Gå til innhold

Hydraulikkproblem JD1140


Gjest

Anbefalte innlegg

Under arbeid med vedkløyving skiftet hydraulikken karakter fra å være myk, fin og jevn til å bli "hakkete". Første tiltak var å redusere turtallet på motoren fra 13-1400 til vel 1000 o/min. Problemet ble midlertidig borte, men kom etterhvert igjen. Turtallet ble senket til tomgang, problemet ble midlertidig borte, men kom tilbake på samme vis. Andre symptomer: Trepunkten hakker seg opp, går jevnt og fint ned.Så langt tenkte jeg tett filter/sugesil, men så oppdaget jeg at styringen er normal mot høyre, men tung og ujevn mot venstre.

 

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Under arbeid med vedkløyving skiftet hydraulikken karakter fra å være myk, fin og jevn til å bli \&quot\;hakkete\&quot\;. Første tiltak var å redusere turtallet på motoren fra 13-1400 til vel 1000 o/min. Problemet ble midlertidig borte, men kom etterhvert igjen. Turtallet ble senket til tomgang, problemet ble midlertidig borte, men kom tilbake på samme vis. Andre symptomer: Trepunkten hakker seg opp, går jevnt og fint ned.Så langt tenkte jeg tett filter/sugesil, men så oppdaget jeg at styringen er normal mot høyre, men tung og ujevn mot venstre.

 

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 5510_1
Har samme problemet på min 1140, er i følge verksted på FK en indre lekkasje i hydraulikksystemet. Reparasjon til ca. 15 - 20 tusen, jeg har ikke reparert så nå har problemet blitt verre og løftearmene lever nærmest sitt eget liv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Det er mulig spørsmålet er elementært, men har vedkløyveren din sentral som er beregnet for eldre John Deere, med lukket senter hydraulikk? Ellers har du to muligheter: Bygge om sentralen på kløyveren, eller bygge om returen på traktoren.

Enten må du kjøre returen inn i et uttak på returfilteret under høyre side av bakkroppen. Ellers kan du montere et nytt returfilter og kjøre returen direkte til hydraulikkpumpa. Det siste er egentlig det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Oddbjørn:

 

Jeg vet ikke om sentralen på kløyveren er bygget for eldre John Deere med lukket senter hydraulikkpumpe. Den har tidligere vært brukt på en Ford 4000 og en eldre MF. På min 1140 har jeg fri retur rett i filteret med iso-kobling. Jeg puttet returen fra vedkløyveren rett opp i oljepåfyllingshullet fordi returslangen fra kløyveren mangler iso-kobling. Mener du dette er årsaken, eller hvertfall medvirkende? Jeg har ikke veldig god greie på hydrauliske prinsipper. Kan du forklare meg forskjellen på eldre JD hydraulikk og \&quot\;vanlig\&quot\; hydraulikk?

 

Har dette noe med styringen å gjøre også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Eldre John Deere tåler ikke å gå på kontinuerlig hydraulikkdrift med returen rett i oljepåfyllingen hvis ikke sentralen på redskapet er bygget om til lukket senter.

Bruker du samme kløyveren på gammel Ford og MF så har kløyversentralen garantert \&quot\;åpent senter\&quot\;.

Har redskapet lukket senter så får du ikke brukt den på andre gamle traktorer enn John Deere. Forden eller MF\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'\'en vil da stå og presse og stønne på overtrykk når vedkløyverstempelet står stille. Olja vil bli varm og pumpa blir skadet.

Årsaken er som følger:

 

På vanlig åpent senter hydraulikk, som de fleste eldre traktorer og mange nyere har, pumpes olja rundt og rundt i systemet hele tiden. Pumpa tar olje fra tanken, og sender den gjennom alle forbrukerne etter tur. De er koblet etter hverandre i en \&quot\;kjede\&quot\;. Hydraulikksentralene er derfor \&quot\;åpne\&quot\; så olja fritt kan gå videre til nestemann hvis ingen olje skal brukes til noe.

Det blir omtrent som om du tar hageslangen din og lar den stå og renne rett ned i brønnen, så det samme vannet pumpes rundt og rundt.

 

På \&quot\;lukket senter\&quot\; hydraulikk, som var på eldre John Deere, er derimot alle ventilene stengt når ingen funksjon brukes. Pumpa vil da bygge opp trykket til sitt makstrykk og kobler seg deretter ut automatisk. Det blir omtrent som en trykkluftkompressor. Når du åpner en ventil så trykket synker, så starter kompressoren automatisk, og stopper igjen når trykket er oppe igjen.

