Gå til innhold

Vendegir, John Deere


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en JD 6310 premium der vendegiret har begynt å skape problemer. Saken er den at vendegirspaken spretter ut av possisjon under kjøring og tilbake i nøytral, må ta girstanga innom \&quot\;park\&quot\; og så i gir igjen for å få vendegirspaken til å henge. Dette skjer helst når traktoren er varm. Har blitt tipset om at det kunne være den bakerste av 3 magnetventiler under girkassen som var årsaken, byttet plass på de to bakerste elektromagnetene uten at det ble noe bedre. Er det da selve spaken eller er det en elektromagnet som er kaputt?

Blir takknemmelig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en JD 6310 premium der vendegiret har begynt å skape problemer. Saken er den at vendegirspaken spretter ut av possisjon under kjøring og tilbake i nøytral, må ta girstanga innom "park" og så i gir igjen for å få vendegirspaken til å henge. Dette skjer helst når traktoren er varm. Har blitt tipset om at det kunne være den bakerste av 3 magnetventiler under girkassen som var årsaken, byttet plass på de to bakerste elektromagnetene uten at det ble noe bedre. Er det da selve spaken eller er det en elektromagnet som er kaputt?

Blir takknemmelig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deerer_1
Kan være mikrobryteren som står ved park- posisjonen på girstanga.. Vendegiret skal jo hoppe i fri når hovedgiret settes i park, kan være en dårlig kobling/ defekt bryter her som utløser vendegiret unødvendig..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John_Deere_2
Det er vendegear spaken har vert borti det samme,spesielt når traktoren blei varm.Det har vert en svakhet ,Bytt til den spaken som er i dei nyaste 20 serien traktorane,den er ikke så dyr.Er noen timers jobb ratt og en del av instrument brette må demonteres
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Autoquad+:Jeg har også en 6320, og i den står det samme vendegirspak som i 6310. FK skulle ha 5500,- +mva for spaken, derfor ville jeg undersøke om det kan være bagateller som ligger bak før jeg bestiller ny.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar_1
På min 6420S 2002-modell var det samme problem da jeg fikk traktoren. Den hadde da gått 270 timer. Felleskjøpet fant raskt ut gjennom diagnostiseringen (tror de fikk den til å jukse mes de var inne i programmet) at det her dreide seg om en enkel jordingsfeil. Det var visst fikset på noen minutter. Mulig det er samme problemet du har? Ellers kan det også selvsagt være bryteren på girstanga som nevnt her før. Disse bryterne er ikke gode (sitter samme type på håndbrekket for å tenne lampa og piperen der). Men problemet på min er at vendegirspaken ikke lenger løser ut av seg selv når man setter hovedspaken i P, og ikke at den løser ut i utide. Men dette kan sikkert gå begge veier.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vet du hvor jordingsfeilen var? Jeg tror ikke det er bryteren på girstanga som er årsaken på min, jeg hadde den oppe og den så ut til å fungere helt fint. Vil tippe bryteren er problemet på din 6420?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John_Deere_2
Det er samme spaken på 10 serien og dei første 20 serien traktorer.Ved defekt gammel spak blir dt sett in ny spak lik som det er i siste modellene,denne er mye rimeligare enn den gamle typen.Dersom intresse kan eg skaffe rimelig ny spak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Jeg hadde det samme problemet på min 6410. At det elektronikse vendegiret hoppet ut av possisjon når traktoren ble varm. Det var enkelt, jeg sa klart i fra til FK, dette tar dere på en såpass ny traktor. Jeg fikk da det mekaniske vendegiret fra 20-serein. Noe jeg likte dårlig da, men ble vant med det.

