Gå til innhold

Fiat 50-66 eller noe annet til småbruk


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med Fiat 50-66, 45-66 eller 55-66? Er dette bra traktorer? Tenker på en modell fra rundt 1993-96. Har et småbruk, noe brattlendt og bæresvak jord, og tenker at denne traktoren passer her.

 

Er det for lite med 50 HK til å drive forhøster i litt bratt terreng?

 

Andre typer traktorer som passer til et småbruk? \;

skal bruke traktoren til slått, gjødsel, og ved, og den vil ikke bli brukt hver dag. Pris Kr. 100000-150000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med Fiat 50-66, 45-66 eller 55-66? Er dette bra traktorer? Tenker på en modell fra rundt 1993-96. Har et småbruk, noe brattlendt og bæresvak jord, og tenker at denne traktoren passer her.

 

Er det for lite med 50 HK til å drive forhøster i litt bratt terreng?

 

Andre typer traktorer som passer til et småbruk? ;

skal bruke traktoren til slått, gjødsel, og ved, og den vil ikke bli brukt hver dag. Pris Kr. 100000-150000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips. Ja de er kanskje aktuelle, men er ikke Valmet litt høy ? På Jordbruksskolen for 5-6 år siden kjørte jeg en Valmet 305 eller 405 tror jeg den het, husker ikke helt, men ihvertfall så hadde den smale dekk og var veldig høy og føltes ikke særlig god i litt bratte, den hadde ikke 4WD. På samme skole hadde de også en Fiat 50-66 som var en favoritt for mange av elevene, den var lettkjørt og grei og hadde breie dekk og føltes veldig trygg. Jeg vil gjerne ha en traktor som har lavt tyngdepunkt, som har noenlunde breie dekk, og som kan brukes i litt bratte hellinger uten risiko for å velte, og jeg vil ha 4WD.

Lurer samtidig på\; har en følelse av at små traktorer er veldig dyre i forhold til større, hva er det som gjør at forholdsvis små traktorer på rundt 50 HK er såpass dyre i forhold til de som er på rundt 80-90 HK.? Synes dette er litt merkelig.

Hadde vært greit med en på 90 HK så klart men må ta hensyn til jord og ellers føreforhold også. Det er mange som kjøper for stor traktor og ikke får brukt den fullt ut, og jeg vil ikke være blant dem.

Skal ta en nærmere kikk på de 2 merkene du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp deg en zetor 9540 drift sikker, sterkemotorer som drar tongt, breie dekk, godt varmeapperat, 3 trinspowershif, å skulle være bremser fram å som jeg har hørt, nabon min har det å den starter alti ikke noen tull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ein 60-66. Ein kjempetraktor!!!

Var noko lett framme til forhausting, men gjekk fint me lodd frampå. Men eg meinar at clutchen var noko tung! Støynivået var høgt, men den hadde krefter som 350 bjørnar. Lettstarta, men tronge å koma inn i pga. girstenger mellom føtene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Valmet 65 serie, slitesterke og lite trøbbel, en 365/465 (61-67HK) er ca. 250 cm over hyttetaket med 16.9 - 30 dekk. Stor fordel med rein underside og dieseltank i ramma dersom du skal i skogen. Dersom det er bratt er det en fordel å stille ut sporvidda. (50 hk er vel i minste laget med forhøster?)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Siden jeg ikke har erfaring med Fiatene som er omtalt her legger jeg inn et godt ord for de små Valmetene, eller John Deere 1950. Alle tre er sikkert et godt valg, men jeg tror kanskje 50 hk er i knappeste laget til det bruket du beskriver.

 

Høres jo ut som du med fordel kan kjøre med tvilling, både med tanke på flyt, stabilitet og trekkevne.

 

Og ole - jeg er enig med deg i at Zetor 9540 er en grei traktor, men å trekke inn den har jo ikke noe poeng i denne debatten. Er en helt annen traktor trådstarter etterspør. Jeg har egentlig vanskelig for å tro at du er så inni-et-visst-sted Zetorfan, for SÅ merkefiksert og trangsynt som du har vist deg her trodde jeg ikke det var mulig å være - så jeg velger å tro at du sier det du gjør mest for å provosere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Same Dorado, Lamborghini Sprint, Hurliman XA er med 70 hk 2800 kg ca 240 høy og har plant gulv med sidemonterte gir spaker. Er godt utstyrt for å vere en småtraktor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,er nevnt mange gode alternative \&quot\;småtraktorer\&quot\; her. MF 362 er kanskje eit alternativ som bør nevnes. Litt større da men......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bekjent som har en Same Dorado 70, det er en snerten og god traktor med god trekkraft, godt utstyrt. Av SLH traktorene vil jeg anbefale Same med luftkjølt motor, gode motorer med lite problem. Dessuten svært lette å reparere. Feil relatert til kjølesystemet er de mest vanlige feil på væskekjølte motorer, dette er iallefall Same fri for. Lamborghini og Hurlimann har væskekjølte motorer som på enkelte årganger/serier har hatt problem med tæring i syliderforingene pga. kavitasjon. Men dette kjenner forhandlerne til hvilke det er. De fleste er vel utbedret. Ulempen med Same Dorado er lite høyde under trekkroken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1

