Jump to content

massey ferguson 178 multi-power.


Guest

Recommended Posts

har vært og sett på en slik traktor i dag. og vurderer og kjøpe.

 

det er multi power på den, er dette bra? eller er det noe svakheter med multi power? når jeg kjørte og satte multi power\'\'\'\'n i høy, så ble det mere fart. men det hørtes ut som den slurte, før den kom opp i fart. skal det være slik? det jeg mener er at motor turtallet ble høyere, og så kom farten.

Link to comment
Share on other sites

har vært og sett på en slik traktor i dag. og vurderer og kjøpe.

 

det er multi power på den, er dette bra? eller er det noe svakheter med multi power? når jeg kjørte og satte multi power\'\'\'\'n i høy, så ble det mere fart. men det hørtes ut som den slurte, før den kom opp i fart. skal det være slik? det jeg mener er at motor turtallet ble høyere, og så kom farten.

Link to comment
Share on other sites

har vært og sett på en slik traktor i dag. og vurderer og kjøpe.

 

det er multi power på den, er dette bra? eller er det noe svakheter med multi power? når jeg kjørte og satte multi power''''n i høy, så ble det mere fart. men det hørtes ut som den slurte, før den kom opp i fart. skal det være slik? det jeg mener er at motor turtallet ble høyere, og så kom farten.

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt MF med multipower i mange år. De er svært driftsikre og holdbare. MEN: hvis det først skjer noe, blir det lett dyrt. Det at det slurer litt, er helt normalt, (clutchplatene går i oljebad) men det kan tyde på litt lavt trykk i den hydraulikk-kretsen som gir trykk til multipower-clutchen. Gå til Eiksentret eller noen som kjenner MF godt og få målt multipower-kretsen.

Men det er en kjempeviktig ting man MÅ vite om når man kjører med multipower: når du slår over på \&quot\;Lav\&quot\;, mister du motorbremsen. Kjør bestandig på Høy i utforbakke, gir heller ned på hovedgir dersom motoren skal holde igjen..

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt MF med multipower i mange år. De er svært driftsikre og holdbare. MEN: hvis det først skjer noe, blir det lett dyrt. Det at det slurer litt, er helt normalt, (clutchplatene går i oljebad) men det kan tyde på litt lavt trykk i den hydraulikk-kretsen som gir trykk til multipower-clutchen. Gå til Eiksentret eller noen som kjenner MF godt og få målt multipower-kretsen.

Men det er en kjempeviktig ting man MÅ vite om når man kjører med multipower: når du slår over på \&quot\;Lav\&quot\;, mister du motorbremsen. Kjør bestandig på Høy i utforbakke, gir heller ned på hovedgir dersom motoren skal holde igjen..

Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1

Når MultiPoweren står i lav får du et frihjul omtrent som på en sykkel. Du kan slippe gassen, og traktoren triller videre på farten.

Og når Multipoweren står i høy så hindres traktoren i å trille nedover igjen når du trår inn kløtsjen i en motbakke. Da er girstanga blokkert helt til du trår kløtsjen helt i bånn så du frir ut 2. trinnet, eller til du setter MultiPoweren i lav. Litt uvant kanskje, men slik skal de altså være.

Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1

Når MultiPoweren står i lav får du et frihjul omtrent som på en sykkel. Du kan slippe gassen, og traktoren triller videre på farten.

Og når Multipoweren står i høy så hindres traktoren i å trille nedover igjen når du trår inn kløtsjen i en motbakke. Da er girstanga blokkert helt til du trår kløtsjen helt i bånn så du frir ut 2. trinnet, eller til du setter MultiPoweren i lav. Litt uvant kanskje, men slik skal de altså være.

Link to comment
Share on other sites

takk for gode svar.

 

skal bruke traktoren til brøyting i vinter. (hvis jeg kjøper den)

og der er noen bakker der jeg brøyter. gjør det noe om multi powerer står i høy hele tiden da?

Link to comment
Share on other sites

takk for gode svar.

 

skal bruke traktoren til brøyting i vinter. (hvis jeg kjøper den)

og der er noen bakker der jeg brøyter. gjør det noe om multi powerer står i høy hele tiden da?

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Det er ikke noe i veien for å bruke Høy hele tiden, men du vil fort finne ut at det er praktisk med et klutch-fritt hurtiggear, ikke minst om det går tungt og du kan geare ned med Multipower uten å miste trekkraft, noe du gjør om du gearer ned på hovedgearet.

Dessuten, det som Oddbjørn skriver om å låse gearstangen. Mye letter å slå ned Multipowerspaken enn å måtte trå kluchen i bunn (2. trinn)

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Det er ikke noe i veien for å bruke Høy hele tiden, men du vil fort finne ut at det er praktisk med et klutch-fritt hurtiggear, ikke minst om det går tungt og du kan geare ned med Multipower uten å miste trekkraft, noe du gjør om du gearer ned på hovedgearet.

Dessuten, det som Oddbjørn skriver om å låse gearstangen. Mye letter å slå ned Multipowerspaken enn å måtte trå kluchen i bunn (2. trinn)

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

det ble så jeg kjøpte denne traktoren. får håpe at det ikke skjer noe med multipower\'\'\'\'n.

 

prøve kjørte traktoren igjen, og alt funket fint.

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

det ble så jeg kjøpte denne traktoren. får håpe at det ikke skjer noe med multipower\'\'\'\'n.

 

prøve kjørte traktoren igjen, og alt funket fint.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...