Gå til innhold

fendt


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest kvegard

Vario er navnet på den trinnløse girkassen på fendt. Enkelt og greit.

 

Tms er den såkalte \&quot\;kjørepedalen (Gasspedalen)\&quot\; der du justere inn en hastigheten og turtall. Du bruker kørepedalen til å justere farten og evt turtall med. Eller du kan bruke selv joystikken du har i armlenet til å gjøre det samme. Du kan justere det turtallet du vil ha da, om den skal gå eco, power osv (om jeg ikk tar feil). Da fårgår det en kominikkasjon mellom turtall og girkasse.

 

Dette var det jeg kom på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tms betyr at girkasse og motor er \&quot\;kobla\&quot\; samen. Traktoren vil alltid finne rett turtal i forhold til belastning ol,og vil prøve å jobbe mest mulig \&quot\;økonomisk\&quot\;. Dette har John Deere alltid hatt på sin trinnøse kasse. Men på vario tms får du og kjørepedal med på kjøpet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Variotms som det heter nå(Tractor Management System)som det kalles: Vario er den trinnløsgirkassa mens tms funskjonen er:

 

I grunn med tms er at du skulle jobbe så mest mulig økonomisk som overhode mulig, traktoren finner sjøl den mest optimale utvekslingforholdet mellom motor og girkasse som reguleres automatstisk opp til det optimale nivå. Og der motstanden går opp vil turtallet gå opp på et nivå som samtidlig girkassa gjør en utveksling for hold hastigheten.

 

men egentlig med tms, så er det eneste du trenger å gjøre er å bestemme hastigheten resten tar tms funskjonen hånd om, du bruker enten kjørepedal eller joystick på høyere sidekonsoll. Med kjørepedal kan du sette maksimal hastighet noe som er fint når du arbeidet forgår i en lavere hastighet som foreskempel, brøyting, strøing, strenglegging, grasshøstning osv. Alt fikser tms`en er riktig innstilt. Noe av grunnen til at jeg kjører fendt er kvalitet, girkasse og holdbarhet. Så nå håper jeg du har forstått litt med tms og vario..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym
vario er jo den trinnløse girkassa på de ganske nye fendt traktorne tms står for:(tractor managnet system) som hjlper deg til og få den perfekte giringen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...