Tidligere har jeg snakket ganske nedlatende om SLH,men når det gjelder: Sprint dorado, eller XA så er dette forholdsvis gode traktorer. Jeg hadde en Sprint 674-70 97 mod som jeg kjørte i 3000 timer. Det var ikke veldig mye galt med den.

Ellers er sannsynligvis disse traktorene noe av det mest kofortable av kompakttraktorer. Jeg kan faktisk være med å andbefale en slik en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiat 50-66 dt er ein kjempe traktor det er meget god vektfordeling so det går fint med forhaustar,mukje brukt på vestlandet.

Dette er ein enkel og lettkøyrt traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Vegard,

ja jeg er zetorfan til stor grad å kansje nå med jeg har kjørt zetor siden jeg var 10 år. å den jikk alti feilfri stortsett.

har kjørt fiat 80-90 me 120 hk laster løfter ca 3 tonn altså my. går ca 40km/t storedekk, go å kjøre einaste minuse dårli huse til framaksel altså der styrelede er har kjørt av fram dekke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard: Tror du må lese igjennom noen tråder hvis du ikke har sett noen som er like merkefiksert og \&quot\;fan\&quot\; av merket sitt som ole er..

Jeg er også tilhenger av \&quot\;mitt\&quot\; merke,men er uten problemer i stand til å innrømme feil og mangler for det.

Mye av poenget med disse sidene er vel å utveksle kunnskap og erfaringer med forskjellige merker av traktor og redskap, men det blir lite troverdig når det bare er positive ting å høre om enkelte merker, og feil som ALLE vet om bare blir bagatellisert.

Avsporing dette,men tror jeg henger meg på dere som anbefaler valmet i dette tilfellet.Skal du bruke den litt i skogen, er det ingen traktor som er så egnet som valmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Hei,

Stusser veldig over at noen \&quot\;tør\&quot\; og nevne \&quot\;Zetor\&quot\; her. Dette er nesten ett skjellsord her. Hvem er det som er \&quot\;zetor entusiast\&quot\; nå i år 2007. Kan vel ikke være folk som bor iblant proffe bønder, er vel som regel folk oppi dala, i ødemarka vi har i Norge, som det er mye av, det er bra.

Jeg har skrevet nok om zetor, og gidder ikke skrive mer, synes vondt om de som er såkalt traktor entusiast, om som er innbitt zetor fan. Man går da glipp av mye god traktorerfaring..

 

Trenger man en 50hk traktor så kjøp en ford 4000 det er tohjulstrekk, eller 4610 med 4wd. Finn en med lavt timeantall som er strøken i lakken. Mange eksperter har latt seg imponere av Ford motorer, de mener at bare den får olje så går den evig. Ford 4610 er faktisk en veldig god traktor og kjøre.

Men selvfølgelig vil jeg anbefale JD også, de er seige i bakker. Og med SG2 hytta er de særdeles komfortable:-)

 

Zetorfans: Gi dere som bønder, behold zetoren, kjøp kjettinger til den og ta med jaktbikkja på jakt, det god plass til bikkja i hytta på den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Til \&quot\;po og Ole\&quot\;:

Ser at Ole ikke greier og skrive riktig, skjønner nesten ikke hva du skriver, men det jeg \&quot\;tror\&quot\; jeg har skjønt er bare tull. Ser det står 10år. Da er du i så fall unskyldt.

po: Skjønner dere ikke at dere dummer dere ut med denne zetor kjattinga? Nå må dere gi dere, er mange som blir provosert av dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig forundret når jeg leser innleggene dine, K.p.

Det virker som om du prøver å rakke ned mest mulig på po og ole, bare fordi de synes Zetor er en bra traktor. Og ikke misforstå meg. Jeg er selv John Deere-fan, og prøver ikke å ta parti med po og ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

\&quot\;K.p\&quot\;,hadde litt problem med og skjønne ka du meinte med \&quot\;proffe bønder\&quot\;,\&quot\;folk oppi dala,i ødemarka i Norge\&quot\;,og hva har det med Zetor og gjøre???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til de som har kommet med gode forslag, takk til Ove for god forklaring.

