Gå til innhold

Ford 3000, clutchproblem


Gjest

Anbefalte innlegg

For de som har lest tidligere innlegg fra meg så har jeg som kjent overtatt en gammel Ford 3000 som jeg skal prøve få i stand :)

Og i dag satt jeg inn nytt batteri og startet den, og den startet med en gang og hydraulikk fungerte perfekt, ingen treghet i det hele tatt. Er dog noe usikker på DC dynamoen... skal sjekke lading med multimeter i morra tenkte jeg :o)

 

MEN clutchen løser ikke ut :(

Jeg fikk presset den i gir, og den slurer ikke på clutch i det heletatt...

Jeg ser også under traktoren at \&quot\;systemet\&quot\; fungerer inn til kassa når man trykker ned clutch.

 

I følge tidligere eier så fungerte den fint siste gang hun brukte den, men den har stått ganske lenge nå. Så jeg mistenker egentlig at lamellene henger... og har nå spent pedalen fast mot gulvet i et lønnelig håp om at de slipper taket i løpet av natta. hehe

 

Men er det noen som har erfaring med lignende symptom og evt om noen vet om et knep for å prøve å løsne lamellene uten å skru traktoren fra hverandre?

Jeg kunne jo kjørt lesseapparatet inn mot fjellveggen, men føler vel at det ville være en vel tøff metode :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har lest tidligere innlegg fra meg så har jeg som kjent overtatt en gammel Ford 3000 som jeg skal prøve få i stand :)

Og i dag satt jeg inn nytt batteri og startet den, og den startet med en gang og hydraulikk fungerte perfekt, ingen treghet i det hele tatt. Er dog noe usikker på DC dynamoen... skal sjekke lading med multimeter i morra tenkte jeg :o)

 

MEN clutchen løser ikke ut :(

Jeg fikk presset den i gir, og den slurer ikke på clutch i det heletatt...

Jeg ser også under traktoren at "systemet" fungerer inn til kassa når man trykker ned clutch.

 

I følge tidligere eier så fungerte den fint siste gang hun brukte den, men den har stått ganske lenge nå. Så jeg mistenker egentlig at lamellene henger... og har nå spent pedalen fast mot gulvet i et lønnelig håp om at de slipper taket i løpet av natta. hehe

 

Men er det noen som har erfaring med lignende symptom og evt om noen vet om et knep for å prøve å løsne lamellene uten å skru traktoren fra hverandre?

Jeg kunne jo kjørt lesseapparatet inn mot fjellveggen, men føler vel at det ville være en vel tøff metode :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har lest tidligere innlegg fra meg så har jeg som kjent overtatt en gammel Ford 3000 som jeg skal prøve få i stand :)

Og i dag satt jeg inn nytt batteri og startet den, og den startet med en gang og hydraulikk fungerte perfekt, ingen treghet i det hele tatt. Er dog noe usikker på DC dynamoen... skal sjekke lading med multimeter i morra tenkte jeg :o)

 

MEN clutchen løser ikke ut :(

Jeg fikk presset den i gir, og den slurer ikke på clutch i det heletatt...

Jeg ser også under traktoren at \&quot\;systemet\&quot\; fungerer inn til kassa når man trykker ned clutch.

 

I følge tidligere eier så fungerte den fint siste gang hun brukte den, men den har stått ganske lenge nå. Så jeg mistenker egentlig at lamellene henger... og har nå spent pedalen fast mot gulvet i et lønnelig håp om at de slipper taket i løpet av natta. hehe

 

Men er det noen som har erfaring med lignende symptom og evt om noen vet om et knep for å prøve å løsne lamellene uten å skru traktoren fra hverandre?

