Gå til innhold

All-round traktor, finnes det?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har kommet i den situasjonen att tolmodigheten til å skru på gamle traktorer er brukt opp, så skal kjøpe ny, men er totalt lost på hvilke merke/modell

 

Problemet er att jeg gjerne vil en traktor som er god til det meste. Skal bruke den på bratte til dels trange vestlandsbakker som tåler lite om sommeren, en del i enda brattere skog vinterstid og ikke minst skal jeg brøyte en vei vinterstid som snor seg oppover en fjellside og som krever litt av utstyret. Det skulle tilsi en traktor som er sterk, smidig og har lavt tyngdepunkt.

 

SÅ vist noen har et godt forslag er det bare å skrike ut. Pris er maks 400000 og helst ikke eldre enn att man kan forvente å bruke det uten å daglig skifte deler.

 

Hadde sett meg ut en Case ih jx1090u -04 mod men når ingen kunne bevise noe service de siste 2050 timene ble jeg noe skeptisk selv om den ellers såg ok ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet i den situasjonen att tolmodigheten til å skru på gamle traktorer er brukt opp, så skal kjøpe ny, men er totalt lost på hvilke merke/modell

 

Problemet er att jeg gjerne vil en traktor som er god til det meste. Skal bruke den på bratte til dels trange vestlandsbakker som tåler lite om sommeren, en del i enda brattere skog vinterstid og ikke minst skal jeg brøyte en vei vinterstid som snor seg oppover en fjellside og som krever litt av utstyret. Det skulle tilsi en traktor som er sterk, smidig og har lavt tyngdepunkt.

 

SÅ vist noen har et godt forslag er det bare å skrike ut. Pris er maks 400000 og helst ikke eldre enn att man kan forvente å bruke det uten å daglig skifte deler.

 

Hadde sett meg ut en Case ih jx1090u -04 mod men når ingen kunne bevise noe service de siste 2050 timene ble jeg noe skeptisk selv om den ellers såg ok ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for forslagene så langt. Fantastisk forum dette.

 

JD har jeg ikke sett på engang tidligere. Har sikkert noe med att den traktoren som tolmodigheten min ble brukt opp på var JD, riktignok en eldre modell, produsert en mandag, trolig etter julebordshelga eller noe slikt. Men skriver den opp på prøve lista.

 

Valtra har jeg tenkt på, A95 virker passelig. N 92 Slett ikke dum, men hva er ulikhetene mellom A og N serie? Er det kun utstyrsnivå eller noe som virkelig betyr noe når man ikke humper rundt 1000++ timer i året.

 

Noen som kan si noe om hvordan disse valtraene oppfører seg når lasteren blir fylt opp med litt vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville tro n92 ble opplevd ( og var) mye veikere mtp kraft til hjula enn a95 pga forskjellen i transmisjonen.

 

a95 har visstnok en virkningsgrad ut til hjul på 95%!! tre trinns semipowershift kassa som sitter på n serien er vel heldig hvis den har noe særlig over 65%..

 

men n92 er nok mye nicere mtp hytte, støy hydraulikk og transmisjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

A-serien til Valtra er knalltraktorer - har kjørt endel A75 og det er helt herlig. Denne traktoren hadde riktignok alt av ekstrautstyr, men da føltes det også som å kjøre en skikkelig stortraktor. Denne var 3-sylindret og det var knalltøft. Går som ei kule i skogen gjør den også. I hytta var det én ting å si noe på, det var stående pedaler - ikke veldig behagelig. Mulig dette er ordnet på siden den gang da dette var forrige generasjon.

Kjøremessig var den fin etter veien pga. lang akselavstand og virket sprek. Kjørte 3 meters tungslep såmaskin så det blistra både på flatt lende og i kupert terreng.

Svingradiusen derimot var håpløst dårlig. Har sjøl en JD 2040 og det blir kanskje feil å sammenligne med denne, som nærmest oppfører seg som en truck ved sving..

Er 100% sikker på at du blir godt fornøyd hvis du skaffer den en A-serie Valtra.

NB!! Husk å få vendegirspaken på venstre side av setet. Eneste fornuftige ved lasterkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har både A95 og N92. De to er ganske så ulike og det er fordeler og ulemper med begge. Er du usikker på hva du skal velge er det enkleste å prøve. Som de andre skriever er A enkel og N mer avansert uten at den krever for mye teknisk innsikt. Vendegiret er utolig praktisk om du har en del kjøring som krever at du snur og vender, men A serien er veldig smidig og liten.

