig skulle vært til hydr. trekk foran. Alle med mek trekk skal egentlig ha kun to stillinger på 4 trekk. ut i fra din forklaring, kan det virke som om lampe og innkobling går på hver sin stilling. For å finne ut av dette må du finne et sted du kan kjøre i ring. sett på 4 trekket. Mens du kjører i ring, sett bryter i midtstilling. dersom trekket kobles ut når du kjører i sving, kommer det et lite rykk i traktoren. Skjer det ingen ting, sett bryter helt av mens du kjører, og kjenn om det rykker da. Når du kjører i full sving vil forhjulene bli holdt igjen, og når trekket slipper, kommer et lite rykk. Helt normalt, og totalt ufarlig. Slik finner du ut hvilken stilling som gjør hva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agrostar_1
Det går jo og ann å ta ut brytaren og sjå kor mangen ledningar som går innpå... Alternativt sjå om det ikkje er nokon tegn på den korleis den bryter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agrostar_1
Det går jo og ann å ta ut brytaren og sjå kor mangen ledningar som går innpå... Alternativt sjå om det ikkje er nokon tegn på den korleis den bryter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jensb: 1630 4WD har IKKE framaksel fra ZF. Dessverre. Framakselen kommer fra Schindler og er av samme type som på bl.a. MF 165. Fabrikken er nedlagt og det er vanskelig å få tak i deler.

De første JD med mekanisk 4WD hadde 4WDkløtsj som virket motsatt av hva de gjør i dag. Så og si alle traktorer de senere år har hatt 4WD kløtsj som kobles INN av en fjær, mens det kobles UT av oljetrykk. Men 1630 med 4WD må derimot ha oljetrykk og strøm for å holde 4WD innkoblet. Det vil si at hvis motoren stopper så mister du oljetrykket og har dermed heller ikke bremsevirkning på forhjulene. Hvis du har en tilsynelatende riktig 4WD bryter men med tre stillinger på så tror jeg en tidligere eier har fått feil bryter. Bryteren skal ha et bilde av en traktor med en roterende pil som framhjul. Har den tre trinn så er den sikkert til de større modellene 2130 m.fl. som hadde hydrostatisk 4WD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jensb: 1630 4WD har IKKE framaksel fra ZF. Dessverre. Framakselen kommer fra Schindler og er av samme type som på bl.a. MF 165. Fabrikken er nedlagt og det er vanskelig å få tak i deler.

De første JD med mekanisk 4WD hadde 4WDkløtsj som virket motsatt av hva de gjør i dag. Så og si alle traktorer de senere år har hatt 4WD kløtsj som kobles INN av en fjær, mens det kobles UT av oljetrykk. Men 1630 med 4WD må derimot ha oljetrykk og strøm for å holde 4WD innkoblet. Det vil si at hvis motoren stopper så mister du oljetrykket og har dermed heller ikke bremsevirkning på forhjulene. Hvis du har en tilsynelatende riktig 4WD bryter men med tre stillinger på så tror jeg en tidligere eier har fått feil bryter. Bryteren skal ha et bilde av en traktor med en roterende pil som framhjul. Har den tre trinn så er den sikkert til de større modellene 2130 m.fl. som hadde hydrostatisk 4WD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christiana_1

Mange gode tips her!

 

Jeg sjekker nok ut bryteren først, og måler spenningen på spolen som kobler inn 4wd. Ser nok ut til at den er feilkoblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christiana_1

Mange gode tips her!

 

Jeg sjekker nok ut bryteren først, og måler spenningen på spolen som kobler inn 4wd. Ser nok ut til at den er feilkoblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer som Oddbjørn skriver at noen 1630 hadde hydr innkopling og fjærbelastet utkopling. Men en nabo av meg hadde en 2030 med denne løsningen, og den ble bygget om på fabrikkens regning. regner med det var noe de gjorde på mange, så det kan nok være lurt å finne ut av det slik at du unngår farlige situasjoner hvis du står i bakke og kveler traktoren. Litt kjipt dersom du plutselig mister holdet i fremhjulene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer som Oddbjørn skriver at noen 1630 hadde hydr innkopling og fjærbelastet utkopling. Men en nabo av meg hadde en 2030 med denne løsningen, og den ble bygget om på fabrikkens regning. regner med det var noe de gjorde på mange, så det kan nok være lurt å finne ut av det slik at du unngår farlige situasjoner hvis du står i bakke og kveler traktoren. Litt kjipt dersom du plutselig mister holdet i fremhjulene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...