Gå til innhold

pris leigekjøring


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Magne_1

Syns forsåvidt at de priser som TG oppererer med er greie. Kunne jo såklart vært høyere. Se bare hva en elektriker tar i timen, og han trenger jo kun å ha en el-drill... Men dette er jo et problem som gjelder både landbruksnæringen og anleggsbransjen.

Kan hvor jeg bor leie en 22 t Cat til ca 800 kr/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1

TG: Du trenger ikke gjøre noe som helst. Jeg ville bare gi utrykk for at holdnignen din er ganske passiv i forhold til å prisette arbeidet vi gjør. som jeg sa så er nok konkuransen hard på jæren og derfor er prisene lave.

Når det gjelder dine forsikringer så er ikke det mitt bord, men etter det jeg ser får du ikke betalt for de første 16(?) dagene og sannsynligvis bare 60% utbetalt resten av det første året hvis du blir langtidsykemeldt. Uansett så er det smart for alle å tenke på forsikringer ved sykdom.

sender deg noe på e post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TG\; Jeg holder nok til mye lengre nord i landet enn du forespeiler. De prisene jeg har forespeilet er helt vanlige her oppe i nord. Jeg er nok godt voksen, har familie og flere barn og forsørge. \&quot\;Hus og heim og Volvo stasjonsvogn.\&quot\; Jeg er helt avhengig av å ha disse prisene for å oppnå vel 30.000 i måneden i inntekt. Hvorfor skal jeg tjene dårligere enn en rørlegger eller en i \&quot\;kassa på Prix\&quot\; Jeg kan ikke risikere å bli syk uten inntekt når jeg har 25.000-30.000 i privatutgifter i måneden. Barna mine må ha mat og klær likevel. Derfor må jeg rekne meg inn sykelønn i karensdager og utgifter til pensjon. Jeg kan skade meg å bli arbeidsufør i morgen. Pensjon er ikke bare alderspensjon. Det er synd viss denne \&quot\;bransjen\&quot\; skal blir ødelagt av unggutter som kjører pappas traktor, bor hjemme på gutterommet og stort sett trenger å tjene til Cola, snus og mobilregninga.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TG: Siste del av forrige innlegg var ikke personligt ment, det var bare et hjertesukk over noen som prøvde seg heroppe for noen år siden. Kjøpte og leaset utstyr i øst og vest. Kjørte billig og døgnet rundt. Det gikk helt til utstyrer var nedslitt men ikke nedbetalt. De fikk til slutt ikke ut plast, såvarer eller diesel. Langt mindre reparert utstyret. Til slutt kom banken og tok restene mens de satt igjen med restgjelda. Prisen på presset og pakket rundball sprett opp 50 kr/ball over natta da de \&quot\;ga seg\&quot\;.

Poenget mitt i denne diskusjonen er at det må være en sunn økonomi i det vi driver med. Kundene våre er best tjent med å ha en stabil landbruksentreprenørbransje som kommer tilbake år etter år og som har tid og råd til å gjøre en god jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Leste litt over innleggene her.

Og HK\; det undrer meg hvordan noen har råd til å leie deg til ca 500 kr/t uten redskap??

---

Skrev et innlegg her for litt siden der jeg sa at jeg kunne leie en 20t Cat til 800 kr/t. Var feil, skal være mellom 5-600 kr/t.

---

 

Bønder som blir syke får vel ca 1100 kr/dagen fra Landbrukskontoret i sykepenger de første

16 dagene inntil man begynner å få penger trygdekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at prisene varierer sterk ifra distrikt til distrikt. Driver ikke så veldig aktivt med grasslåing, men prisene her vet jeg litt om:

Butterfly: Vel 1400,- timen.

4-meters slep 650-700 kr timen.

 

Noen kjører for pris per dekar.

 

 

20 tonns graver ligger på ca 800-850 pluss flyttekostnader her, men så tar de seg betalt for hele dagen om maskina går bare halve tida.

Utstyret vårt brukes så få timer i året i forhold til en graver at timeprisen blir høyere.

Til slutt. Jeg leier meg ikke ut med bare traktor og mann. Har utstyret sjøl. Prøver å beregne rett kost på redskap og ta prisinga etter det. En kniv i kantklipperern koster vel 200kr, og det kan jo gå en 7-8 kniver på en lang dag hvis det er steinete vegkanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor dere som får tak i diesel til 5,50?? Mener jeg har passe god rabatt på dieselen jeg får, men betaler likevel 7,80/L inkl mva uten fraktavgifter.

Har selv 2 stk Fiat, F140DT og G210. F,en kjøres ikke under 450,-/t og G,en går for 600,-/t. Gjelder uansett utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Det har vel noe med fraktutgiftene ut i distriktet hvor mye man må betale for diselen.

Gir selv omkring 5.50,- pr liter, og da har Statoil ca 14 km å kjøre.

Anleggbransjen har vel de samme problemene som landbruksnæringen med å få en ordentlig timespris.

 

HK: du sa at etter disse \&quot\;ungguttene\&quot\; gikk konkurs økte prisen på presing med ca 50 kroner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig diesel hjå døkk gitt!!!

Såg i avisa her ein dag,at det kom eit \&quot\;ramaskrik\&quot\; frå ein som har fyllt avgiftsfri diesel på statoilstasjonen her. Pumpepris: 9,12 kr pr liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange interesante synspunktre og innlegg i denne debatten. Noen svar.

 

Jeg beregner meg fortjeneste for å få litt betalt for det arbeidet som ikke kan direkte faktureres kunde. Vask, vedlikehold, skifting og rigging av utstyr o.s.v.

Jeg kan legge til at en god del av kunden mine ikke er gårdbrukere, men private og offentlig tjenesteyting samt andre private bedrifter o.l.

