Guest Anonym Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 Vuderer en slik traktor Er ute etter andres posetive og negative erfaringer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 Vuderer en slik traktor Er ute etter andres posetive og negative erfaringer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 MF generelt, og 3000 serie spesielt, er en traktor for MF-entusiaster. De som liker MF sier traktoren er bra og driftssikker. De som er litt mer nyanserte og kanskje har prøvd flere merker liker dem ikke. Det vil si, førerkomforten var førsteklasses i 1986. Men det finnes neppe noen traktorserie i nyere tid som har vært mer plaget av havari og reparasjoner enn MF 3000. Det er en grunn til at bruktverdien er lav, og forhandlere av andre merker kvier seg for å ta dem i innbytte! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest km_1 Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 Stemmer det,men her er det jo snakk om ein dynashift. Har kje vært dei store problemene på dei girkassane. Av negative ting så må nevnast transmisjonsstøy, dieseltørst og hopper alt for mykje etter vei. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 At traktoren hopper etter vegen er ikke MF sin feil. Den er 6-sylindret og har lang akselavstand, riktignok ikke så lang som gamle JD og IH. De fleste traktorer som hopper etter vegen blir mye, mye bedre hvis en ettermonterer gassakumulator på frontlasteren. Koster bare 1500-2000 kr hos TESS m.fl. Den største årsaken til hopping er at dekkene og felgene er urunde. Jekk opp traktoren og snurr hjulene mot en verkstedbukk el.l. så skal dere se at mange hjul kaster 20-30 mm. Om både dekket og felgen er urunde så kan det hjelpe å vri dekket en halv runde på felgen. Har felgen løs felgplate så løsne den og se om det går an å slipe bort litt på den sida hjulet buler, og sveise på igjen litt på andre sida. Litt eksperimentering her gir meget gode resultater! Perkins motorene er generelt ikke spesielt bra, har lett for å bruke endel olje, blir fortere utslitt enn de mange konkurrenter og veivene knekker. Case IH har aldri hatt så mye motorproblemer som de hadde den tida de brukte Perkins. (MX-C og Cx-seriene.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest km_1 Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 Det er på mf 4 syl eg snakke om.Og det er litt MF problem. Kort akselavstand og vektfordeling har litt av skylda.Har aldrig kjørt feks. Valtra eller JD som har store hoppe problem.Og dei har vel samme problem med litt kast i dekk og felg dei og.Hjelper med demper på laster(hvis en har laster da) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hallvar_1 Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Hei. Har jobba med MF i 9 år no, og en vil meine att 3000 serien etter 91 mod er noke av dei mest driftsikre traktorane. Det e den berømte A-B kassa det som har laga dårleg rykte for 3000 serien. Dei traktorane som har Dynashift har det omtrent aldri vore nokke kluss med, anna en normal slitasje. Har en 3085 som har gått snart 11000 timar, og på den har det aldri vore løyst en skrue på motoren, og ellers ikkje anna enn normalt vedlikehald. Dette med hopping har med hjula og gjere, og det er same produsentane av både dekk og felger på fleire merke, så det problemet kan nokk ikkje MF lastast for aleine..... Vedr. Dynashift, var bort i ett tilfelle i fjor med en dynashift som slura, og den skulle overhalast, men det var ingen av i Eik kjeda som turte å ta på sej den oppgava pga. ingen erfaring med Dyna. og DYnashiften har vore produsert sidan 92. Det seier sitt om den........ Ole Magne\; Har du lyst, har du lov.. Kjøper du 93 94 mod så kan eg løve deg en god traktor, få gjerne med deg en som kjenner MF når du ska kjøpe. Der er ikkje meir feil på 3000 serien enn noke anna merke frå dei åra. Du kan ta en 91 mod 3000 og sammenlikne med andre merker, og sjå ka dei kan tilby.. ELC, Vendegir osv....