Gå til innhold

NH T7000


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Svein_1

Denne traktoren har blitt chippet opp noe ifjor vinter og da fikk jeg med et lite sjokk sjøl. Har chipp på Tsa 125, men den er drifttsikker traktor som har gått snart 7000 timer og har ikke hatt noe store kostnader. Har følesen av at de eldre tsaene er bedre enn de nye. Har en 03,04,06 mod og den nyeste har skapt mest problemer for meg.

Men har nok noen sjåfører som bruker maskiner hardt, men disse får høre det av meg når jeg ser det. 135`en har gått mye med dumperhenger 12t, og dette er vel stor henger for denne traktoren og har bestemt meg for å gå ned til 10t tell neste sesong. Jeg har ikke tro på chipping av mindre traktorer til å dra større hengere og har sjøl prøvd ut denne måten. Men dette er ikke noe suksee i lengden. Kjørte med 21m3 vackumvogn på 716 og da røkk vi bakaskling pågrun av dette og da så jeg at vi måtte skaffe oss en større traktor på denna vogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Bache_G_1

det der med lånetraktor er jo et ømt punkt. sett fra forhandlers side er det utrivelig å låne bort nye glis som er verdt langt over en hall mill. da er vi nok en gang inne på detder med missbruk.hvis en mekaniker får inn en traktor som de ser er missbrukt til skade, er da ikke så greit å låne bort traktor til dem heller. i tillegg vil jo mange levere tilbake en traktor det tar en halv dag med vaskearbeid på før man kan stille den ut igjen, og sikkert også dieseltørr. i tillegg kommer jo utgiften med den traktoren.

 

når det gjelder transportkjøring med dumperhenger har jo bremsen på hengern litt å si og. det systemet med hydraulisk hengerbrems er for dårlig, mener nå jeg. systemet er sikkert greit på en 6-tons henger, men ikke det dobbelte, tydeligvis. noe av problemet er at man nesten må ha full brems på traktoren før hengern starter å bremse. derfor har nok noen koblet hengerbremsen på et tipp-uttak istedet. da har man jo også parkbrems.

 

når det nevnes bremseproblem på NH TSA/TM så er jo det kun de som går med store hengere og ikke de som blir brukt som traktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Jaja, men en god kunde skal alltid få muligheten for lånetraktor enten nye eller brukt. Men for meg som entrepnør så trenger jeg en traktor når den andre står på verkstedet. Er ikke sånn for alle. Men det er jo synd at de ikke forstår at jeg som kunde gjerne vil låne traktor, uten at jeg trenger å mase og pase på dem hele tiden for låne traktor. Men skeptisken øker betydelig når de får en traktor som har hatt bremsehavari og han krever en splitter ny lånetraktor. Men de gangene jeg har fått lånetraktor hos Ak, har det vært bra brukte Fiat og New Holland.

 

Men du nevner at alle bremsehavarier skjer på traktorer som går med store hengere, jeg vil påpeke en ting, jeg kjørte med en 14t henger på min Tm 190 og den har jeg også bremsehavari på. Jeg tenkte tanken din med mindre hengere på større traktor, og da det skjedde fikk jeg litt sjokk og trodde ikke mine egne øyne. Så tror nok at et bremsehavari kan skje uten at hengren er veldig overdimosjenert på traktoren. Men har ikke veldig peilling på dette, men større slitasje med større henger på traktor er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
Svein: det jeg mener er jo at bremsesystemet er for dårlig, m.t.p. hengerbremser. skjønner godt at du vil ha lånetraktor ja, det gjør jeg. men må legge til at bremsene var bedre før i tida, tenker da på Ford-bakakslen som ble brukt opp til TS-serien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
grunnen til att bremsene ryk på TSA er att dei traktorane treng mykje mindre pedaltrykk for å stoppe, kun ca 20 kg... bremseventilen virkar ikkje skikkeleg for den må ha meir enn 20 kg pedaltrykk for å virke optimalt. deffø ryk bremsene so ofte. men dei kjem no me motorbrems no å da e jo bra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Bakakslingen var bedre før, spesielt Ford bakaksling er bra. Min første Tsa hadde jeg bremsehavari etter 200 timer og det er klart det bremsene på mxu/tsa er ikke bra nok. Jeg sliter med at girkassa ikke girer ned fort nok i kryss osv. og da trykke jeg pedalen i bånn som faen.