 

Her har det ikke snødd så mye slik at jeg har ikke brøytet hos mange kunder siden 22. november. Klart jeg må tjene endel når jeg først er ute.

 

Jeg driver ikke med pressing men her oppe kjøres kombipresse for ca 130kr/ ball m 6 lag plast. Slåing i tillegg. Vet om en som presser for timepris + for ballen. 1000,- timen + 35,- for ballen.

Det er ganske vanlig med 500,- i oppmøte pr. kunde.

Jeg er enig i at jeg har en holdning som er med og \&quot\; driver opp\&quot\; prisene, men jeg mener det er riktig når samfunnet forøvrig har sterk kostnadsvekst. Diesel prisen har jo i de siste årene hatt en prosentvis veldig høy stigning. Jeg husker første gang jeg kjøpte diesel i bulk betalte jeg 1.60,- literen. Det var for 15-17 år siden.

Vi som entreprenører må å kunne være med å \&quot\;høste\&quot\; litt av de gode tider.

 

Se bare på bjørkevedprisen. Hørte om en idag som tok 6000kr/favna levert i Bærum. Det er bra betalt for verdiskapinga.

Det er lov å tjene penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1
Jeg fylte avgiftsfridisel på et depo vi har i oslo og da lå prisen på 9,14 kr per liter pumpepris da!, synes denne prisen er ganske høy, er et depo for traktorer og lastebiler i Lørenskog!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
TG eier dere noe av utstyret? virker som dere satser på å gå i null. Kansje du syns det er greit å bare leie. Ser Svein og kom inn, hvordan er det hos deg? Mitt mål er nå å eige mestepartern av utstyret etter noen år og bruke overskuddet til å fornye det jeg eier.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Ser dere ta godt betalt for ballen oppe i nord. 130 kr per ball + slåing er jo en god pris. Oppmøte kr 500 i tilegg gjør jo også litt. Vi tar 20 kr for slåing per ball. 105-110 kr per ball under 100 stk baller og 100-105 kr per ball over 100 stk baller.

 

Ser Valtra nevner leasing kontra eie selv. Jeg gjør det litt enkelt. Jeg leaser det jeg ikke har kapital til å eie. Jeg har per i dag 2 stk ganske nye JD. Den ene lesaer jeg mens den andre er betalt uten en krone i lån. Men jeg tar også noe lån. Bruker litt av mine egne penger som jeg har mye av i fond, og det lønner seg heller å låne penger å sette inn på fond igjen. Renten på fondet er høyere en renten på lånet. Men du har jo en viss usikkerthet. Rundballepressa leaser jeg nå (tenkte jeg skulle prøve det) Resten av utstyret som er å finne hos meg er selveigd. Har selvfølgelig litt lån, men har jobbet utrolig mye for å få en kapital å bygge på. Jeg kan faktisk ta ut en brukbar lønn på dette arbeidet. Jobber også noe utenom firmaet mitt av og til. Men å ha et overskudd på 800 000 per år etter alt er utrolig bra. Vet ikke om det regnestykket var etter betalt en hvis ønsket lønn til seg selv? Men teknisk sett så er det nokk å setter av 200-250 på firmaet og ta ut en brukbar lønn, men ikke bruke alt. Sette penger inn på fond og leve godt på renta der. Mulig jeg sporet av nå da men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mykje diskusjon angående forsikringer og liknande her inne nå. Eg er enig med TG som seier at det ikkje skal vere nødvendig å betale nærmare 30.000 i året bare får ein skal få sykepengar frå dag 1. Det er alt for mange som i dag treng sykemelding får små filleting som å miste ei negl og liknande som TG nevner. Eg veit personleg ikkje kva ein får i sykepenger, men eg reknar med at ein må vere sjuk ein del i løpet av året får å \&quot\;tjene\&quot\; inn at dei 20-30.000

 

Så må eg bare nevne at eg syntes priser på leigekjøring jevnt over er for dårlig betalt. Ein må hvertfall rekne minst 200kr på mann, så har eg eit ark om leigekjøringspriser foran meg nå som vi fekk frå maskinringen på Jæren får nokon år sidan og der står det at ein skal ha 1,50 kr på HK på traktor. og dette er får nokon år sidan som sagt så prisane bør stige dei også som alt anna. Men ein kan jo ikkje ta betalt får ein traktor med 200HK om ein igrunnen bare treng nokon få av alle dei til å dra ei samlerive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

TG:

Hvordan gjør du det i forhold til kjøring med egen traktor i ny og ned når du driver med annen jobb ved siden av? Man må vel ha muligheten til å gå litt fra og til i den faste jobben man har. Dette er vel en problemstilling, da kundene vel ofte trenger deg og traktoren så fort som mulig. Ossen løser du dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Mr. T:

Legger inn noen opplysninger om hvordan det går her med kalvingene under fanen som heter

Husdyr. Ligger en tråd der som omhandler kjøttfe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anonym
Hei.jeg har en traktor på 110hk 08 mod.Den går for det meste i snøbrøting og grusing om vinteren.Men prøver å få litt leiekjøring vår/sommer med kun traktor og sjåfør.jeg har tatt en timepris på 350+mva.Ser det er mange her som ligger rundt den prisen.Men mitt spørsmål her da må bli, er dette lite i tanke på hva det koster med vedlikehold diesel osv:::::?skal man følge timeteller eller klokketimer når man leiekjører.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
det er ingen som får meg til å stille opp med en av traktorane mine får under 500kr timen + mav jeg kjører ikke får under det. jeg er opp i 650 vis jeg skal dra no tongt får det sliter godt på traktorn når jeg slår med en traktor på 180 hk å en 3,20 slåmaskin så er det 800 kr timen + opp møte på 1500 vis ikke så er det ikke mulig å tene penger på det her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...