Gå til innhold

Mf 135 Hydraulikk problem.Hjelp


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest plankthon_1

Har en mf 135, 1972mod. Når jeg kjørte langs veien i går så plutselig stoppet den.

Oppdaget da at 3 punkten bak sto helt oppe og ikke ville ned igjen. Når traktoren har stått litt klarer jeg og kinne litt noen sekunder men da stiger 3 punkten til topp igjen og så blir det for mye motstand for stareren.Spiller ingen rolle hvilke i hvilken posisjon 3 veis venderen står eller om spaken til hydraulikk trykket står i 0 eller fullt. Noen som har vært borti lignende?

Er takknemlig for alle triks og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en mf 135, 1972mod. Når jeg kjørte langs veien i går så plutselig stoppet den.

Oppdaget da at 3 punkten bak sto helt oppe og ikke ville ned igjen. Når traktoren har stått litt klarer jeg og kinne litt noen sekunder men da stiger 3 punkten til topp igjen og så blir det for mye motstand for stareren.Spiller ingen rolle hvilke i hvilken posisjon 3 veis venderen står eller om spaken til hydraulikk trykket står i 0 eller fullt. Noen som har vært borti lignende?

Er takknemlig for alle triks og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du holder clutch helt inne når du starter skal hydraulukkpumpa være utkoplet, har du prøvd det?

Vet ikke hvordan det er hvis du har multipower.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest plankthon_1

Prøvde å stå på clutchen uten at det virket som det gjorde noe endring.

Finnes det en måtte å slippe opp trykket på 3 punkten?ventil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framme til høyre under setet er det en velgerventil eller ett 4kantet lokk som er festet med 4 skruer.

Hvis du åpner det, trekker ur røret som stikker opp, og skrur på lokket igjen, vil olja sprute fritt fra pumpa rett tilbake til gearkassen.

Dette forutsetter at du ikke har multipower, det har jeg ikke peiling på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest plankthon_1
Takk for svaret Leif. Skal prøve dette i morgen tidlig. Har du noe annelse på hva som kan være galt siden 3 punkten stiger konstant? Var noen som snakket om en \&quot\;ståltråd\&quot\; som sitter inni fjæra hvor man fester toppstaget og at denne gikk til en \&quot\;sensor\&quot\; som sier at den skal løfte. Stemmer dette? Kan det ha froset?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Det kan også være selve kontrollsleiden som har satt seg fast. Kontrollsleiden er sigarformet og ligger i et hus under hydraulikkpumpa i bunnen av gearkassa. Det er en slags veivemekanisme på pumpa som skal rotere sleiden litt for å hindre at den setter seg fast.

En nødhjelp, bare for å få kjørt den hjem eller på verksted, er å ta en slange fra tipputtaket og ned i oljepåfyllinga igjen så olja går rundt og rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest plankthon_1
Takk for tipsene. Skrudde av selve venderen og da datt 3 punkten ned, får fortsatt ikke start på maskinen, men antaglig er diesel\'\'en frosnet. Skal bytte filter og lufte i morgen. Oddbjørn: finnes den en enkel måtte å få løs kontroll sleiden eller en måtte jeg kan sjekke at det virkelig er problemet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Er du heldig er det bare frost i olja som er problemet, så det kan hende hydraulikken virker når det blir varmt igjen.

Jeg vet ikke hvor godt du kjenner til bruken av denne hydraulikken, men jeg må først si: Se etter at ikke venstre spaken står rett opp, på \&quot\;konstant pumping\&quot\;!

Hvilken spak bruker du for å regulere hydraulikken? Ved vegskraping, steinsvansing osv. (ikke pløying)skal den høyre spaken stå bakerst, og du skal regulere trekkstengene opp og ned med den venstre spaken. Spaken skal da brukes i det bakre området. Mange liker ikke dette, fordi spaken da går \&quot\;feil veg\&quot\;. Når du drar spaken bakover så senker du trekkstengene. Men dette er den rette måten å regulere på!