Men skal ha opp traktoren til Ak og så få den riktig for hengren. Har hatt mye problemer med at hjulene på hengren står, mens traktoren girer ned. Dette sliter ut bremsene.

 

Men skjønner ikke at CNH gjør noe med bakaksling og bremser på mxu og tsa, de har jo hatt noen bremsehavarier på disse traktorene oppigjennom tiden med Tsa og Mxu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
er bremsene for dårlig på TSA/MXU for dårlige? disse traktorne er vel tross alt typegodkjent de og eller hur? de som bruker disse som traktor og ikke lastebil har da ingen problemer med bremsene...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Det er riktig som du sier, men har nok en litt aggresiv kjørestil og skal si det at jeg opplært mye av den type kjøring vi har i Oslo, men nå skal det påpekes at det ikke alltid er like lett å se 100m frem når du sitter å kjører i Oslo, men folk og biler som raser ut over alt. Det ser du kan på hva som skjedde inne i byen nå nylig. Der et barn blir knus av en feiekost. Når en person dytter en barnevogn ut bak en trikk og en traktor kommer sigende inn, så er det jammen meg ikke lett å bremse ned og det skal sies at jeg har sjøl opplevd mange nesten kræsjer, som gir deg et vondt i magen mange timer etterpå.

Men vil påpeke at jeg bruker ikke traktorene mine som lastebiler vis dere fikk intrykket av det. Jeg kjører mye massetransport og tungkjøring på mine traktorer og har jo ganske stor slitasje på bremser. Men de som har Tsa eller har hatt kommer nok til å få et havari. De traktorene er dødsdomt til å skje noe med.

 

Vi kjører Vario og bruker mye kjørepedalen, men har egentlig ikke tenkt over hva du legger fram. Men trur at de kan bli større slitasje på vario transmisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

HVis du konrad ikke kan skjønne hva de som kjører snø og transport skal med trinnløs så tør jeg påstå at du ikke vet hva du snakker om. Kjørte snø tidligere med en NH TM med seks powershift og såkalt clutshfritt vendegir, resultatet er at man hele tiden uansett må bruke clutshen da man ikke greier å kjøre nærme vegger og biler med snøskjæretbare med å bruke vendegiret. kjører nå med en T7530 og der rører jeg nesten ikke clutshen, stor forskjell. Ved transport er det mindre forskjell, Har man først kjørt trinnløs der man har hendene fri til å styre skjær og strøkasse er det nesten håpløst å gå tilbake til powershift/(eller enda verre) girstang.Men alt er jo som du vener deg til, det finnes jo de som brøyter snø med en 20 år gammel MF 575 også og som virkelig syntes at dette går helt fint.Da tjener man jo gode penger men det må jo være litt slitsomt når man får flere snøfall etter hverandre.

 

Har ikke JD 6+30 serie kjørepedal som på fks fendt og NH. Mener at også JD står stille når man stopper i oppoverbakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Trodde det var en av forskjellene men er det noen som kan forklare hva forskjellen på NH kjørepedal og systemet som JD har ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1
Fendten har Tms, en fin funskjon til pressing, brøyting, strøing og lasterarbeid. Du vil aldri skifte over fra trinnløst når du først har kjørt det, men problemet er at alle trinnløs traktorer ikke drar som de eldre, det virker som du ikke får dratt den noe på gira. Men er egentlig omvendt. Du drar lett fra en med en traktor med trinnløst enn en gammel Tm med powershift. Jeg prøvde ut mine Fendt 818 og Tm 190 med noget samme henger og vekt. Klart at 818 er en litt mindre traktor enn 190`en. Men 818 dro bra ifra 190`en med 15t grus på hengren. Bånndraget på 190`en er jo er mye bedre enn 818, så skulle jo tro at Tm`en hadde overtaket der. Men trinnløs er best på transport og Fendt Tms er en funskjon som er sammensatt av transmisjion og turtall, som gir et lavere dieselforbruk og slitasje.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

