Gå til innhold

Traktor til vedkløyver


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på jakt etter en billig gammel men brukbar traktor som hovedsaklig skal brukes til vedkløyver og kappsag, muligens også et lite brøyteskjer/planeringskjer til eget hobbybruk 50-100 timer pr år.

Ser for meg Ford 3-4000, Fordson SuperDexta, MF 35x-135 eller Fiat 450-600.

 

Noen flere merker/modeller som kan være aktuelle?

 

Er det noe spessiellt en må passe på med en slik gammel traktor når den kunn brukes i lett arbeid over lengre tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er på jakt etter en billig gammel men brukbar traktor som hovedsaklig skal brukes til vedkløyver og kappsag, muligens også et lite brøyteskjer/planeringskjer til eget hobbybruk 50-100 timer pr år.

Ser for meg Ford 3-4000, Fordson SuperDexta, MF 35x-135 eller Fiat 450-600.

 

Noen flere merker/modeller som kan være aktuelle?

 

Er det noe spessiellt en må passe på med en slik gammel traktor når den kunn brukes i lett arbeid over lengre tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd Valtra\'\'\'\'n og Fendten fra 2002 og oppover er så dyre. Eneste de er brukanes til er å ha en gamal kløyver bak. Noe i likheten vil bli en Ford 4000 eller en MF 135 e.l. Får du med tett hytte og en liten laster har du traktor lenge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hva med en gammel IH? Eks. 574 som det ligger flere av på Finn nå. 47 l/min og 1000 rpm på kraftutak. Som regel stygge som juling å se på men utrolig lettkjørte med god sving/hydrostatisk styring og synkronisert girkasse. Som en ekstra bonus er det tett hytte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Enig med Arni i at gammel International er en billig og lettkjørt vedtraktor. Men, det er slett ikke alle som har 1000 o/min PTO. Da må den ha to kraftuttakstapper, og mange ble kjøpt med bare 540-tapp. 1000-tappen sitter også litt høyt på traktoren så det kan bli skarp vinkel på leddene i kraftoverføringsakselen. En ulempe med IH er at de som regel er tungstartede om vinteren og derfor avhengige av motorvarmer. Et svakt punkt på dem er kløtsjen, det er sinterkløtsj som slites fort ut ved uvøren bruk og hvis det ikke blir justert dødgang på den. Men kløtsjen er relativt billig og den er rask å skifte. En erfaren mann gjør det lett på en liten lørdag, så sant ikke svinghjulet må planslipes. Et annet svakt punkt på slike IH er håndbrekket, det er som regel oppbrent. Det er et bremsebånd omtrent som på en Igland vinsj som sitter nedi girkassa, og det er litt omstendelig operasjon å skifte det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IH er grei traktor det også, men pga garasjeplassen ikke har mer enn 2,10 i takhøyde ser jeg for meg at den vil bli stående ute og det er ikke aktuellt med hytte på traktoren, derfor jeg tenker på disse \&quot\;gode\&quot\; gamle sliterene

 

Espen\; hva mener du med at motoren sotes ned?

Er dette et vanlig problem for traktorer brukt til mye kløyving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vil anbefale deg ein 135! Finnes mange av dei på markedet og er ein forholdsvis billig traktor, vertfall sett utifrå kva du sit igjen med! Har sjølv 135 som gjekk fram til 2009 med forhausting på eit mjølkebruk, så den har fått kjørt seg, og er like fin, seier noko om kvaliteten.

Eg bruker den no til ved og brøyting for det meste.

Treng ikkje bruke motorvarmar om vinteren (-15), då den startar \&quot\;sommarlett\&quot\; då også :) (utan gløding og, trur den kobla ut for lenge sida)

Eineste du skal passe på når du handler, er at hydraulikken er skikklig og løfter bra tungt uten å \&quot\;hoppe\&quot\;, Be f.eks om å få teste traktoren med noko bakpå. Ellers er det jo det vanlege med lekkasjer rundt motor og under..

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snubber_1

Hei

Jeg har en Volvo 320 som jeg i mange år har brukt til litt brøyting og ved.

Har hydraulisk vedklyver og kappsag jeg bruker på den

Hydraulikken leverer (når den var ny) rundt 28 lpm, og det er ikke så ille.

Har man i tillegg en vedklyver med ilgang, så går det ganske fort å få klyvd opp litt ved.

Har skiftet dysespisser og glødeplugg på den, og den starter greit ned i - 15 C uten motorvarmer.

Den bare går og går.

Er påpasselig med å skifte olje en gang i året da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christoffer_Nilsen_1
Ford 3000 er prima traktor og billige iforhold til MF men pass for guds skyld på at det regelmessig er skifta olje og ikkje minst frostvæske på motoren ellers kan du risikere at det tæres hull innvendig i motoren og vannet går rett i olja. Eg har ein 3000 der dette er skjedd, men eg bruker den som bare det uten å ha kjølvæske på motoren, kan selvfølgelig ikkje bruke den på sumaren men det er ikkje så nøye. Kan stå timesvis å kløyve eller dra tømmer med vinsjen i 5grader og kaldere. Den fekk eg for 7000kr og har au frontlesser så grei å bruke til litt brøyting au.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...