 

TG: De første i 20-serien hadde samme vendegiret som i 10-serien. Men i 2003 en gang kom de med det nye vendegiret og AG spaken ble bygd opp med en slaks plattform for girspaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Opplevde at lasteapparatet,og elektroniske spoleventiler sluttet å virke på JD 6420,05 mod. Nå har FK feilsøkt i 3 heile dager uten å finne feilen. Har noen her opplevd det samme,og evt hva var feilen?? Det røk først sikring,skiftet den,så fungerte det ca 1 minutt,for så å bli heilt dødt.

Er spendt på svaret fra FK.

I sommer når det var nokså varmt,så fikk eg til stadigheit frem feilmelding om at oljen på autopowr-kassen var for varm. Er dette eit dårlig tegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Har vert bortig noe lignende. Men jeg slet mest med girkassa jeg da. Måtte mytte en elektroniske hydralikk pumpa til AP\'en.

 

Jeg fikk opp melding om at hydralikken koket, og måtte stoppe traktoren. Håpløst. Dette spesilet på varme dager. Opplevde av og til at de elektriske spoleventilene ikke ville gi trykk til pressa. Måtte sitte å holde den i gang.

 

Har slitt mye med min 6420s og er byttet i en 6630 nå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Har vert bortig noe lignende. Men jeg slet mest med girkassa jeg da. Måtte mytte en elektroniske hydralikk pumpa til AP\'en.

 

Jeg fikk opp melding om at hydralikken koket, og måtte stoppe traktoren. Håpløst. Dette spesilet på varme dager. Opplevde av og til at de elektriske spoleventilene ikke ville gi trykk til pressa. Måtte sitte å holde den i gang.

 

Har slitt mye med min 6420s og er byttet i en 6630 nå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

KJ:

om eg ikkje tar feil så har du den gamle typen vendegirbryter uten spor og nøytrallys. og dersom du har det så er eg nokså sikker på at det er små elektromagnetar inni som held spaken i posisjon fram eller bak, og at det er desse som skaper problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

T.S: Ja, eg har den gamle typen med magnetar inni. Når spaken sprett tilbake, og eg tar den fram igjen og holder den i posisjon så går traktoren forover - sjøl om spaken ikkje vil henga. Så det er vel sannsynlig spaken som er årsak til problemt da.

Men passer den nye typen vendegir bryter i min 6310 uten noe ombygging, etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om varm olje i AP girkasse før. Det som var problemet var at oljekjølaren var feil på. Det var for liten gjennomstrømning i den pga. ei sveiseperle. Kjølaren blei bytta, og problemet var borte. Men denne blei varm også på vinteren når en brukte mykje hydraulikk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jd har hatt ett dårlig jordingspunkt på vendegir spaken,prøv og jorde spaken bedre.

Var det på naboen sin. og 10 og 20 serie har samme vendegir fram til 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg vil takke for alle svar. Jeg har funnet ut at det sannsynligvis er elektro-magneten i spaken som er problemet. Så hele spaken må nok byttes siden det ikke er mulig å få delene som er inni, kun komplett spak.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Mener jeg leste i BG for en tid tilbake om et tilsvaende problem. Der var årsaken støv på magnetene inne i bryteren. Mener han løste det ved å ta bort mansjetten på spaken og spraye elektrospray inn til magnetene. Er ikke helt sikker på dette, men det kan være et rimelig forsøk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det viste seg til slutt at el.spoleventiler,og lasteapparat og trepunkt`n,altså heile hydraulikksystemet måtte kalibreres oppat på 6420,for å få liv i det hydrauliske systemet att.

Årsak,ukjent??? Noen som kjenner til lignan tilfeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg har lagt en egen jordledning fra spaken og til gods. Å leite etter en jordingsfeil som kommer og går, som i dette tlfelle er som å leite etter nåla i høystakken! Har lurt på å koble de to ledningene som går fra elektromagneten i spaken inn på tenningen, siden det virker som om det er strømtillførselen til magneten som blir brutt. Når spaken spretter tilbake og ikke vil henge når jeg tar den fram igjen, da går traktoren likevel fram mens jeg holder spaken inne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...