Gå til innhold

Problem med kuttekniv på rundballepakker!!!


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har kjøpt meg en tellefsdahl autowrap 4000 slepepakker 98mod brukte den i 2 slåtten og pakkeren funker helt fint borsett fra at kuttekniven ikkje funker på den , dette sa selger ogso når eg kjøpte den. det er hydrøylisk kniv på den som det blir ført olje til fra svingkransen under pakkebordet slik eg kan sjå . men problemet er at det har vert en skade på pakkebordet og det er sveist på nytt rundt svinkransen noko som gjør at det kan bli eit omfattene arbeid å få dette til å funke igjen. derfor er eg begynt å pønske på om eg kan montere en slags form for mekanisk kutter på pakkeren i stedet for å legge ned mye tid og penger i dette . Eg er nesten 100% sikker på at eg har sett noko slikt på tidligere kverneland pakkere der lasten blir ledet ned langs en bøyle til eit knivblad og en form for klemme når pakkebordet blir tippet opp. Er det nokon her inne som veit om noko slikt eller har funnet andre patenter. eg håper finne en slik løsning fordi pakkeren var rimelig og funker fint ellers . eg bruker kun pakkeren til eget bruk og ca 300 baller i året på egen gård så trenger ikkje vere så avansert og dyrt. men det funker ikkje å måtte gå ut for hver ball som skal pakkes. alle avar og tips motas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket at det er virkelig tett gjennom svingkransen, det skal være åpning tvers gjennom, har du sjekket om demperen som skal presse sylinderen den ene veien har riktig trykk? Hvis denne ikke har riktig trykk, vil ikke kniven fungere riktig.

På Kverneland er det et stagg som spenner kniven litt for hver runde, så når man tipper smeller kniven, og kutter plasten. Tror det kan bli vanskelig og få til her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patenten med hydraulikk er meget driftsikker og bra, imotsetning til kverneland sin mekaniske kutter. Jeg ville nå sjekket litt meir rundt den som er der. Skru av hudraulikk slangen inn på kuttesylinder,og sjekk om det kommer olje der.Selv har jeg byttet pakningsett i sylinderen. Om pakningene ryker inne i den,vil sylinderen åpne seg mindre og mindre,og tilslutt ikke åpne seg i det heile......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei . Eg har hatt ein slik i 7 år. Nr .1 . Du må som nevnt skrue av olje slangen som kjem frå navet og sjå om det kjem olje . Kjem det ingen olje , må du følge oljen tilbake til sentralen og sjekke der. Det står ein sving krans nippel på toppen av dreiebordet , virker den tett så skru den ikkje opp, kan vere veldig vrien å få tett . Har du olje fram, må du sjekke akmulatoren din, den må ha rett trykk for at dette skal fungere. Det kan eg kome tilbake til viss det er intresse. For stod ikkje heilt det med sveisinga . ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei takk for svar. det eg mener med sveisinga er at det har vert eit brudd i svingkransen der den står festet til tippramma , eg rekner med at det skal vere en slange som er kobblet til under her og går opp gjenom svingkransen for fra toppen av denne er det en slange som går opp til sylinderen for plastkutteren. men problemet er at det er en hel stålplate under og ingen hul under tipprammen lenger og slangen som tidligere har gått fra sentral og til her er koblet av og ligger på siden under hele ramma. har lurt på og borre eit nytt hul underfa men frykter at eg må skifte denne høydrolikk slangen og kransen som står inni svingkransen og det ser ut som en komplisert jobb om det i hele tatt er mulig. Slik eg ser det er det 4 alternativ . 1 Skifte hele pakkebordet og tippramma i nytt (KOSTBART). 2 prøve reparere eksisterene slange (kan bli vanskelig og dyrt) 3 Prøve lage til en ny og enkel løsning for kutting av plast (det alternativet eg helst vil prøve på) 4 Selge pakkeren og kjøpe en annen slepepakker med fungerende plastkutter ( litt surt å måtte gjøre dette når pakkeren er veldig solid og funker helt topp ellers) Hva foreslår dere??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte eg skulle sjekke korleis dette var ordna på den eg har, men har ikkje fått tid. Men er det ok frå toppen til kniven , ville eg prøvd å fikse det. Er nok ein svivel under og, skal sjå om eg får ta ein tur til lager garasjen i helga.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har sjekka opp koblinga. Det er sveisa på ei plate under, den har eit stort hol på midten. Der er ingen svivel, berre ei vinkel kobling som er skrua oppi senter, så går det nok eit rør tvers gjennom senter til svivelen på oppsida. Vist ikkje alt er knekt og sveist skulle det vere mulig å fiks. Ville kappa vekk plata i senter så eg såg korleis det var . Lykke til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
takk for tilbakemeldingen Pip , eg skal ta og kutte eit hull under og sjå krysser fingrene for at det er mulig å kobble til slangen der igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym

Hei.

Har en Underhaug 7525 rundballepakker. En helt enkel utgave, med spakbetjening og UTEN KUTTEKNIV. Dette gjør pakkinga litt tungvindt, ettersom en må ut av traktoren for å feste plasten, så ut igjenn for å kutte den! Det går jo forsåvidt ganske greit, ettersom det kun er snakk om 70mål pr. slått. MEN hadde vert kjekkere om det gikk av seg selv.

 

Noen som vet om det går ann å ettermontere kuttekniv på en slik pakker? evt. &quot\;hjemmesnekrede&quot\; løsninger som gjør nytta?

 

Savner også rundeteller. Noen som har løsning på det og? (sykkel-speedometer med rundeteller? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det med kniven veit eg ikkje, kjenner ikkje pakkaren. Men teller kan du kjøpe ein som heiter &quot\; Lykkke tronik&quot\; . Trur det er AK som her den. Magenet og føler på sving bordet, og ein boks som tel og lagrer ant . Balger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei.

Tok en runde i dag, og snakket med både Ak og Felleskjøpet, men ingen av dei hadde høyrt om Lykketronic. Fant litt om Lykketronic på nettet, men hadde vert kjekkest å kjøpe det gjennom en norsk forhandler.

 

http://www.lykketronic.dk/typo3/index.php?id=22&amp\;tx_ttnews%5Btt_news%5D=8&amp\;cHash=5ebdb02fa0c3e6c7c34821e7bdf20b35

 

Felleskjøpet skulle sjekke med kverneland om det fantes &quot\;tilleggsutstyr&quot\; som kunne ettermonteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Prøv Eik maskin. Dei har hatt Lykke Tronic i sitt sortimang. Om dei har det nå lenger veit jeg ikke, men ta ein tlf til eit Eik senter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...