Jeg kunne jo kjørt lesseapparatet inn mot fjellveggen, men føler vel at det ville være en vel tøff metode :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte litt på det med bremser... må bare få den opp i litt fart. Men er noe usikker på hvor gode bremsene er, spesielt etter å ha stått lenge.. regner med full rustdannelse i trommelen... men det er jo en måte å finne ut av det i samme slengen i så fall :)

 

Men du mener at det bør gå greit å stange skuffa i fjellveggen? I og med at den ikke går i fri så må jeg lure den inn på 1gir og lavserie for å unngå en hard og ubehagelig opplevelse. I dette giret har vel traktor max trekkraft, men den vil muligens dø i stedet for å krølle hele skuffa hvis jeg har den på tomgang!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte litt på det med bremser... må bare få den opp i litt fart. Men er noe usikker på hvor gode bremsene er, spesielt etter å ha stått lenge.. regner med full rustdannelse i trommelen... men det er jo en måte å finne ut av det i samme slengen i så fall :)

 

Men du mener at det bør gå greit å stange skuffa i fjellveggen? I og med at den ikke går i fri så må jeg lure den inn på 1gir og lavserie for å unngå en hard og ubehagelig opplevelse. I dette giret har vel traktor max trekkraft, men den vil muligens dø i stedet for å krølle hele skuffa hvis jeg har den på tomgang!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... ja det kan jo bli en artig opplevelse. Godt jeg ikke har naboer som kan komme til å se på :o)

Jeg får prøve det i morra (så sant den ikke har sluppet taket i løpet av natta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... ja det kan jo bli en artig opplevelse. Godt jeg ikke har naboer som kan komme til å se på :o)

Jeg får prøve det i morra (så sant den ikke har sluppet taket i løpet av natta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok du må kløyve traktoren ja.

Men det er ikkje så mykje arbeid som det ser ut til, eg har gjort det to gongar og den siste gongen trur eg det tok ei kveldsøkt å dele den. Løft traktoren litt og lø opp med klossar under girkassa, bruk ei jekketralle under blokka og dra den rette ut, det er ikkje nødvendig å ta av framhjula heller. Einaste utfordringa er å få spindelen på girkassa til å treffe rett gjennom klutsjen når du skal sette saman, resten er plankekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok du må kløyve traktoren ja.

Men det er ikkje så mykje arbeid som det ser ut til, eg har gjort det to gongar og den siste gongen trur eg det tok ei kveldsøkt å dele den. Løft traktoren litt og lø opp med klossar under girkassa, bruk ei jekketralle under blokka og dra den rette ut, det er ikkje nødvendig å ta av framhjula heller. Einaste utfordringa er å få spindelen på girkassa til å treffe rett gjennom klutsjen når du skal sette saman, resten er plankekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Det er helt sikkert lamellen som har \&quot\;klistret\&quot\; seg fast, og det hjelper IKKE å spraye noe inn i kløtsjhuset. Problemet er velkjent fra veteranbiler o.l. som skal tas i bruk igjen om våren. Kjør ikke skuffa i veggen el.l. det blir bare filler. Et håp er å la motoren stå og gå på tomgang en time eller to, så svinghjulet blir oppvarmet. Det hjelper en god del. Så må du få belastet kløtsjen maksimalt, og det gjør du lettest med å bråbremse den på høygir mens du kjører, og gjerne i en motbakke. Du klarer å gire den oppover til 4. gir i fart uten kløtsj, du må bare dra den igang på startmotoren på 1. høy, dra den opp på høyt turtall før du slipper gassen og lirker den ut av gir. Treffer du rett med motorturtallet nå så får du den inn i 2. gir, aksellererer der og slipper gassen før du lirker inn i 3. gir. Press bare girstange lett mot giret så du kjenner at tennene skraper, så justerer du turtallet opp eller ned med gassen til den smetter inn. La kløtsjpedalen sitte fastlåst i nedre stilling under hele prosessen. Kommer du opp i god fart på 4. høy, drar på full håndgass og sjokker den med bremsene så slipper den kanskje.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Det er helt sikkert lamellen som har \&quot\;klistret\&quot\; seg fast, og det hjelper IKKE å spraye noe inn i kløtsjhuset. Problemet er velkjent fra veteranbiler o.l. som skal tas i bruk igjen om våren. Kjør ikke skuffa i veggen el.l. det blir bare filler. Et håp er å la motoren stå og gå på tomgang en time eller to, så svinghjulet blir oppvarmet. Det hjelper en god del. Så må du få belastet kløtsjen maksimalt, og det gjør du lettest med å bråbremse den på høygir mens du kjører, og gjerne i en motbakke. Du klarer å gire den oppover til 4. gir i fart uten kløtsj, du må bare dra den igang på startmotoren på 1. høy, dra den opp på høyt turtall før du slipper gassen og lirker den ut av gir. Treffer du rett med motorturtallet nå så får du den inn i 2. gir, aksellererer der og slipper gassen før du lirker inn i 3. gir. Press bare girstange lett mot giret så du kjenner at tennene skraper, så justerer du turtallet opp eller ned med gassen til den smetter inn. La kløtsjpedalen sitte fastlåst i nedre stilling under hele prosessen. Kommer du opp i god fart på 4. høy, drar på full håndgass og sjokker den med bremsene så slipper den kanskje.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde håpet å få testet i dag, men ting kom i veien. Så nå vil jeg prøve i morra i steden.