For å se om ventilen sitter fast:

Ta av det runde lokket på høyre sida av kassa, hvor peilepinnen står. Er det mye olje på den så tapp av litt, eller pump det ut i ei bøtte gjennom en slange i tipputtaket. Når du beveger spaken(e) for løft/senk så skal du se at kontrollsleiden beveger seg. Det er en mekanisme med en vippearm som går ned til bunnen av pumpa. Se etter med lommelykt og tannlegespeil om sleiden rører seg. Det er fjærer i enden av staget, inni selve sleiden, så stagene kan bevege seg normalt selv om sleiden sitter fast. MEN: kraftkontrollen kan overstyre dette og lure deg når motoren går, så den kan gå på \&quot\;løft\&quot\; allikevel. Men hvis trekkstengene står på topp, så skal det gå an å senke dem med spaken når motoren har stoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest plankthon_1
Jeg har Høyre spake helt tilbake også bruker jeg venstre spake til å løfte og senke 3 punkten. Etter at traktoren stoppet klarte jeg ikke senke trepunkten med å ta venstre spake tilbake uansett hvilken posisjon venderen sto.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest plankthon_1
Nå sviver maskinen. Monterte tilbake 3 veivenderen, men fikk ikke hydraulikk trykk ut fra den. Etter å ha fylt olje uten noen endring skrudde jeg av 3 veisvenderen igjen. Da så jeg at stigrøret hadde forsvunnet langt ned. Fikk fisket det opp, men klarer ikke får det helt ut. Virker som det har blitt klemt eller bøyd nede. Er det mulig å få ut stigerøret via det runde lokket på høyre side???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Ta av det runde lokket på høyre side og se inni. Jeg lurer på om hydraulikkpumpa di kan ha \&quot\;slitt\&quot\; seg.

Pumpa er festet med en tapp på hver side av traktorkroppen, som er stukket inn fra utsiden, gjennom veggen og inn i pumpa. Boltene sitter fast i et lokk på hver side av girkassa litt større enn en fyrstikkeske, ganske langt nedpå sidene. Lokkene er festet med to skruer, tipper det er 9/16\&quot\; (14 mm) nøkkel på dem. Knekker boltene så vrir pumpa seg med drivakselen, og overføringen kommer i ulage. Om ikke boltene knekker så blir de i allefall slitt, den ene på øversida og den andre på undersida, så det er lurt å bytte om høyre og venstre bolt når de først er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre her???

har en 135 som pumpa er veldig slitt på, er det beste å kjøpe ei ny av eik eller økonomideler , eller finnes det rep set ? er det noe muffins med å gjøre jobben selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest plankthon_1
Nytt stigerør er på plass, men hydraulikken har fortsatt hengt seg opp på fullt trykk og med engang jeg starter går løftet til topps. Når jeg kikker inn i lokket på høyre side, ser det ut som det mangler en splint eller noe på en gaffel som går ned til pumpen. Skal denne gaffelen være koblett sammen med spaken for å justere trykket?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg på ei svensk side ein som hadde same problemet. Det skuldast is og rusk som sette seg fast i ventilen. Den gaffelen du nevner går ned på ventilen. Den har forbindelse både med spakane og eit eksenter på akslingen til lyftearmane. Det kunne kansje vere verd eit forsøk og prøve og bevege litt på gaffelen igjennom luka medan motoren er avslått, for å kjenne om den sit fast.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

\&quot\;plankthon\&quot\;: Det kommer en vippearm opp fra hydraulikkpumpa. Den skal kunne beveges framover / bakover i traktorens kjøreretning.

Jeg tror fjæra trykker vippearmen bakover.

Så kommer det stag nedover fra hydraulikktoppen, som presser vippearmen framover. I toppen av vippearmen, på punktet hvor staget ligger an mot vippearmen skal det sitte en rull. Tror rullen er ca 1,5 cm i diameter og 2,5 cm lang. Kan det være den rullen som mangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest plankthon_1
Takk for alle svar, fant feilen nå. \&quot\;Rulla\&quot\; som sitter på gaffelen som går ned til pumpen var borte. Derfor gikk den på fullt trykk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anonym

Hei jeg får ikke hydralikk armene eller trykk på tipp utak til og virke, Har tatt ut filteret som var ødlagt og skitten gikk rett i pumpa, når jeg aktiviserer spaken suges olja igjenom pumpa, virker som det har satt satt seg i pumpa, er det noen måte og få kjørt igjenom pumpa for og få ut dette som evt sitter.

 

mvh

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...