Gå til innhold

Ettårig raigras i dårlig overvintra eng


Gjest

Anbefalte innlegg

Har ein del areal der originalenga er temmeleg tynn etterkvart. Framleis har ikkje ugras/villgras teke overhand. Vil det ha noko effekt å så dette arealet med raigras for å auke avling? Kva jordarbeiding kan ein nytte viss ein vil behalde gamleenga?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1

Jeg anbefaler enten full runde med pløying (eventuelt brakking og fresing), eller direktesåing uten noen form for jordarbeiding. Mellomting fungerer etter min erfaring dårlig. Bakdelen er at du nå begynner å bli sent ute. Skal man direkteså bør det etter min mening helst gjøres mens jorda fortsatt er frossen.

 

Vårsådd raigras ser du mest til i andre og tredje slåtten. Skal du likevel brakke til høsten er det i såfall kun på andreslåtten du under normale omstendigheter får glede av det du sådde.

 

Vurderer du å ha enga et par år til bør du så flerårig raigras. Har man en mild høst og vinter som i år, har du beiter nesten til jul, og ei eng som varer i to år ekstra. Det er året etter at du reparerte enga at du virkelig får effekt. Husk å få frø som passer til formålet (ikke raigras beregnet på beiting, da disse sortene konkurrerer for dårlig).

 

Jeg har slutta å bruke ettårig til reparasjon. Enten snur jeg enga helt, eller så reparerer jeg med flerårig de gangene jeg mener oddsen er i min favør (reparering er litt lotto, men kan til tider gi godt betalt for innsatsen.)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...