 

Merkelig at en debatt kan skli så til de grader ut. Nå er det bare skittkasting om Zetor og alle de andre merkene i denne debatten. Jeg bryr meg ikke om dette, det var ikke derfor jeg starta denne tråden. Kan dere ikke holde fred ?

 

Zetor er sikkert en helt Ok traktor. Alle merker har vel sine feil og svakheter.. ?

 

Dette blir akkurat som med bil\; noen sverger til BMW, noen til Audi eller Vw. Andre kan ikke tenke seg noe annet enn Opel, Subaru har sine fans, samme med Toyota . Slik er det bare. Det er vel sikkert noen som tror at det går ikke an å bytte merke, verken på bil eller traktor. Har man MF så har det blitt tradisjon, og man kvier seg for å prøve noe nytt.

Samme med de som alltid har hatt JD. De ser masse fordeler med denne, men vet egentlig lite om de andre merkene.

Tror at noen ganger så kan det være lurt å utvide horisonten litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

TOM:

Du har nevnt ett viktig stikkord i ett fint innlegg\; Utvide horisonten.

Jeg mener vi som virkelig er glad i traktor og utstyr, vi kan ikke holde oss til f.eks Landini hele livet, eller zetor, eller fendt for denslags skyld. Ihvertfall ikke hvis det er andre merker enn ditt eget som er ute på markedet som er bedre.

 

Men helt klart: For de som traktoren kun er ett verktøy så er det vel egentlig det samme hva for noe greier som står foran harva.

 

JO:

Det jeg skrev om zetor og \&quot\;proffe bønder\&quot\;, og \&quot\;folk oppi dala\&quot\;, betydde det at jeg har oppigjennom åra registrert at det står atskillig mer zetor i \&quot\;ødemarka\&quot\; i f.eks telemark, enn det er i akershus. Bare ett lite eksempel. Også er vel folk kanskje mer sta oppi dala enn oss i mer urbane strøk. Kanskje folk er mer fornuftige også, men nå sporer jeg vel helt av.

 

La en ting være klart: Jeg er ikke ute etter person slik \&quot\;jamos\&quot\; \&quot\;bekrefter\&quot\; i innlegget sitt. Jeg liker å si ting rett ut, jeg respekterer selvfølgelig de som kjører zetor. Jeg må da likevel kunne få si meninga mi, uten å bli mistenkt for å rakke ned på andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Må sei at e e litt epgjitt over mangje tå innlegja her, ja.

Kvifor har ikkje Belarus vært nevnt he då?

Min belarus greie å dra ein tre skærs vendjeplaug. Samtidig kan den gå nestan i 40. Ka i himmelens namn ska main me mere??

Hadde e sku skifta merke sku e hatt zetor, dom e no slitesterk, ja. Også e dem så fine å sjau på. Ka ska man med ein dyr valtra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

k.p einaste grunden te du si sånt e for du ikke har kjørt zetor,

gått glipp tå my traktor erfaring jau vest faan, e væll du det, har kjørt det meste å er ikke nå likar andre merkan så

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm,vet ikke helt hva jeg skal si. Mulig jeg oppfattes som provoserende men det gir jeg blanke i. Og KP: Hva mener du med proffe bønder egentlig???? Er en proff bonde en kornprodusent som jobber to hundre timer hjemme og er i full jobb utenom eller er det en husdyrprodusent med et par-tre årsverk hjemme??? Og hvet du hva? har ikke tenkt å gi meg som bonde fordi jeg kjører zetor. tvert imot, skal ta ibruk nytt fjøs på nyåret og utvide produksjonen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

PO:

Slapp av mann jeg er ikke ute etter å skape krig her, ro deg ned litt. Ja må innrømme jeg blir litt provosert av deg og dine zetor innlegg, men det skaper jo litt debatt og temperatur og det er bra.

Dette med proffe bønder og folk i dala var ikke rettet mot deg eller andre.

Det er vel lov og være litt selvironisk også, og ikke ta alt så alvorlig? Men virker jo som om du føler deg truffet av innleggene mine siden du stiller deg i krigsposisjon..

 

OLE:

Skjønte nok en gang ikke hva du skrev. Mye \&quot\;æ og tå og vesst faan\&quot\;(du må nok lære deg å skrive bokmål)

Jeg skjønte at du ikke tror at jeg har kjørt zetor. Hvis jeg ikke hadde kjørt det hadde jeg ikke ikke skrivd noe negativt om de, for da hadde jeg ikke hatt grunnlag for å si noe om zetor.

Ole nå må du våkne, er du 10 år eller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...