Gå til innhold

regler og krav ved import av en eller flere traktorer til norge.


Gjest

Anbefalte innlegg

Står og lurer på om jeg skal importere en eller flere traktorer fra utlandet.

 

Jeg har sendt epost ut til tollvesenet og vegvesenet, og så langt har bare tollvesenet svart.

 

Det jeg lurer på er. Hvilke regler må jeg forholde meg til. det vil si, hvilke krav stilles til den (eller de) maskinene jeg ønsker å importere?

 

Hvilke dokumenter må leveres og til hvem når varen kommer i havn?

 

Vurderer å importere fra Danmark, Tyskland, Frankrike, Ukraina, Litauen, Polen, Etc.

 

Typen jeg vurderer å kjøpe har jeg ikke sett til salgs i Norge før.

 

"Ved innførsel av traktor må du betale 25 % merverdiavgift av tollverdien (fakturapris + frakt) ved innførselen. Er det en brukt traktor må den følges av et plantesunnhetssertifikat som dokumentasjon på at den er rengjort etter forskriftene. Mer informasjon om dette kan du få ved å henvende deg til Mattilsynet tlf 06040" Tollvesenet.

 

- kvittering på vare + frakt.

- Plantesunnhetssertifikat

 

Men hvilke papirer skal jeg levere hos statens vegvesen for at traktoren kan skiltes og brukes i trafikken.`

 

Typegodkjenning av traktorer, hvordan fungerer dette?

 

Må jeg igjennom flere kontorer for å få prosessen i mål?

 

 

http://europalov.no/?q=node/3947

 

etc etc etc.

 

regner med at jeg får svar fra statens vegvesen snart, men det hadde vært veldig hyggelig med noen innspill.

 

Pe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Raugland_1

Står og lurer på om jeg skal importere en eller flere traktorer fra utlandet.

 

Jeg har sendt epost ut til tollvesenet og vegvesenet, og så langt har bare tollvesenet svart.

 

Det jeg lurer på er. Hvilke regler må jeg forholde meg til. det vil si, hvilke krav stilles til den (eller de) maskinene jeg ønsker å importere?

 

Hvilke dokumenter må leveres og til hvem når varen kommer i havn?

 

Vurderer å importere fra Danmark, Tyskland, Frankrike, Ukraina, Litauen, Polen, Etc.

 

Typen jeg vurderer å kjøpe har jeg ikke sett til salgs i Norge før.

 

\&quot\;Ved innførsel av traktor må du betale 25 % merverdiavgift av tollverdien (fakturapris + frakt) ved innførselen. Er det en brukt traktor må den følges av et plantesunnhetssertifikat som dokumentasjon på at den er rengjort etter forskriftene. Mer informasjon om dette kan du få ved å henvende deg til Mattilsynet tlf 06040\&quot\; Tollvesenet.

 

- kvittering på vare + frakt.

- Plantesunnhetssertifikat

 

Men hvilke papirer skal jeg levere hos statens vegvesen for at traktoren kan skiltes og brukes i trafikken.`

 

Typegodkjenning av traktorer, hvordan fungerer dette?

 

Må jeg igjennom flere kontorer for å få prosessen i mål?

 

 

http://europalov.no/?q=node/3947

 

etc etc etc.

 

regner med at jeg får svar fra statens vegvesen snart, men det hadde vært veldig hyggelig med noen innspill.

 

Pe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nokk ingen større problemer du har nevnt det meste så langt jeg kan se. må bytte lys dersom den kommer ifra england,er det noe sært så sjekk om typegodkjenning forekommer-det har jeg plundra med en gang.

men hvorfor importere gamle traktorer hit? det er det da nokk av,synes det er gøy selv å titte litt rundt omkring men min konklusjon er at det er få steder gjenomsnitt traktoren blir mindre brukt en i norge, å priser i henhold til utstyr virker gjevnt-valuta kan gjøre utslag men jeg synes det virker lite interesangt.

eller har du andre erfaringer? fortell gjerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papiret du trenger i tillegg til vognkortet er COC-sertifikatet. COC (certificat of conformity) er unikt for hvert enkelt kjøretøy, og inneholder alle tekniske data - inkludert den europeiske typegodkjenningen. Usikker på når dette kom, men alle nyere traktorer i Europa har et slikt sertifikat. Sparer mye diskusjon rundt godkjenningen, men traktoren må fortsatt fremvises for identitetskontroll.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen år siden sist jeg importrerte, så med dette forbeholdet: Hold deg til traktorer nyere enn 1992 (mener jeg å huske). Da kan du bruke COC-papiret. Vær ekstremt nøye med å få med COC-sertifikatet. Om du importerer en ukjent modell uten COC-dokumentet, kan du risikere år med plunder før du får registrert. Kjøper du modeller som det har vært ordinær import på, kan du gå til importøren og kjøpe bruksrett til typegodkjenning fra maskin til maskin. Men det koster gjerne en del.

Stiller også spørsmålet om markedet og økonomien i dette i dag. Hva med kostnader til sunnhetssertifikat, trekkrok, ombygning av el-utstyr, tilpassing til norske max-bredder (255 cm)osv. Vær nøye i kalkylene, ellers kan det bli en dyr moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Raugland_1

Ok.

 

Dette er da dokumentene som må medfølge traktor ved import.

 

1. Vognkort

2. COC-sertifikat

3. Kviteringer på Kjøp av traktor + Verdi av frakt

4. Veterinærattest.

 

Den skal først igjennom tollen, også må den fremvises for identitetskontroll? Og identitetskontrollen foregår hos Statensvegvesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 har du neppe noe bruk for.

Nr 2 er for Biltilsynet. Der vil de gjerne sjekke ID-merking, lengde, bredde og egenvekt og ev. åpnbare feil i følge Norsk regelverk.

Nr 3 og 4 er for Tollvesnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Peter_Raugland_1

Yes. Tusen takk for all hjelp folkens! Jeg regnet med at det å importere en traktor ville være en utfordring, men det har vist seg å være en grei sak! Det kan anbefales!

 

Da er det bare å finne litt større redskaper enn jeg har nå.

 

Neste spørsmål må da bli: hvordan får en kjøpt gylle?

1. Finnes det områder i eller rundt Vestfold hvor det er overskudd av gylle og hvor en ønsker å eksportere den?

2. Hva er gjennomsnittelig 1000liters pris på Gylle (ku el gris).

3. Er det mulig å importere gylle fra Danmark (Nord Jylland), eller er det lover som hindrer meg i dette?

4. Tenker da på gylle som skal injiseres (moldes inn) i et strip-till system. Slik at gyllen aldri vil få kontakt med norsk luft.

 

Har noen gjort seg noen tanker om dette?

 

Mvh Peter Raugland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Raugland_1

Idefox. Å frakte det fra Jæren blir uøkonomisk ja!

 

Lurer på om noen som ikke selv har dyr bruker gylle i sin korn- eller raps-produksjon og hvordan de gjør det og med hvilket motiv og hvilke økonomiske konsekvenser det har! Om det er noen som bevisst bruker gylle fremfor handelsgjødsel så ville det være fint med noen ord om det! Trenger bare litt input her da jeg ikke har noen erfaringer med dette selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
Anbefaler deg å starte en ny tråd ang. kjøp av gylle slik at de rette personene leser overskriften til debatten og penser inn på den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...