Jeg er redd for at bremsetrommler er såpass rustne etter å ha stått en tid at det ikke er full bremseeffekt på bremsene. Men det er jo verdt et forsøk uansett. Og mye mer skånsomt enn å kjøre skuffa inn i fjellveggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde håpet å få testet i dag, men ting kom i veien. Så nå vil jeg prøve i morra i steden.

Jeg er redd for at bremsetrommler er såpass rustne etter å ha stått en tid at det ikke er full bremseeffekt på bremsene. Men det er jo verdt et forsøk uansett. Og mye mer skånsomt enn å kjøre skuffa inn i fjellveggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom bremsene ikke virker kan du løfte opp en bakhjulet, gi den maks turtall på høyeste gir og slippe den ned.

Pass på å ta nødvendige forhåndsregler så ingen skader seg under operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom bremsene ikke virker kan du løfte opp en bakhjulet, gi den maks turtall på høyeste gir og slippe den ned.

Pass på å ta nødvendige forhåndsregler så ingen skader seg under operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ble nevnt i tidligere svar også... og er et tips jeg har notert meg bak øret. Jeg er dog noe usikker på hvordan jeg skal kunne løfte den og slippe den ned igjen...

 

Jeg har ingen andre traktorer til å løfte droget med. Og det blir vel noe vanskelig å få en liten garasjejekk plassert slik at den kan løfte traktoren og i tillegg kunne slippe den rett ned uten at det vil stå om helsa til den som utfører stuntet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ble nevnt i tidligere svar også... og er et tips jeg har notert meg bak øret. Jeg er dog noe usikker på hvordan jeg skal kunne løfte den og slippe den ned igjen...

 

Jeg har ingen andre traktorer til å løfte droget med. Og det blir vel noe vanskelig å få en liten garasjejekk plassert slik at den kan løfte traktoren og i tillegg kunne slippe den rett ned uten at det vil stå om helsa til den som utfører stuntet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss dett er eit vanleg problem, kunne det ikkje la seg gjera å laga eit lite hol inn til cluchplatene så ein kjem til med eit lite skrujern å skilja platene?

Gjorde nett dette på ein Fiat 450 som har ei lita luke på sida, det var gjort på 30 sekund å skilje platene slik at dei slapp (etter at plata var demontert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss dett er eit vanleg problem, kunne det ikkje la seg gjera å laga eit lite hol inn til cluchplatene så ein kjem til med eit lite skrujern å skilja platene?

Gjorde nett dette på ein Fiat 450 som har ei lita luke på sida, det var gjort på 30 sekund å skilje platene slik at dei slapp (etter at plata var demontert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...