 

John Deere TIL OG MED 50-serien har en matepumpe i bakkroppen som mater olje framover til et reservoar foran radiatoren. Selve hydraulikkpumpa sitter foran motoren, og henter olja fra dette reservoaret. Feilen med John Deere TIL OG MED 40-SERIEN er at matepumpa bak har mindre kapasitet enn hovedpumpa foran. Når du bruker mye olje over tid så vil hovedpumpa tømme reservoaret, og hydraulikken begynner å fuske. Olja vil da bli igjen bak i transmisjonen og kommer ikke fort nok framover. Det blir omtrent som om du legger hageslangen på bakken noen meter fra brønnen og lar den ligge der så vannet renner utover. Da siger ikke vannet fort nok inn i brønnen igjen. Etterhvert blir brønnen tom, og trykket blir borte.

 

På redskaper som er beregnet for lukket senter så sirkulerer det olje kun når funksjonene brukes. På vedkløyveren med lukket senter så stopper oljestrømmen når stempelet står stille. Mellom hver vedkubbe så får pumpa et pusterom, og reservoaret fyller seg opp igjen. Har kløyveren derimot åpent senter så sirkulerer olja hele tiden om stempelet går eller ikke, og reservoaret går tomt. Da svikter også styringa og all annen hydraulikk.

Kjører du derimot returen inn i returpluggen på filteret under traktoren så går oljereturen direkte til reservoaret igjen. Hovedpumpa vil derfor være med og mate seg selv, og reservoaret vil aldri gå tomt. På John Deere 50-serie kom det en større matepumpe som klarer å holde tilstrekkelig med olje i reservoaret hele tiden. 50-serien skal derfor tåle å gå med kontinuerlig pumping men det er ikke ideelt for den heller.

 

 

For å gjøre en lang historie kort så må du enten kjøre returen direkte til filteret, eller så må du få bygd om sentralen på vedkløyveren. Det gjøres ofte ved å skifte en plugg i enden av sentralen. Da må den imidlertid bygges tilbake igjen når den skal benyttes på \&quot\;vanlige\&quot\; traktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar_1
Imponert over forklaringen din her også! Har lurt på dette jeg også. Kan vel ikke forklares på en bedre måte dette tror jeg. Kjempebra at du tar deg tid til å svare på alle spørsmål her inne på en seriøs måte!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Takk for strålende forklaring, Oddbjørn!

 

Nå har jeg fått brukt traktoren endel etter vedkløyver-historien og den begynner å \&quot\;komme seg\&quot\;. Trekkstengene går som de skal, toppstaget går jevnt inn og ut og styringen nærmer seg normal funksjon. Virker som det har blitt en masse luft i systemet som etterhvert kommer seg ut. Jeg kommer til å gjøre som du foreslår\; å koble vedkløyveren med retur rett på filteret, så får jeg se hvordan det går da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg vil bare komme med en tilleggskommentar:

 

De fleste anleggsmaskiner, skogsmaskiner og mer moderne traktorutgaver har nå lastkjennende hydraulikk.

På et slikt LS eller Load Sensing system slapper også pumpa av når det ikke trengs olje. Hensikten er å spare krefter og unngå varmgang. Men pumpa kobler nå ut på et lavt hviletrykk i stedet for på maksimalt trykk som gamle JD gjorde. Det blir nesten som hjertet vi har i brystet, hvor mengden som pumpes avpasses etter behovet. Men på både mennesker og maskiner kan det oppstå feil med dette systemet. Det kan bli problemer i selve pumpa eller med systemet som styrer pumpa. Resultatet blir at blodet eller olja ikke lengre pumpes dit vi ønsker at det skal, hverken med den ønskede mengden eller det ønskede trykket........ God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Christiana_1

Hei

Oddbjørn sier oljetrykket på eldre John Deere bygger opp trykk, for så å koble ut når ingen hydraulikk brukes. Jeg lurer på hvilken \&quot\;ventil\&quot\; som sørger for å koble ut, og hvor den sitter. Jeg mistenker at den kjører fullt trykk hele tiden, da jeg merker motoren jobber lettere med en gang jeg begynner å bruke laster el. annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Hei, ventilen sitt frame i pumpa, Men jeg tror feilen er lenger bak,indre lekasje,sån at den ikke opparbeider trykket sitt til 190 kg. for eksmpel i sentralen til frontlasteren. Olja passerer til retur i frotlastersentralen,men når du bruker lasteren og kjører sylinerenene til ende klarer du å få opp til max trykk sånn at puma kobbler ut og motoren går lettere. Hadde en sånn feil på min 2140, ( En liten O-ring på blokeringspluggen for å stenge for fri retur,) Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Knartgubben

Hei, og takk for nyttig informasjon. Virker som du har skikkelig peiling , og har da følgende problem:

Lekkasje rundt aksling på pumpe i front. Har plukket den av og konstatert at det lekker ut av hullet v siden av akslingen. Har dette samme funksjon som en vannpumpe, at det lekker ut av hullet når pumpa er gåen ? Simmeringen virker inntakt og fin, den var forøvrig trykt ut / løs da jeg plukket ut pumpa. Gjorde rent, satte på plass men fortsatt lekkasje.

Info ønskes !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...