Gå til innhold

Sigeaksel på valmet/valtra.


Gjest

Anbefalte innlegg

I 1988 kom den 3.genarsjon av den nordiske traktoren (55-serien).Her ble carraro foraksel byttet ut med "sigeakselen",men hvor produseres dette produktet?Er den også en aksel som valtra kjøper,fra en annen produsent?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1988 kom den 3.genarsjon av den nordiske traktoren (55-serien).Her ble carraro foraksel byttet ut med \&quot\;sigeakselen\&quot\;,men hvor produseres dette produktet?Er den også en aksel som valtra kjøper,fra en annen produsent?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de små Valmetene, som kom i 1985, opptil 405 og opp til 555 ble det benyttet ZF APL 325 og (APL 335 som industriutgave), ikke Cararro. Fra serienummer 658483 ble det benyttet Sige. Når dette var er jeg ikke helt sikker på, men min 355-4 fra slutten av 1990 har i allefall ZF aksel.Men hvor Sige er produsert, ja det vet jeg ikke.Sige tror jeg blir benyttet i dag også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZF er også brukt ja. På de lettere serier etter 04 serien,+den store volvo bm valmet 2000 serien.I dag tror jeg også den mindre serien (A) har sige.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sige er en meget bra aksel,kansje en av de bedre.Sige ble oppkjøpt av Dana,som valtra idag bruker på N,T og A.T og de større i M serien brukte carraro,men gikk over til Dana(sige).Dana har 0grader castervinkel,mot carraro som hadde 6grader.Var mye tull med lekarsje fra nav inn til kryss på carraro,men på dana er dette probleme borte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dana har jeg selv 2 av,(MF og landini),som jo er ett stort konsern på drivverk til alle slags kjøretøyer.Forbauser meg ikke at dana har overtatt sige,uansett hva opprinnelsen til sige var.Ingen negativ ting at dana overtok,for jeg har god erfaring med dana-aksler.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SIGE er italiensk og de produserte også framaksler for Deutz, som så helt annerledes ut. De lager også sluttdrev på Sampo treskere. Som nevnt er SIGE oppkjøpt av DANA. Heldigvis beholdt de sluttdrevene fra den gamle SIGEakselen på den nyere DANA akselen som sitter på Valtra i dag.

SIGE er kraftige greier, minimalt med havarier og oljelekkasjer. Spesielt kingboltlagrene er bånnsolide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...