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest km_1 Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 E ein heilt grei traktor 3000 serie med dyna. Men du må lenger ut på landet med den at det ikkje er nåken i eik kjeden som har hatt oppe ein dyna kasse.Det er ein \"\;normal\"\; kasse med fira hurtiggir og vendegir.Trur nok det er ein bra kasse,men har nok vært skruing på dei og....Men som Hallvar seie så e det ikkje nåke større fare med å kjøpe denne kontra andre tilsvarande merke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hallvar_1 Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Jau, Dynashiften har det ikkje vore mykje trøbbel me... Kan du nemne andre merke som hadde 4 trinns hutiggir i 1992 ?? Kan vere JD, men dei kom vel i 1993... MF har vore forut si tid i utviklinga, men kansje litt for snare å lansere enkelte ting... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest km_1 Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 MF var forut for sin tid både då 3000 blei lansert i 87,og når dynaen kom.JD fekk fira hurtiggir på tilsvarende traktor i 92,men hadde powershift kasse lenge før det på større traktorar.Poenget mitt var at du ikkje må påstå at det aldrig har vært skrudd på ein dynakasse,men ser at du har begrensa det til \"\;lite tull med\"\;.Enig i den.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ove_Bonde_1 Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Til Halvard eg har Ford 8340 SLE og denne er reg 25 Juni 1992 og denne har 4 trinns hutiggear. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest km_1 Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Jd kom og med cluth fritt vendegir i 92 med 6000 serien. MF hadde vel bare forvalg langt ut i 6100 serien...Men meiner fortsatt at 3000 til MF var forut sin tid i 87.Med tanke på førarhus/komfort,design, datatronic osv... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MFgutn_1 Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 ja, men kom ikkje Case IH 5140 og modellene med det rundt 1990? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest AS_1 Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 JD hadde fullpowershift allerede på US moddelene på tildig 70tallet.Eller var jo case IH tilig ute med kløtjfritt vendegir å 4trinns powershift på 5100serien i 89/90 og fullpowershift i magnum i 89.Tysk JD i 91 med 6000serien,40 serie ford med 4trinns powershift i 91,å kløtjfrittvendegir i 94.30 serien til ford hadde vel også fullpowershift når den kom i 89,tror jeg.Fiat hadde vel også powershift i de store 90serie moddelene.Dette er vel rundt 20 år siden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hallvar_1 Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Hehe... Mange avporinger i tema her.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted February 9, 2008 Share Posted February 9, 2008 Hallvar og andre MF fans nytter det ikke å diskutere med, en ekte MF-patriot er oppvokst på en gård hvor både bestefar og far var totalkunde på EIK. De har derfor sjelden vært borti så mye annet enn MF. Alle merker har sin fanklubb, men MF gutta er de mest trofaste, omtrent som en religion. Jeg har en forsikringstakstmann i familien, og han er skremt over hvor mye maskinskadetilfeller det har vært på MF de siste 20 åra. Jeg og han er egentlig JD fans, men han sier at han er imponert over Valtra. Da garantien på dem går ut etter 5 år og de tegner maskinskadeforsikring er det visst sjeldent med store havarier på dem. Og de går MANGE timer de fleste finnene! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted February 9, 2008 Share Posted February 9, 2008 Det er helt typisk for Hallvard &\; Co at de tror MF var først ute med f.eks 4-trinns powershift, og så blir det i løpet av 4 innlegg ramset opp 5-6 traktorer som hadde fler-trinns powershift og \"\;ordentlig\"\;, kløtsjfritt vendegear mange år før MF. \"\;Amerikanerne\"\; kan vi riktignok se bort fra, da de fleste der har hatt full powershift med 8-16 trinn i 30 år. Men av de \"\;europeiske\"\; så var nok Case Maxxum 51--- i 1989 først med 4-trinns powershift og elhydraulisk vendegear betjent med en liten hendel på rattets venstre side. Den transmisjonen (som ble overtatt av Mc Cormick) girer steinhardt, men har vært svært holdbar. Mange konkurrenter sleit for å hamle opp med den girboksen. Riktignok er 16 trinn litt for lite i dag. Men i 1989 var den rå!!!