HH: mulig du er inne på noe, men jeg ser selvsagt alle fordelene med CVX/TVT/7500, det er ikke det, men du får jo mere effekttap med trinnløs enn med full-powershift. der er vel en grunn til at store maskiner ikke har 100% hydrostatisk drift eller hur? (leste forresten i en svensk traktor-tidning om kjøperen av sveriges første JD 9030-serie. 7920 med trinnløs var ikke brukbar til tungt arbeid, da var det powershift som dugde, sa han. dette var foresten samme mann som bygde en JD5050, en blanding av litt av hvert)dessuten har vel Valtra en funksjon på sine modeller som gjør at man kan stanse driften helt med alle spaker i gir uten å bruke clutchpedal eller knapp.kanskje vår gode venn TG kan fortelle oss litt om et å gå feil vei, fra trinnløs til semi-powershift?

 

Svein: bremsene på TSA/MXU er bygd på den gamle Fiat-bremsen fra 1975 (80-serie), og det er vel ikke slik at alle Fiatene fra 75 og fremover har måttet reparere bremsene grunna slitasje? altså 80-serie, 90-serie, 66-serie, 94-serie, Winner, L/35-serie osv. (hvorfor finns det ikke en Fiat Looser? he-he...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kan ikke forstå helt at enkelte skal lide av teknofobi. Om 10-15 års tid vil du ha store problemer med å finne traktorer med konvensjonelle girkasser. Trinnløst er framtida. Bare se på fendt, har nå konvensjoll girkasse kun på 200-serien og 2 modeller i 300Ci resten er vario. andre tilbyr og flere og flere modeller med vario. Til og med zetor og andre østeuropeiske merker vil måtte tilby variogirkasser hvis dem skal overleve....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Konrad: Bremsene på Tsa/Mxu er langt fra Optimale, men åssen Fiat bremser har verdt oppigjennom tiden har jeg ikke noe erfaring med.

 

Trinnløst er framtiden for alle traktorprodusenter

som er skal overleve. Men at TG byttet ut trinnløst for noe annet er ikke rart, spørs jo på hva du skal bruke den til, for meg så hadde jeg en Fendt 411 som jeg byttet ut å kjøpte 2 Tsaer, var jo en nyhet som jeg ville prøve. Men for meg som kjører mye transport så er trinnløst tingen. Selvom den kaprer noe mer hester enn ren powershift kasse, så er den jo uslålig på transport, brøyting og strøing. Men skal jo si det at jeg angrer svært sterkt på jeg kjøpte Tsa og byttet ut Fendt med trinnløst.

Men spørs jo på bruken, er jo ikke nødvendig å ha en traktor til 1-1,5mill vis du kun skal bruke den på en liten gård, men kjører du 1500 timer så må du ha trinnløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Konrad: Bremsene på Tsa/Mxu er langt fra Optimale, men åssen Fiat bremser har verdt oppigjennom tiden har jeg ikke noe erfaring med.

 

Trinnløst er framtiden for alle traktorprodusenter

som er skal overleve. Men at TG byttet ut trinnløst for noe annet er ikke rart, spørs jo på hva du skal bruke den til, for meg så hadde jeg en Fendt 411 som jeg byttet ut å kjøpte 2 Tsaer, var jo en nyhet som jeg ville prøve. Men for meg som kjører mye transport så er trinnløst tingen. Selvom den kaprer noe mer hester enn ren powershift kasse, så er den jo uslålig på transport, brøyting og strøing. Men skal jo si det at jeg angrer svært sterkt på jeg kjøpte Tsa og byttet ut Fendt med trinnløst.

