Gå til innhold

avlingsnivå og utnytting av areal.


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Beitebruker_1

JMG:

Det var da voldsomt så hissig.....

 

Du har et poeng, men sånn er livet. Tidligere tenkte jeg også slik som deg, men jeg har da roet meg litt med årene. Jeg registrerer også at de verste både blir trukket i tilskudd og får problemer med banken.

 

Min strategi er å holde meg inne med naboene ( være hyggelig, overholde min del av gjerdeplikta, og tilby å ta i et tak om noe trengs), drive både egen jord og ikke minst leiejord godt (fritt for ugras, store avlinger og helst grønne beiter og jorder to uker før resten av bygda), samt kommunisere tydelig at man ønsker å utvide om man får mer areal.

 

Har ikke resultert i all verden enda, men et par naboer har i det siste meldt sin interesse for å leie bort til meg. Tilleggseffekten er at jeg sparer mye forutgifter og har hyggelige og hjelpsome naboer.

 

Beslutningen din om å selge kvota og satse på okser er jeg ikke helt enig i når din begrensing er areal. Min påstand er at okser er mest lønnsomt når man har rikelig med areal slik at man kan slå tidlig og redusere kraftforbehovet. Da går avlingene ned, men oksene vokser raskt på grunn av konsentrert grovfor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Melk var uaktuelt pga byggekostnad og prisen jeg betalte for gården blir for mye å betjene.

Men når man selger kvote og dyr=2mill og så fjerner roboten fra byggekostnadene blir det levelig.

Jeg har så vidt nok jord til å fylle fjøset med okser og intensiv foring.

Nå håper jeg å dyrke 65-150 dk slik at jeg har litt til overs..

Jeg håper at vi kan vri denne debatten inn på agronomi nå.

Om andre kan fortelle om sitt drifts opplegg, gjødsling(type og mengde),frø typer,jord bearbeiding og avlingsnivå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...