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hallvar_1 Posted February 10, 2008 Share Posted February 10, 2008 Til deg Oddbjørn..\; Greit nokk eg harr trua på MF, men eg har styrt på sopass lenge i dette yrket no, att eg har mine kontakter i hos dei fleste landbruksverksteda. Og det er jamt over like mykje havari og trøbbel på alle merker. Valtra kan nokk ha mindre skader, men er det i prosentvis av markedsandelen eller?? JD,MF og NH er av dei mest selde merka, og det vil nokk merkast på statistikkene også. Og sidan takstmann er JD fans, så får du kansje høre berre det som passer........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest je_1 Posted February 10, 2008 Share Posted February 10, 2008 Veit dåken kvifor det ikkje blir produsert brødristerar i england? Dei får dei ikkje til å lekke olje! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hallvar_1 Posted February 10, 2008 Share Posted February 10, 2008 He he..... \;) Det kan vere en årsak ja.... Men du Funnyboy... mf 3095 er nokk ikke produsert i england, den er produsert i frankrike. og de modellane er tette. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted February 11, 2008 Share Posted February 11, 2008 Du TG: Cormick CX-seriens forløper er faktisk ikke 85-serien til IH men 74-serien, og den tror jeg kom i 1972. Da var den ganske moderne, med synkroniserte gear, hurtiggear og hydraulisk PTO kløtsj. Våte skivebremser med automatisk etterfylling av transmisjonsolje i bremsebeholderen (som 20-serie JD), og en \"\;god\"\; hydraulikk (dengangen). Samme traktorskrotten var jo i Volvo 500. og 22--. Det var et bra chassis i mange år, minimalt med tull med bremser (bortsett fra elendig håndbrekk). Hydraulikkpumpene holder stygglenge på dem, det er fordi den ligger neddykket i olja og ikke overopphetes. 4200-serien hadde en merkelig synkronisering som skapte mye trøbbel, 85-serien vil jeg påstå var den beste av disse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted February 12, 2008 Share Posted February 12, 2008 International 74-serien er forløperen til alle de andre nevnte. Studer traktorkroppen så ser du det helt tydelig. Selve girkassehuset og bakakslene ser helt like ut fra IH i 1972 (og volvo 500) til og med Cormick CX. De første engelske IH hadde gearstengene på venstre side. På senere 4200 og CX utgaver er hullene for gearoverføringene på venstre sida fremdeles der, men plugget med \"\;frostplugger\"\;. Gearhuset ble fremdeles produsert i gammel utgave for bruk i \"\;u-landstraktorer\"\;. Det var også en trinnløs hydrostatdreven IH kalt Hydro 85. Den er basis for den svenske skogsmaskinen Bruunett 578, det satt faktisk en komplett IH traktorkropp inni det grønne chassiet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted February 12, 2008 Share Posted February 12, 2008 Til TG og oddbjørn.Dåke har vært kjempe flinke til å hjelpa Ole Magne med sitt traktorvalg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest eirsau_1 Posted February 29, 2008 Share Posted February 29, 2008 Heisann! Kjøpte en MF3095 i høst, egentlig veldig godt fornøyd med den. Det jeg IKKE er fornøyd med er oppfølging ifra selger etterpå. Dynashiften min sluttet og virke for 2 1/2 mnd.Oppdaget en jordfeil litt før jul, etter gjentatte tlf og lovnader ifra selger så skjedde ikke noe. Jeg gikk lei og bestilte en mekaniker ifra samme kjede men nærmere mitt bosted. Han kom og konstaterte at det var Autotronicen som var defekt. Selger ver ikke villig til å dekke noe av kostnadene. Så de måtte jeg ta selv. Har nå bestilt ny Autotronic (Oppgraderingskit til 6200-serie) Ville ha sjekket om denne var byttet før jeg handlet. Da dette visstnok er en sykdom på 3000-Serien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.