 

prismessig i bruktmarkedet er det ikke enkelt å si hva forskjellen er, men A vil nok bli ca 100 billiger

 

Lykke til med valget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan
Hei Ken, har du traktor å selge. En traktor som har slitt ut eieren pleier å være ferdig skrudd på for en stund. Hva skal du ha for den?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strander_1
Må si meg enig i at enten Valtras A-serie eller de minste i N-serien kan kvalifisere til betegnelsen \&quot\;All-round traktor\&quot\;. Har selv byttet fra A 75 til N 92 på nyåret og er meget fornøyd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arion_1
Men ikke et eneste hurtiggir/powershift.... Utrolig! Nei, dere må nok opp i N serien. A-serien er etter min mening for enkel og dårlig utstyrt til å kunne kalles all-round traktor. Den skal tross alt ha et minstemål av kjørekomfort også. Så og si alle andre merker kan skilte med minst 2 hurtiggir på traktorene i denne klassen. Dette er for dårlig av Valtra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er god plass til kjettinger på A-95 med 480/70-34, har det på min. Den er en pefekt all-round traktor. Savner ikke hurtiggear da motoren er meget fleksibel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
En traktor som veier 3,5 tonn med nesten 400 Nm vil jo nesten ikke ha bruk hor hurtiggir. Ære være en traktor som holder på de gode, gamle girkassene. De nye overfører jo kraft omtrent som sirup.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært og kikket i uka og prøvd litt forskjellig. For min del ender jeg nok opp på A 95. Synes ikke att N92 gir så mye mer att jeg vil bruke 100 tusen ekstra på den. Og ja man merker att det forsvinner noe i overføringa på N92, men om det skulle være mer enn en tilvenningssak tviler jeg på, så hadde jeg brukt traktoren mye hver dag hadde jeg nok gått for den, for den virker mye mer behagelig å bruke over tid. A95 virker å være en enkel traktor på alle måter, med nok krefter og når overgangen blir fra 1980 mod JD 1140 til den fremstår den som ganske moderne.

 

Har prøvd flere andre og. En claas axon 340 2010 mod, som i grunnen virket ok men når selgeren tror att det er tilstrekkelig å kjøre 3 ganger rundt på parkeringsplassen som prøvetur da glemte jeg den fort.

 

JD ble med en rask prøvetur. Hviler en forbannelse over meg og JD, fant jeg fort ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian: gamletraktoren skal leve pensjonistlivet og drive vedmaskina. Det får vi tro den klarer uten å falle fra hverandre. Har nesten personlig forhold til hver skrue på den. Men en nyttig erfaring tross alt. Anbefaller alle å kjøpe seg en gammel traktor og skru til dere stuper:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd en New Holland T5060 eller T5070, Dette er komfortable traktorer med lett vekt, egnet til frontlasterkjøring, fungerer godt på skogen som på enga.. T5070 med 113 hk er et sprekt alternativ med 2 trinns, powershift og en romslig hytte..

 

Ta en prøvetur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt øveraska over at noen kan annbefale å kjøpe ein New Holland T50xx?! Dette er vel ibunn og grunn same traktor som Case JXU?

For eit par år siden fikk eg \&quot\;gleden\&quot\; av å tilbringe ein uke i ein JXU som var eit halvt år gammel. Et sant mareritt, alarmer hver femte minutt, krok som ikkje jekk i lås, girkasse som \&quot\;knurra\&quot\;, veldig svake bremser for å nevne noe. Skulle rygge ned ein skråning for å tippe ein henger med grus, det var ikkje mulig å holde den på bremsa måtte ha den i gir og slure på kløtsjen i tilegg.

Kan forøvrig nevne at eigeren bytta den inn etter et par mnder i ein 6550, hadde fått som svar fra AK om ar dette var sånn ein måtte rekne med litt av ?!

 

Det eineste posetive ein kan si om denne traktoren er at motoren føltes relativt sterk, men måtte stoppe og gire ned før bakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T5070 er ikke produsert på samme fabrikk som JXU. Den er bygd over samme platform, ja - men man kan ikke si at det er samme traktoren! T50xx har røtter tilbake til -90 tallet og er den traktor som man kan si er GODT utprøvd, på samme måte som Valtras A-serie...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en JX1100U som går ca 1000 timer i året og må si jeg er kjempe fornøyd med den. Det er den traktoren på gården som jeg kan bruke til det aller meste liten fin størrelse og med en motor som har god trekkevne.Hos meg blir den brukt til såing med 3 meter såmaskin, sprøyting, hypping og leikjøring med vakumhøster på ei myr. På vinteren blir den utrystet med vikeplog foran og fres bak og det er den perfekte brøyte traktor på litt allsidig brøyting. Kunne tenkt meg et hurtig gir til og kansje et hakk større hydralikk pumpe.

Har vel skiftet et par pot metere på den og en o ring på hydralikkpumpa og synes vi får god service av A-K her i Solør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...