Gå til innhold

Små firkantballer og salg av det.


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tenkt på og starte eget firma som hovedsakelig skal drive med firkantballer. og leiekjøring av alt jeg får til. Men jeg lurer da på om det er mest lønnsomt og starte med store eller små firkantballer ?

Har det meste utstyr til små firkanter. men hvis jeg skal begynne med store firkantballer så må jeg innvestere i rimelig dyr traktor og presse.

Er det noen som veit hvordan de små firkantpressene virker ?

Er det forskjellig størrelser på pressene etter som hvor stor og tung firkanten skal bli ?

har prøvd og lest litt om det. men finner lite.

Jeg personelig hadde tenkt og drive med firkanter på ca. 50 Kg og pakke det i plast. og selge.

Marked på det er det noen som veit det ?

 

Alle svar mottas

Takk på forhånd : )

 

Mvh.

Per Sagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1

Det er nokk mest kjøring og få på ei stor presse, men og mer kapitalkrevende å kjøpe.

Viss du starter med små firkantbunter trenger du i første omgang ikkje pakker da det er størst etterspørsel etter tørrhøy i denne størelsen. Vekt avhengiger av lengden på ballene og det kan på dei fleste pressene justeres. Skal du starte med dette er mf1839 kremen av presser, produseres av hesston som lager og er kjente for store firkantpresser. Ikkje press bunter på meir en 30-40kg da det begynner å bli tungt nokk og stable. Det med lengden er og viktig og ta hensyn til at dei passer godt inn på ein semitrailer. Når høysesongen er over er det bare til å begynne på halm......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Takk for svar.

 

Jeg hadde tenkt og tørke det ute på jorde også pakke det i plast.

Jeg trudde hest eiere og andre dyr vart foret på slik grass jeg som bare vart tørket på jorde ?

Man må selfølgelig tørke det i flere omganger da.

dem kjøper vel sånn for som bare blir tørket på jorde.

selge slik til ridesentere og sånn.

er det plast pakker og få til de små firkantene ?

eller må man opp på den store pakkeren til store firkanter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forpro_1

Hei Per,

 

det er nok noe mer komplisert enn hva du her fremlegger. Å produsere fôr til hest er på mange måter mye mer komplisert og krevende enn annen fôrproduksjon. Flere ting kan gå galt, krever forståelse og innsikt – og kunnskap i hvert ledd av produksjonsprosessen. Det er en mulighet å tørke til høy på bakken – men av de siste ti sesongene er det vel kun en eller to sesonger her på Østlandet hvor dette har vært mulig. Da kreves det en høytørke for å få god nok kvalitet. For å kjøre effektivt inn på tørka må du da i tillegg har en lessevogn

 

Et annet moment er at om du vil kjøre plastpakkende små baller – så er det nok et marked for det. Utfordringen er at du bruker såpass mye mer plast pr. balle enn ved stor ball gjør. Med de økte plastkostnadene som vi ser nå blir det kanskje for dyrt til at du får noen omsetning på det i det hele tatt.

 

Om du tenker på å produsere fôr til hest vil jeg anbefale deg å lese deg opp og kontakte produsenter som kan dette. Det er mange i Norge som hevder de kan, men det er dessverre ikke så mange som egentlig vet nok om det. Drar du til Sverige for eksempel må du ta eget sertifiseringskurs før du kan produsere fôr for hest til salg. Som nevnt over er prosessen tilsynelatende veldig lik, men på enkelte områder skiller den seg klar fra for eksempel fôr til storfe og sau. Nettopp disse ulikhetene er avgjørende for kvaliteten – og igjen stor betydning for hestens evne til å prestere.

 

Det blir nevnt her at MF pressa til småball og den er nok den beste. Det finnes et belgisk system som har bygget denne pressa sammen med en pakker til èn maskin. Den har jeg har tro på. Mener den lå på ca. en halv milion. Utfordringen er at det ikke er noen som forhandler den i Norge. Du kan importere den selv, men da er det spørsmål om reservedeler og service. Og når du står der og pressa har gått i stykker, gresset ligger på bakken – da er det snakk om timer ikke dager før alt er tapt.

 

Således vil jeg anbefale deg å vurdere en storballe presse. De koster noen kroner. Med en ok pakker er du oppe i en til to millioner, pluss traktor(-er). Traktoren må du nok opp i en 140-200 HK for å trekke en slik presse greit – gjerne mer om du vil ha mer tempo på det ved for eksempel pressing av halm. I tillegg kan det hende du må ha river og vender, samt evt. slåmaskin for å kunne tilby hele spekteret.

 

Hvor stort har du tenkt på å gjøre dette? Hvor i landet er det du holder til – og hvilken erfaring har du med hest fra før? Har du noen kunder du kan starte opp med fra dag en eller begynner du fra skratch?

 

Lykke til uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ja jeg begynner helt fra skratch.

Det står egentlig og vurderer på om jeg skal begynne med små firkant eller om det blir rundball. jeg har jo traktor med laster og 90 hk det holder til en litt eldre rundball presse mener jeg. for jeg tenker og ha presse og pakker vær for seg. som 2 enheter liksom.

Jeg har ingen kunder jeg kan starte med.

men er det noen som har noen forsalg til hvor jeg kan hendvende meg hvis jeg skal selge rundballer som ensilage og halm baller ?

 

Takk for svar Forpro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...