Men spørs jo på bruken, er jo ikke nødvendig å ha en traktor til 1-1,5mill vis du kun skal bruke den på en liten gård, men kjører du 1500 timer så må du ha trinnløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kjører Valtra med turbinclutch.. Kan brøyte på trange plasser, lesse talle og krypkjøre, helt uten å være i nærheten av clutchpedalen på flere timer. Helt optimalt når du skal ta igang på jordet med tunge redskaper, og du sparer dekk og drivverk, og piggene i dekka ved brøyting.. Men trengs noen timer tilvenning før du bruker det optimalt. Er bare Fendt og valtra som ha dette...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kjører Valtra med turbinclutch.. Kan brøyte på trange plasser, lesse talle og krypkjøre, helt uten å være i nærheten av clutchpedalen på flere timer. Helt optimalt når du skal ta igang på jordet med tunge redskaper, og du sparer dekk og drivverk, og piggene i dekka ved brøyting.. Men trengs noen timer tilvenning før du bruker det optimalt. Er bare Fendt og valtra som ha dette...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konrad: du kan ikkje samenlikne ein trinlaus girkasse med vanlig hydrostatisk framdrift,som på hjul lastar og dumper. Det er stor forskjell på det. Kan også godt være at du taper litt effekt på trinnløs,men dette er marginalt. Det er gjort testar med identiske JD med powershift og trinnløs. I testen blei det dradd ein 15 tonn hengar, og det blei testa med mange ulike sjåførar bak rattet. Med andre ord ein ganske grundig test. I testløypa var det alltid den trinnløse som kom først fram. Dette uten unntak,og med ca 100 turar gjennom løypa. Ein trinnløs tranmisjon vil alltid ha det mest opptimale giret i kombinasjon med gunstigast turtall med tanke på dreimoment.....For folk som bare har prøvd trinnløs ein liten tur,kan den nok oppfattast litt \&quot\;lat\&quot\;, fordi du er vant med meir turtall og splitting osv. Ein trinnløs traktor \&quot\;flyte\&quot\; heilt fint frammover, og turtallet ligge skjelden over 2000...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konrad: du kan ikkje samenlikne ein trinlaus girkasse med vanlig hydrostatisk framdrift,som på hjul lastar og dumper. Det er stor forskjell på det. Kan også godt være at du taper litt effekt på trinnløs,men dette er marginalt. Det er gjort testar med identiske JD med powershift og trinnløs. I testen blei det dradd ein 15 tonn hengar, og det blei testa med mange ulike sjåførar bak rattet. Med andre ord ein ganske grundig test. I testløypa var det alltid den trinnløse som kom først fram. Dette uten unntak,og med ca 100 turar gjennom løypa. Ein trinnløs tranmisjon vil alltid ha det mest opptimale giret i kombinasjon med gunstigast turtall med tanke på dreimoment.....For folk som bare har prøvd trinnløs ein liten tur,kan den nok oppfattast litt \&quot\;lat\&quot\;, fordi du er vant med meir turtall og splitting osv. Ein trinnløs traktor \&quot\;flyte\&quot\; heilt fint frammover, og turtallet ligge skjelden over 2000...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

var egentlig intresert i å høre meningen fra en som har gått \&quot\;feil vei\&quot\;, mener ikke det er riktig ved f.eks. pressing, jeg ser fordelen med trinnløs i sammen med pto-arbeid. trinnløse kasser som leveres idag har delvis hydrostatisk drift, og etter som jeg har forstått så vil en Fendt Vario ha mer og mer hydrostatisk drift jo senere man kjører er jo naturlig.

 

må legge til jeg prøvd trinnløs (NH TVT) til transport-kjøring, så jeg ser godt fordelen. men så kommer prisen...

 

innrømmer gjerne at trinnløs er fremtida, men at alt annet er galt er jeg ikke enig i. for å sammen ligne litt, tidlig på 60-tallet kom Ford med full-powershift(selectospeed) på Major og dexta. etter 40 år ble full-powershift relansert på \&quot\;mindre\&quot\; traktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

var egentlig intresert i å høre meningen fra en som har gått \&quot\;feil vei\&quot\;, mener ikke det er riktig ved f.eks. pressing, jeg ser fordelen med trinnløs i sammen med pto-arbeid. trinnløse kasser som leveres idag har delvis hydrostatisk drift, og etter som jeg har forstått så vil en Fendt Vario ha mer og mer hydrostatisk drift jo senere man kjører er jo naturlig.

 

må legge til jeg prøvd trinnløs (NH TVT) til transport-kjøring, så jeg ser godt fordelen. men så kommer prisen...

 

innrømmer gjerne at trinnløs er fremtida, men at alt annet er galt er jeg ikke enig i. for å sammen ligne litt, tidlig på 60-tallet kom Ford med full-powershift(selectospeed) på Major og dexta. etter 40 år ble full-powershift relansert på \&quot\;mindre\&quot\; traktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...